Αρ. Χατζής στο Πρώτο: Ενστικτώδεις οι θέσεις μας για το ρόλο της Ρωσίας στο ’21 – Μοναδική Επανάσταση με 2 γυναίκες ηρωΐδες (audio)

Την ιδιαίτερη σημασία που έχει το γεγονός ότι μια γυναίκα, η Μπουμπουλίνα, βρίσκεται στην τρίτη θέση των ηρώων που αναγνωρίζονται από τους Έλληνες για τον πρωταγωνιστικό ρόλο που έπαιξαν στην Επανάσταση του 1821, επισήμανε ο Καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Διευθυντής Ερευνών στο Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦίΜ), Αριστείδης Χατζής, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές διαδρομές στο Πρώτο» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο, αναφορικά με τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας της Marc για λογαριασμό του ΚΕΦίΜ.

«Και μάλιστα στις πρώτες 10 θέσεις είναι και η Μαντώ Μαυρογένους. Αυτό είναι πολύ σπάνιο για τον 19ο αιώνα. Δεν ξέρω άλλες επαναστάσεις στις οποίες να υπάρχουν 2 γυναίκες στους 10 πρώτους πιο αναγνωρίσιμους ήρωες και πρωταγωνιστές. Και οι οποίες μάλιστα έχουν αυτόνομη παρουσία, δεν είναι οι σύζυγοι κάποιων πρωταγωνιστών που τους επηρεάζουν», τόνισε, λέγοντας μάλιστα πως η Μπουμπουλίνα έχει και μια πρωτιά, καθώς «σχεδόν όλες οι γνώμες για αυτήν είναι απολύτως θετικές, κάτι που δεν συμβαίνει ούτε για τον Κολοκοτρώνη».

Αναφορικά με το στοιχείο που δείχνει ότι 4 στους 10 αντιμετωπίζουν θετικά το ρόλο και τη συμβολή της Ρωσίας στην εξέλιξη του Αγώνα και δημιουργία του ελληνικού Κράτους, είπε ότι και η Ρωσία έπαιξε το ρόλο της, «αλλά αυτοί που απαντούν ενστικτωδώς για τη Ρωσία, δεν θα μπορούν να μας απαντήσουν τι ακριβώς έκανε η Ρωσία». «Διότι η Ρωσία βοηθά με την παρουσία της και μόνο. Τρομοκρατεί κυριολεκτικά τους Οθωμανούς, τους αναγκάζει να διατηρούν πάρα πολλά στρατεύματα στην Κωνσταντινούπολη και ένα μεγάλο μέρος του ναυτικού για να φυλάει το Βόσπορο, διότι φοβάται ο Σουλτάνος. Και βέβαια η Ρωσία συμμετέχει στο Ναυαρίνο. Αλλά νομίζω ότι είναι περισσότερο ενστικτώδης η απάντηση, παρά βασίζεται στην ιστορική γνώση», εξήγησε.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, σχεδόν 6 στους 10, ποσοστό 58%, θεωρούν ότι ο πιο καθοριστικός παράγοντας για την επικράτηση της Επανάστασης ήταν οι στρατιωτικές επιτυχίες των εξεγερμένων, έναντι 38% που θεωρεί την επέμβαση των μεγάλων δυνάμεων της εποχής. «Εγώ θα απαντούσα και τα δυο. Είναι αλήθεια ότι στρατιωτικά φαίνεται να τη χάνουμε την επανάσταση από το 1825, το  1826  και το 1827 και μάλιστα με μεγάλες απώλειες. Όμως οι Έλληνες πετυχαίνουν νίκες το 1821 – 1822, σταθεροποιούν την Επανάσταση το 1823-1824, παίρνουν ένα δάνειο, κατορθώνουν να αναστρέψουν τον τρόπο που βλέπουν οι Ευρωπαίοι την Επανάσταση, η ελληνική εξωτερική πολιτική δημιουργεί αυτό τον διαγωνισμό πλειοδοσίας μεταξύ Βρετανών και Ρώσων και στη συνέχεια και των Γάλλων. Και το γεγονός ότι ελέγχουν σε μεγάλο βαθμό την Ανατολική Μεσόγειο μέσω της πειρατείας και διαταράσσουν το εμπόριο, υποχρεώνει τις Μεγάλες Δυνάμεις να παρέμβουν», διευκρίνισε.

Όπως είπε ο κ. Χατζής, η παρέμβαση των ξένων ήταν αποφασιστική, καθώς οι Έλληνες «από την αρχή αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να διεθνοποιήσουν το ζήτημα, δεν θέλουν να παραμείνουν μια χώρα-παρίας». «Οι Έλληνες κατορθώνουν να βάλουν τους ξένους στο παιχνίδι και βέβαια από το 1827 με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου και με το Ναυαρίνο η Επανάσταση μπαίνει σε έναν μονόδρομο και είναι θέμα χρόνου να υπάρξει κάποια μορφή αναγνώρισης. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων θα οδηγήσει και στην ανεξαρτησία. Είναι μια επιτυχημένη επανάσταση και σήμερα πρέπει να τη βλέπουμε έτσι, διότι δεν υπάρχει καμία περιοχή στα νότια Βαλκάνια ή στο Αιγαίο η οποία σήκωσε τα όπλα και να μην περιλαμβάνεται σήμερα στο ελληνικό Κράτος», υπογράμμισε.

Ερωτηθείς για τους μύθους που υπάρχουν για την περίοδο εκείνη, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο «Κρυφό Σχολειό». «Οι Έλληνες καταπιέζονταν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους, αλλά η εκπαίδευση ειδικά στα 50 χρόνια πριν την Επανάσταση είχε αναπτυχθεί πολύ. Είχαμε στον ελληνικό χώρο σχολεία και αναρωτιέμαι πόσες περιοχές της Ευρώπης είχαν σχολεία αυτής της ποιότητας. Ο Ελληνικός Διαφωτισμός, μπορεί να μην είναι ο Γαλλικός, ο Γερμανικός ή ο Σκωτσέζικος, είναι όμως ο σημαντικότερος στην νοτιοανατολική Ευρώπη με πολύ σπουδαία έργα και πολύ σπουδαίες προσωπικότητες. Να μην το υποτιμούμε θεωρώντας ότι απαγορεύονταν στους Έλληνες να μάθουν Ελληνικά ή να διδαχθούν για παράδειγμα θετικές επιστήμες. Γινόταν πολύ καλή δουλειά. Υπήρχαν σχολεία ανοιχτά, δεν τους ενδιέφερε τους Οθωμανούς τι κάνεις, φτάνει να πλήρωνες τους φόρους. Αυτή είναι η πραγματική ιστορία της ελληνικής προεπαναστατικής εκπαίδευσης και όχι το Κρυφό Σχολειό», δήλωσε.

Στους «μύθους» συμπεριέλαβε και την Αγία Λαύρα, αν και όπως είπε, αυτό δεν έχει πολύ μεγάλη σημασία, καθώς η έναρξη δεν έγινε στην Αγία Λαύρα, αλλά έγινε στην Πάτρα «περίπου με τον ίδιο τρόπο».

Επιπλέον, ο διευθυντής Ερευνών στο Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών, σημείωσε οι 9 στους 10 βλέπουν την Επανάσταση σαν μια Εθνική Επανάσταση, αλλά ένας μεγάλος αριθμός, σχεδόν 6 στους 10 τη θεωρούν επίσης και Φιλελεύθερη.

«Είναι σημαντικό αυτό γιατί η Ελληνική Επανάσταση είναι μια από τις φιλελεύθερες επαναστάσεις της περιόδου και μάλιστα η μόνη η οποία επικράτησε. Είναι μια επανάσταση που έχει δυο πολιτικούς στόχους. Ο ένας είναι η δημιουργία μιας πολιτικής οντότητας, ενός ελληνικού Κράτους, Κράτους- έθνους. Και ο δεύτερος στόχος είναι η οργάνωση αυτού του κράτους στη βάση των πιο προοδευτικών για την εποχή εκείνη φιλελεύθερων θεσμικών αρχών. Δηλαδή Σύνταγμα, Κοινοβούλιο, Δικαιώματα, ανοιχτή αγορά», δήλωσε.

«Οι Έλληνες ταυτίζουν την επανάσταση ή την περιορίζουν στα στρατιωτικά γεγονότα. Θαυμάζουν προφανώς τους αγωνιστές και δεν γνωρίζουν τόσο καλά ή δεν εκτιμούν όσο θα έπρεπε τα άλλα που έπρεπε να γίνουν παράλληλα, διπλωματικές κινήσεις και θεσμική οργάνωση. Είναι λογικό αυτό, υποθέτω ότι συμβαίνουν παντού σε παρόμοιες περιπτώσεις», πρόσθεσε ο κ. Χατζής.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος