Γιώργος Κουμεντάκης: «Η λατρευτική μουσική ανοίγει κρουνούς της ψυχής μας που καμία άλλη μουσική δεν μπορεί να ανοίξει»

Μια ιδιαίτερη έκπληξη επιφύλασσε η Αθήνα για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της την φετινή Μεγάλη Εβδομάδα: ένα πολυάριθμο σύνολο μουσικών και καλλιτεχνικών δράσεων με επίκεντρο τις διαφορετικές ανά τον κόσμο παραδόσεις λατρευτικής μουσικής ζωντάνεψε δρόμους, πλατείες και ιστορικά κτίρια του κέντρου της πόλης, αποπνέοντας εσωτερικότητα και κατάνυξη σε απόλυτη συνάφεια με το πνεύμα των ημερών.

Ο λόγος, βέβαια, για το 1ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής της Αθήνας που διοργανώθηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και άλλους φορείς και αγκαλιάστηκε με αγάπη και ενθουσιασμό από το αθηναϊκό κοινό. Ένα κοινό που, όποτε του δοθεί η ευκαιρία, αποδεικνύει ότι διψάει για ποιοτική ψυχαγωγία καταρρίπτοντας το στερεότυπο της «λαϊκότητας» πολλών ευτελών θεαμάτων του καιρού μας.

«Ήδη σχεδιάζεται το επόμενο. Θεωρώ ότι θα γίνει ένας πολύτιμος θεσμός για την Αθήνα» αναφέρει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και εμπνευστής του Φεστιβάλ, Γιώργος Κουμεντάκης, στη συνέντευξή του στην εκπομπή «Αποτύπωμα» της Φωνής της Ελλάδας με τη Φούλη Ζαβιτσάνου.

Γιώργος Κουμεντάκης: «Η λατρευτική μουσική ανοίγει κρουνούς της ψυχής μας που καμία άλλη μουσική δεν μπορεί να ανοίξει»Βασικό στοιχείο του Φεστιβάλ η αδογμάτιστη προσέγγιση της λατρευτικής μουσικής που μέσα από τις διαφορετικές της εκφάνσεις «φτιάχνει ένα εκπληκτικό σύνολο». «Η θρησκευτικότητα στη μουσική ανοίγει κρουνούς της ψυχής μας που καμία άλλη μουσική δεν μπορεί να ανοίξει με τόσο άμεσο και συγκινητικό τρόπο» μας λέει ο Γιώργος Κουμεντάκης.

Στο 1ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής το βυζαντινό μέλος και η δημοτική παράδοση, η ιερή μουσική των Σούφι, οι δυτικοί μεσαιωνικοί ύμνοι και τόσες άλλες πτυχές της λατρευτικής μουσικής ήχησαν σε ιστορικά κτίρια όπως το Μετόχι του Παναγίου Τάφου, το Φετιχιέ Τζαμί, τον Καθολικό Ναό Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, προσδίδοντας στην Αθήνα ένα ανοιχτό και πολυπολιτισμικό χαρακτήρα, σύμφυτο με την ιστορική της παράδοση ως σταυροδρόμι πολιτισμών.

«Σκοπεύουμε να ανοίξουμε ακόμα πιο πολύ τους ορίζοντες μας. Να διευρύνουμε το πεδίο των λατρευτικών μουσικών που θα περιλαμβάνει το Φεστιβάλ, για παράδειγμα, με μυστικιστικές μουσικές από την Λατινική Αμερική και την Αφρική, με ρέκβιεμ και άριες από όπερες και βέβαια με νέες συνθέσεις που θα γίνονται αποκλειστικά για αυτό», διευκρινίζει.

Γιώργος Κουμεντάκης: «Η λατρευτική μουσική ανοίγει κρουνούς της ψυχής μας που καμία άλλη μουσική δεν μπορεί να ανοίξει»Στόχος επίσης του Φεστιβάλ στις μελλοντικές του εκδόσεις είναι να ενδυναμώσει περαιτέρω την παρουσία του στον δημόσιο και ανοιχτό χώρο της πόλης, καθώς η πρώτη αυτή εμπειρία συναυλιών και δρώμενων σε πλατείες, δρόμους, και αυλές και η αβίαστη και αθρόα συμμετοχή των πολιτών, κατέδειξε την σημασία που αποκτά η τέχνη για την κοινότητα και η κοινότητα για την τέχνη.

Τέλος, ο Γιώργος Κουμεντάκης μας μίλησε για τη δική του σχέση με τη λατρευτική μουσική και για την πρόθεση του να είναι ακριβώς αυτό το κέντρο της μουσικής του δημιουργίας όταν επανέλθει στη σύνθεση. Τόνισε, μάλιστα, ότι η μουσική του γλώσσα έχει πλέον στραφεί στην παραδοσιακή και βυζαντινή μουσική και έχει απομακρυνθεί από τη δυτική γραφή.

Ακούστε εδώ τη συνέντευξη:

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος