Πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου του ΣΕΔΕΑ στο Πρώτο: Δεν συμφέρει καμία εταιρεία δημοσκοπήσεων να παραποιεί στοιχεία (audio)

«Δεν συμφέρει καμία εταιρεία να παραποιεί στοιχεία ή να εμφανίζει εικόνα καταφανώς λανθασμένη, γιατί μπορεί να έχει επιπτώσεις στην επιχειρηματικής της δραστηριότητα», τόνισε ο καθηγητής Εφαρμοσμένης Στατιστικής στο ΑΠΘ και πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου του Συλλόγου Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ), Θεόδωρος Χατζηπαντελής, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Με τούτα και μ΄ εκείνα», με τον Φώτη Παπούλια, με αφορμή την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση εξεταστικής επιτροπής για τις δημοσκοπήσεις.

Όπως εξήγησε, μετά από ελέγχους της Επιτροπής, το ΕΣΡ μπορεί να διαγράψει την συγκεκριμένη εταιρεία από το μητρώο στο οποίο εγγράφονται υποχρεωτικά όλες οι επιχειρήσεις που διενεργούν εκλογικές έρευνες. Ανάλογες ενέργειες μπορούν να γίνουν και από τον ΣΕΔΕΑ. Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι «προφανώς και δεν ισχύει το ό,τι πληρώνεις παίρνεις». «Υπάρχουν δημοσκοπήσεις που ελέγχονται για την εγκυρότητά τους, αλλά σε γενικές γραμμές δεν έχουμε πολύ έντονα τέτοια φαινόμενα, δεν μπορώ να πω ότι στην Ελλάδα υπάρχουν ακραίες καταστάσεις», σημείωσε, λέγοντας πώς «υπάρχει ένα θέμα μεθοδολογίας και ερμηνείας των αποτελεσμάτων».

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηπαντελή, η Επιτροπή μπορεί να ελέγξει το δείγμα, δηλαδή εάν μια εταιρεία ρώτησε για παράδειγμα 1.000 ανθρώπους όπως ανακοίνωσε, και όχι 100 και μετά πολλαπλασίασε τα αποτελέσματα επί 10. «Η εταιρεία που έχει κάνει την έρευνα, πρέπει να μας παρέχει την πλήρη εικόνα της μεθοδολογίας, των σταθμίσεων, της γεωγραφικής διασποράς ή της διασποράς κατά φύλο κτλ», διευκρίνισε.

Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη λεγόμενη στάθμιση του δείγματος, λέγοντας πως αν στο δείγμα 1.000 ανθρώπων, οι 600 δηλώνουν ότι ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, είναι προφανές ότι αυτοί δεν αποτελούντο 60% του συνόλου. «Αν πάει κανείς στα γραφεία της ΝΔ και κάνει μια έρευνα θα βρει ότι 900 στους 1.000 ψήφισαν ΝΔ. Αυτό προφανώς δεν ισχύει, αλλά πρέπει να το ανάγεις στον αριθμό που αντιστοιχεί», είπε χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε, δε, ότι εάν μι εταιρεία θέλει να καταγράψει τη συμπεριφορά των Ελλήνων σε ένα ζήτημα, δεν θα έχει την πραγματική εικόνα εάν ρωτήσει ανθρώπους μόνο από την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, τονίζοντας ότι «σε γενικές γραμμές, πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικό το δείγμα».

Αναφορικά με τη διατύπωση των ερωτημάτων, ο καθηγητής είπε ότι πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά. «Ελέγχονται εάν καταφανώς είναι μεροληπτικά, αλλά το αντικείμενο του ελέγχου δεν εστιάζει στις λέξεις που χρησιμοποιούνται. Αυτό είναι δευτερεύον. Κυρίως ελέγχουμε εάν το δείγμα που λέει η εταιρεία είναι πραγματικό. Είναι υποχρεωμένη η εταιρεία να ανακοινώνει πόσα άτομα ρώτησε, σε ποιες περιοχές και κάτω από ποιες συνθήκες, με αυτή τη μεθοδολογία, με ερωτηματολόγιο, και τα αποτελέσματα. Μετά υπάρχει και ένα δεύτερο θέμα που ελέγχεται, δηλαδή το πώς παρουσιάζονται, αν και αυτό δεν αφορά τόσο την εταιρεία που κάνει την έρευνα, αλλά το Μέσο που τη παρουσιάζει», δήλωσε.

Χαρακτήρισε «μεγάλο ζήτημα» το, βαθμό πιστότητας των τηλεφωνικών και διαδικτυακών ερευνών, σημειώνοντας ότι ειδικά μέσα στην πανδημία είναι δύσκολα να γίνουν έρευνες «πρόσωπο με πρόσωπο», που είναι η καλύτερη μέθοδος. «Υπάρχουν διαδικασίες που εγγυώνται την έρευνα μέσω διαδικτύου. Η εταιρεία πρέπει πρώτα να ρωτήσει τους ανθρώπους εάν θέλουν να συμμετέχουν και από αυτούς πρέπει να επιλέξει ένα  αντιπροσωπευτικό δείγμα του πληθυσμού», συμπλήρωσε.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος