Έρευνα: Το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι τόσο μοναδικό όσο και το δακτυλικό μας αποτύπωμα

Κάθε άνθρωπος έχει ένα μοναδικό ανοσοποιητικό σύστημα. Η επιστημονική ομάδα με επικεφαλής τον Άλμπερτ Χεκ, Καθηγητή Χημείας και Φαρμακευτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης, στη Γερμανία, ανακάλυψε αυτή την ανοσολογική ποικιλομορφία μετά την καταγραφή των αντισωμάτων στο αίμα υγιών και ασθενών ανθρώπων.

Η ανακάλυψη θα μπορούσε να βοηθήσει να εξηγηθεί γιατί, για παράδειγμα, τα εμβόλια κατά της COVID-19 φαίνεται να είναι λιγότερο αποτελεσματικά για ορισμένους ανθρώπους. Ταυτόχρονα, υποδεικνύει τη δυνατότητα εντοπισμού και ανάκτησης ιδιαίτερα αποτελεσματικών αντισωμάτων από άτομα και τη χρήση τους για τη θεραπεία άλλων.

Κάθε μέρα, ο οργανισμός μας έρχεται αντιμέτωπος και δέχεται επιθέσεις από πολλά μικρόβια που χρησιμοποιούν έξυπνα τεχνάσματα για να εισέλθουν στο σώμα μας με στόχο να πάρουν τον έλεγχο. Ευτυχώς όμως, διαθέτουμε μια ισχυρή άμυνα: το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Με ένα καλά λειτουργικό ανοσοποιητικό σύστημα, μπορούμε να καταπολεμήσουμε τα περισσότερα από τα μικρόβια που μας προσεγγίζουν συνεχώς και επιθετικά. Μέρος του οπλοστασίου μας για την εξουδετέρωση των εισβολέων μικροβίων, είναι τα πρωτεϊνικά μόρια που ονομάζονται αντισώματα. Αυτά τα αντισώματα βρίσκονται σε αφθονία στο αίμα, ρέουν σε όλο το σώμα μας και αποτελούν την πρώτη γραμμή άμυνας όταν εμφανίζεται ένα νέο μικρόβιο.

Κάθε διαφορετικό μικρόβιο απαιτεί διαφορετικά αντισώματα για την αποτελεσματικότερη καταπολέμησή του. Ο οργανισμός μας έχει τα μέσα για να παράγει εκατομμύρια έως και δισεκατομμύρια διαφορετικά αντισώματα, αλλά δεν μπορούν να παραχθούν όλα ταυτόχρονα. Συχνά, συγκεκριμένα αντισώματα παράγονται μόνο ως απάντηση σε ένα συγκεκριμένο μικρόβιο. Το πόσα διαφορετικά αντισώματα φτιάχνονται σε μια δεδομένη στιγμή και συνεπώς υπάρχουν στο αίμα μας, δεν ήταν γνωστό μέχρι τώρα. Πολλοί επιστήμονες είχαν υπολογίσει ότι είναι πάνω από μερικά δισεκατομμύρια και επομένως σχεδόν ανυπολόγιστος.

«Χρησιμοποιώντας μερικά σταγονίδια αίματος και μια τεχνική που ονομάζεται φασματομετρία μάζας, οι συνάδελφοί μου και εγώ μπορέσαμε να συλλάβουμε και να μετρήσουμε τον αριθμό των διαφορετικών αντισωμάτων στο αίμα και να εκτιμήσουμε την ακριβή συγκέντρωση καθενός από αυτά», δήλωσε ο Χεκ.

Δύο εκπλήξεις

Αν και θεωρητικά, το σώμα μας έχει την ικανότητα να παράγει τρισεκατομμύρια διαφορετικά αντισώματα, οι επιστήμονες διαπίστωσαν με έκπληξη ότι στην κυκλοφορία του αίματος τόσο των υγιών όσο και των ασθενών ανθρώπων, υπήρχαν δεκάδες έως εκατοντάδες διαφορετικά αντισώματα.

«Παρακολουθώντας αυτά τα προφίλ από λίγες μόνο σταγόνες αίματος, εκπλαγήκαμε για δεύτερη φορά όταν παρατηρήσαμε ότι ο τρόπος με τον οποίο το ανοσοποιητικό σύστημα ανταποκρίνεται στα μικρόβια, διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από άτομο σε άτομο, με το προφίλ αντισωμάτων κάθε ατόμου να είναι μοναδικό», αναφέρει ο επιστήμονας. Και οι συγκεντρώσεις αυτών των αντισωμάτων αλλάζουν με μοναδικό τρόπο κατά τη διάρκεια μιας ασθένειας ή μετά από έναν εμβολιασμό. Τα αποτελέσματα μπορούν να εξηγήσουν γιατί κάποιοι άνθρωποι είναι πιο επιρρεπείς στο να αρρωστήσουν από γρίπη ή κορονοϊό, ή γιατί αναρρώνουν ταχύτερα σε σχέση με άλλους.

Μέχρι τώρα, οι επιστήμονες θεωρούσαν αδύνατο να χαρτογραφήσουν με ακρίβεια το εξαιρετικά πολύπλοκο μείγμα αντισωμάτων στο αίμα. Όμως η φασματομετρία μάζας διαχωρίζει τις ουσίες με βάση τη μοριακή τους σύνθεση, και δεδομένου ότι κάθε συγκεκριμένο αντίσωμα έχει ξεχωριστή μοριακή σύνθεση, οι επιστήμονες μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν μια βελτίωση της τεχνικής για να μετρήσουν όλα τα αντισώματα ξεχωριστά.

Η μέθοδος χρησιμοποιήθηκε για τη μέτρηση του προφίλ των αντισωμάτων σε περίπου 100 άτομα, συμπεριλαμβανομένων ασθενών με COVID-19 και ατόμων που εμβολιάστηκαν με διαφορετικά εμβόλια κατά του κορονοϊού.

«Ούτε μία φορά δεν συναντήσαμε τα ίδια αντισώματα σε δύο διαφορετικά άτομα, ακόμη και αν είχαν λάβει το ίδιο εμβόλιο. Είναι ασφαλές να πούμε ότι το προφίλ αντισωμάτων του καθενός είναι τόσο μοναδικό όσο και το δακτυλικό του αποτύπωμα», εξήγησε ο Χεκ.

Παρόλο που οι διαφορές στα αντισώματα είναι μικρές, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία μιας νόσου. Αν κάποιος παράγει λιγότερα αντισώματα κατά ενός συγκεκριμένου μικροβίου ή αντισώματα που είναι λιγότερο αποτελεσματικά στη θανάτωση του μικροβίου, τότε ενδέχεται να νοσήσει σοβαρά.

Από την άλλη πλευρά, αν οι άνθρωποι παράγουν αντισώματα που είναι εξαιρετικά ικανά να εξουδετερώνουν το μικρόβιο, το αντίσωμα αυτό θα μπορούσε να παραχθεί θεραπευτικά και να χρησιμοποιηθεί για τον εμβολιασμό ή τη θεραπεία ασθενών.

«Η έρευνά μας δημιουργεί ευκαιρίες για την παραγωγή εμβολίων και φαρμάκων προσαρμοσμένων στο ανοσοποιητικό σύστημα ενός ατόμου. Χαρτογραφώντας το προφίλ αντισωμάτων κάποιου, μπορείτε να παρακολουθήσετε πώς ανταποκρίνεται το σώμα του σε ένα εμβόλιο ή μια λοίμωξη – ή ακόμη και σε μια φαρμακευτική θεραπεία. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να ελέγξετε αν ο οργανισμός παράγει αρκετά από τα επιθυμητά αντισώματα. Εάν δεν παράγουν αρκετά, μπορείτε να εξετάσετε το ενδεχόμενο να προσφέρετε αναμνηστικές δόσεις εμβολίων ή αντισώματα που ήταν αποτελεσματικά σε άλλους ανθρώπους», κατέληξε ο επιστήμονας.

ΠΗΓΗ: The Conversation