Δ. Δασκαλόπουλος στο Πρώτο: Πιο έτοιμη σήμερα η κοινωνία για μεταρρυθμίσεις – Γιατί δώρισα έργα της συλλογής μου σε 4 Μουσεία (audio)

«Προοδεύουμε σιγά- σιγά ως κοινωνία, αλλά αυτό το πρόβλημα είναι βαθιά ριζωμένο, δηλαδή η κομματική επικυριαρχία σε όλη της λειτουργία της οικονομίας και της κοινωνίας που δεν αφήνει εκατομμύρια δημιουργικούς ανθρώπους να κάνουν αυτό που μπορούν ο καθένας καλύτερα στον τομέα του και να προσθέσουν στην κοινωνική ευημερία. Δυστυχώς τα έλεγα το 2006 όταν ανέλαβα την προεδρία του ΣΕΒ», τόνισε ο επιχειρηματίας, επίτιμος πρόεδρος του ΣΕΒ και συλλέκτης έργων σύγχρονης τέχνης, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη, αναφορικά με την απόφασή του να δωρίσει ένα μεγάλο μέρος της συλλογής του – 350 έργα – σε τρία μουσεία του εξωτερικού και στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

«Νομίζω ότι η κοινωνία μας είναι σε μια φάση που είναι πιο δεικτική στις αλλαγές, πιο έτοιμη για μεταρρυθμίσεις, πιο συνειδητοποιημένη για το που βρισκόμαστε μέσα στον κόσμο και για το τι πρέπει να κάνουμε για να προοδεύσουμε όλοι μαζί», σημείωσε.

Όπως διευκρίνισε, δώρισε έργα στην Tate στο Λονδίνο, σε δυο μουσεία στις ΗΠΑ και στο ΕΜΣΤ, στο οποίο δωρίζει 140 έργα. «Η απόφαση αυτή ενυπάρχει μέσα μου πάρα πολλά χρόνια, από την νοοτροπία ότι δεν ένοιωσα ποτέ ιδιοκτήτης των έργων. Ένοιωσα περισσότερο θεματοφύλακας γιατί αυτά είναι έργα τα οποία τα έχει φτιάξει ένας προικισμένος δημιουργός, ένας καλλιτέχνης, άρα καταρχήν ανήκουν σε αυτόν. Δεύτερον, εάν ένα έργο δεν επικοινωνήσει με θεατή, δηλαδή εάν δεν δημιουργήσει συναισθήματα, ουσιαστικά δεν υπάρχει. Δημιουργώντας την πεποίθηση ότι η τέχνη είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη, και βλέποντας όλους τους ανθρώπους πως προστρέχουν στην τέχνη για να εμπνευστούν, θεώρησα ότι αυτά τα έργα πρέπει να είναι δημόσιο αγαθό και όχι ιδιωτική συλλογή», εξήγησε ο ίδιος.

Ερωτηθείς γιατί δεν κράτησε όλα τα έργα στην Ελλάδα, ο κ. Δασκαλόπουλος είπε πως «όταν ο πραγματικός σκοπός είναι να εκτεθούν τα έργα στο μεγαλύτερο δυνατό διεθνές κοινό, είναι υποχρεωτικό και σοφό να διαβάζει κανείς την πραγματικότητα». «Το δικό μας Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ευτυχώς τώρα στέκεται στα πόδια του και ξεκινάει. Η Tate στο Λονδίνο έχει 8 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο και άλλους 8 εκατομμύρια στα social media. Έπρεπε να τα μοιράσω. Είναι έργα μεγάλα και βαριά και δεν μπορούσε ούτε καν τα μεγαλύτερα μουσεία να τα διαχειριστεί», επισήμανε, δηλώνοντας πως έχει εμπιστοσύνη στα συγκεκριμένα μουσεία και είναι στην ευχέρειά τους να φτιάξουν τα δικά τους προγράμματα, ανάλογα με το κοινό τους.

«Η απόφασή μου ζυμώνεται με τον χρόνο, είναι βαθιά και δεν έχει να κάνει με τη συγκυρία. Αλλά νοιώθω και εγώ ότι σε μια στιγμή που εκτεθήκαμε ξανά σε αυτή την σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης, την καταστροφική της ικανότητα και τώρα που έχουμε να δοκιμάζονται όλοι οι παγκόσμιοι θεσμοί που τους θεωρούσαμε δεδομένους, είναι απαραίτητο να φωτίζουμε την κυρίαρχη ανθρώπινη διάσταση που είναι η ροπή προς την ελευθερία, τη δημιουργία, την αισιοδοξία. Και αυτό υπάρχει πάρα πολύ στην τέχνη. Άρα είναι χρήσιμο να επιμένουμε σε αυτή την υπόμνηση αυτής της αξίας της Τέχνης και της διαχρονικότητάς της. Ελπίζω αυτή η δική μου πράξη που ενισχύει τη διάδοση των ιδεών της τέχνης στο διεθνές κοινό να είναι μια χειρονομία σημαδιακή αυτή την εποχή», ανέφερε ο συλλέκτης.

Αποκάλυψε ότι ανακάλυψε ξαφνικά και με έκπληξη την αγάπη του για την Τέχνη, η οποία – όπως είπε- δεν άνθισε απλώς, αλλά «εξερράγη κάποια στιγμή σε ηλικία 12 ετών που ήμουν σε ένα μουσείο στο Μόναχο και πάγωσα μπροστά σε κάποιους πίνακες του Ρούμπενς και δεν έφευγα από εκεί».

«30 χρόνια είναι που συλλέγω, και προσπάθησα μέσα από τα έργα των καλλιτεχνών που βάζω στη συλλογή μου, να δημιουργήσω ένα διάλογο γύρω από το διαχρονικό ζήτημα της ανθρώπινης κατάστασης, της ανθρώπινης ύπαρξης. Δηλαδή πώς οι καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν αυτή τη δημιουργική πάλη του ανθρώπου μέσα στη ζωή του, σε αυτό το φωτεινό διάστημα που το ονομάζουμε ζωή», πρόσθεσε ο κ. Δασκαλόπουλος.

«Δεν είναι έργα ζωγράφων. Η σύγχρονη Τέχνη και οι σύγχρονοι καλλιτέχνες εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες έχουν απελευθερωθεί από τον καμβά και τη ζωγραφική και δουλεύουν με όλα τα υλικά. Κάνουν εγκαταστάσεις, γλυπτά, πολύ μεγάλα πράγματα. Μάλιστα μερικά από τα έργα της δωρεάς, θα εκτεθούν από τις αρχές Ιουνίου στο Καπνεργοστάσιο, μεγάλες τεράστιες εγκαταστάσεις, εντυπωσιακές, πριν φύγουν για να πάνε στη δωρεά, θα έχει την ευκαιρία το κοινό να τα δει», διευκρίνισε.

Υπενθύμισε την κίνηση του Μαρσέλ Ντυσάν το 1917, ο οποίος που πήρε ένα ουρητήρια μαζικής παραγωγής, το υπέγραψε το έβαλε σε ένα βάθρο και είπε ότι εγώ είμαι καλλιτέχνης και λέω ότι αυτό είναι έργο τέχνης. Έκτοτε απελευθερώθηκε η τέχνη από τη ζωγραφική και χρησιμοποιεί όλα τα υλικά.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος