Λ. Μενδώνη στο Πρώτο: Ο Α. Φασιανός έφτιαχνε σκίτσα σε… κόλλες χασάπικου – Μισό δισεκατομμύριο στον Πολιτισμό μέσα στην πανδημία (audio)

«Ο Αλέκος Φασιανός ήταν ένας πολύ γλυκός άνθρωπος, η αυστηρότητα που έβγαζε δεν είχε καμία σχέση με αυτό που ήταν. Ήταν γεμάτος ευγένεια, γλυκύτητα, καλοσύνη. Ο Αλέκος αγαπούσε τους ανθρώπους όπως αγαπούσε και την Τέχνη, αγαπούσε τα χρώματα, αγαπούσε την Ελλάδα. Ένας πολύ γλυκός άνθρωπος, εξαιρετικά προσηνής», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη, αναφορικά με τον θάνατο του εμβληματικού Έλληνα ζωγράφου.

Όπως αποκάλυψε, «ιδιαίτερα στην Τζια τον θυμούνται όλοι όταν κατέβαινε μόνος του να ψωνίσει, πολλές φορές πήγαινε στον χασάπη και μέχρι να τους ετοιμάσει την παραγγελία σκιτσάρισε πάνω στα χαρτιά του χασάπικου και άφηνε εκεί αυτά τα σκίτσα». Μίλησε για έναν άνθρωπο γαλαντόμο, με πλούσια αισθήματα και με μια τεράστια παιδεία, η οποία πέρα από τη δική του μόρφωση οφειλόταν σε πολύ μεγάλο βαθμό στη μητέρα του Ελένη –που ήταν ιδιαίτερα καλλιεργημένη, διαπρεπής φιλόλογος – και η οποία «εμφύσησε στα παιδιά της και ειδικά στον Αλέκο αυτή την αγάπη για την Ελλάδα και τον πολιτισμό της. Αυτό άλλωστε απηχούν τα έργα του», επισήμανε.

Η κυρία Μενδώνη είπε ότι τον γνώριζε οικογενειακά από μικρό παιδί καθώς ήταν σχεδόν γείτονες και τον γνώρισε καλύτερα στην Τζια όπου η ίδια είχε το αρχαιολογικό της έργο και ο εκλιπών ήταν εξαιρετικά συνδεδεμένος με το νησί, καθώς «ήταν εκεί με τους συναδέλφους του τους άλλους μεγάλους ζωγράφους και είχαμε μια πολύ στενή σχέση όπως και με την Μαρίζα, τη σύζυγό του».

«Και πραγματικά παρά το γεγονός ότι ήταν κάτι αναμενόμενο γιατί είχε ταλαιπωρηθεί στο τέλος, δεν παύει να είναι πολύ δύσκολο και δυσάρεστο πρωτίστως για την οικογένειά του και δευτερευόντως για τους φίλους του αλλά και για όλους τους Έλληνες. Τον αγαπούσαν τον Αλέκο, τον αγαπάνε και δεν θα τον ξεχάσουν οι Έλληνες τον Αλέκο», είπε χαρακτηριστικά.

«Είχα καιρό να του μιλήσω. Τελευταία είχα συναντήσει τη σύζυγό του και την κόρη του Βικτώρια, η οποία ετοιμάζει το Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Είναι κρίμα που δεν πρόλαβε ο ίδιος να το δει, αλλά είναι βέβαιο ότι σε αυτό το πολύ ωραίο κτίριο που είχαν ετοιμάσει μαζί με τον αρχιτέκτονα Κυριάκο Κρόκο, το έργο του θα αναδειχθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», συμπλήρωσε.

Για την πανδημική κρίση

Η κυρία Μενδώνη τόνισε ότι η πανδημία ήταν κάτι το εντελώς απρόβλεπτο, καθώς δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί τον Ιανουάριο του 2020 το τι θα ακολουθούσε δυο μήνες αργότερα σε όλο τον πλανήτη.

«Φυσικά έπρεπε να το αντιμετωπίσουμε και να αντιμετωπίσουμε όλες τις δυσάρεστες συνέπειες, που είτε προκάλεσε είτε ανέδειξε, γιατί ιδιαίτερα στον χώρο του Πολιτισμού, η πανδημία ανέδειξε παθογένειες – δεν τις δημιούργησε ακριβώς. Ανέδειξε παθογένειες δεκαετιών που όλους τους εξυπηρετούσε να τις κρύβουν κάτω από το χαλί και έπρεπε να τις αντιμετωπίσουμε», δήλωσε. Έφερε ως παράδειγμα τις εργασιακές σχέσεις, τις αμοιβές των καλλιτεχνών, και τις συνθήκες εργασίας δεν ήταν πάντοτε οι καλύτερες.

«Παρόλα αυτά ήταν πράγματα που προσπαθήσαμε και προσπαθούμε να τα αντιμετωπίσουμε. Χρειάστηκε να δούμε επιπλέον πόρους και να φτιάξουμε προγράμματα. Με τα στοιχεία που έχουμε μέχρι αρχές Δεκεμβρίου 2021, στον Πολιτισμό δόθηκαν ενισχύσεις περίπου μισό δισεκατομμύριο ευρώ, 500 εκατομμύρια. Χρειάστηκε να σχεδιάσουμε μέσα στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης ειδικά προγράμματα για τους καλλιτέχνες και τη σύγχρονη δημιουργία- αφήνω στην άκρη την πολιτιστική κληρονομιά η οποία είχε και έχει μια διαφορετική διαχείριση εκ των πραγμάτων», υπογράμμισε.

«Από την άλλη, μέσα στην πανδημία, οι φορείς και οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού κάνουν ένα πολύ σημαντικός έργο, ολοκληρώθηκαν πολύ σημαντικά έργα τα οποία ήταν σε κατάσταση σχεδόν ύπνωσης και θα σας πω ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η περίπτωση της Εθνικής Πινακοθήκης. Ένα εργοτάξιο που βασάνιζε την πρωτεύουσα τα τελευταία 12 χρόνια, ολοκληρώθηκε μέσα στην πανδημία, αποδόθηκε στο κοινό και σηματοδότησε την έναρξη των εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση», ανέφερε.

Σύμφωνα με την κυρία Μενδώνη, «σχεδιάσαμε ένα ειδικό πρόγραμμα για τον σύγχρονο Πολιτισμό για τη βοήθεια και τη βελτίωση των εργασιακών σχέσεων, μια σημαντική μεταρρύθμιση η οποία σιγά-σιγά θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά, παράλληλα με όλα τα όλα που γίνονται στην πολιτιστική κληρονομιά η οποία είναι ένα διακριτό κεφάλαιο, εξαιτίας και του διαφορετικού εργασιακού στάτους που έχουν οι άνθρωποι που την υπηρετούν».

Η ίδια δήλωσε ότι σε θέατρα, κινηματογράφους και μουσεία, ο κόσμος πήγαινε και το καλοκαίρι και μέχρι τη στιγμή που άρχισαν να αυξάνονται πολύ τα κρούσματα της Όμικρον. «Η προσέλευση του κόσμου ήταν πολύ μεγάλη και αυτή ήταν η πολύ μεγάλη χαρά μας, ο κόσμος είχε στερηθεί το πολιτιστικό αγαθό και ήθελε να συμμετέχει στην πολιτιστική δημιουργία. Η αλήθεια είναι ότι ανεκόπη- χωρίς να περιορίζεται πάρα πολύ – από την αύξηση των κρουσμάτων, σε θέατρα και κινηματογράφους. Στα μουσεία δεν έχουμε τέτοια φαινόμενα», συμπλήρωσε η υπουργός Πολιτισμού.

Για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Αναφορικά με το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, η υπουργός Πολιτισμού είπε ότι το άρθρο των Times, μιας έγκριτης εφημερίδας του συντηρητικού χώρου, «ήταν πραγματικά πολύ ευχάριστη είδηση για όλους όσους τα τελευταία 2,5 χρόνια εργαζόμαστε πολύ συστηματικά και αθόρυβα για το θέμα της επιστροφής των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα».

«Θεωρώ ότι και το άρθρο έρχεται να δείξει τη γενικότερη αλλαγή που υπάρχει, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει τα θέματα ηθικής επί των πολιτιστικών αγαθών. Υπάρχει μια διαφορετική νοοτροπία που θεωρεί ότι τα δημιουργήματα τα πολιτιστικά αγαθά κάποιας χώρας που εκλάπησαν ή εξήχθησαν βιαίως πρέπει να επιστραφούν στη χώρα προέλευσής τους. Δεν είναι τυχαία η απόφαση που έλαβε τέλη Σεπτεμβρίου η αρμόδια Διακυβερνητική επιτροπή της Unesco. Ο συντάκτης του άρθρου γνωρίζει πολύ καλά ότι η Διακυβερνητική για πρώτη φορά από το 1984- όταν η Μελίνα έθεσε το θέμα της επιστροφής της Γλυπτών- αναγνωρίζει ουσιαστικά το δίκαιο και το νόμιμο του ελληνικού αιτήματος και λέει ότι το θέμα είναι διακρατικό, όχι διαμουσειακό όπως υποστηρίζει η βρετανική πλευρά», πρόσθεσε.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος