Επιστήμονες εντόπισαν μυστηριώδη σπειροειδή σήματα στον ανθρώπινο εγκέφαλο

Τα σήματα παρατηρήθηκαν στο εξωτερικό στρώμα του εγκεφάλου.

Επιστήμονες από τα Πανεπιστήμια του Σίδνεϊ και του Φουντάν στην Κίνα εντόπισαν ανακάλυψαν μυστηριώδη σπειροειδή σήματα που στροβιλίζονταν σαν δίνες στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Αυτά τα φυσικά σπειροειδή εγκεφαλικά κύματα εντοπίστηκαν σε όλο το εξωτερικό στρώμα του εγκεφάλου. Η συγκεκριμένη περιοχή ευθύνεται για διάφορες γνωστικές λειτουργίες, όπως ηαντίληψη, μνήμη, ηπροσοχή, γλώσσα και επίγνωση. Σύμφωνα με την ομάδα, τα σήματα αυτά πιθανώς βοηθούν στην οργάνωση της εγκεφαλικής δραστηριότητας και της γνωστικής επεξεργασίας.

Η ομάδα υποθέτει ότι τα σπειροειδή εγκεφαλικά κύματα οργανώνουν τις γνωστικές διεργασίες λειτουργώντας ως σύνδεσμος που συνδέει διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου. Αυτό μπορεί να επιτρέπει στον εγκέφαλο να επεξεργάζεται τις πληροφορίες ταχύτερα όταν κάνει σύνθετες δραστηριότητες. Οι σπείρες μπορεί ακόμη και να επηρεάζονται από ασθένειες του εγκεφάλου, όπως η άνοια.

Το ρυτιδιασμένο, εξώτερο στρώμα του εγκεφάλου – γνωστό ως εγκεφαλικός φλοιός – διαχειρίζεται πολλές από τις πιο σύνθετες γνωστικές εργασίες, όπως μνήμη, προσοχή, γλώσσα, αντίληψη και συνείδηση. Πολλές νευρολογικές διαταραχές, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ και η εγκεφαλική παράλυση, επηρεάζουν τον φλοιό.

Μέχρι σήμερα, η νευροεπιστήμη δεν έχει μελετήσει τόσο πολύ τον ίδιο τον φλοιό αλλά έχει επικεντρωθεί στις συνδέσεις και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των νευρώνων (των νευρικών κυττάρων του εγκεφάλου) για να καθορίσει πώς λειτουργεί το συγκεκριμένο όργανο. Για να διερευνήσουν τη δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα σε ολόκληρο τον φλοιό, οι επιστήμονες της μελέτης πραγματοποίησαν σαρώσεις fMRI σε 100 υγιείς ενήλικες ηλικίας 22 έως 35 ετών. Τα μυστηριώδη σήματα που περιστρέφονταν γύρω από κεντρικά σημεία, ήταν παρόντα σε όλους.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι σπείρες μπορεί να λειτουργούν ως γέφυρες επικοινωνίας συνδέοντας την εγκεφαλική δραστηριότητα με διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου ή νευρωνικά δίκτυα μέσω της περιστροφικής τους κίνησης. Κατά τη διάρκεια των σαρώσεων fMRI οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν διάφορες γνωστικές εργασίες, όπως να λύσουν ένα μαθηματικό πρόβλημα ή να ακούσουν μια ιστορία. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι οι σπείρες άλλαζαν κατεύθυνση από δεξιόστροφα σε αριστερόστροφα σε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου – μια ένδειξη ότι μπορεί να συντονίζουν την εγκεφαλική δραστηριότητα μέσω των περιστροφικών αλλαγών.

«Ένα βασικό χαρακτηριστικό αυτών των σπειρών του εγκεφάλου είναι ότι συχνά εμφανίζονται στα όρια που διαχωρίζουν διαφορετικά λειτουργικά δίκτυα στον εγκέφαλο», ανέφερε σε δελτίου Τύπου ο κύριος συγγραφέας Yiben Xu, υποψήφιος διδάκτορας Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ.

Οι ερευνητές δημοσίευσαν τα ευρήματά τους στο περιοδικό «Nature Human Behaviour».

ΠΗΓΗ: Live Science