“Οι ανησυχίες του γεωμέτρη”: γράφει η Λίλα Κονομάρα

ΜΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα

Αδυνατώντας να χωρέσει μέσα στην εικόνα που φτιάχνουν οι άλλοι γι’ αυτόν, ένας άντρας περνάει τη ζωή του πίσω από μια ρωγμή. Βλέπει τη ζωή να κυλάει χωρίς να συμμετέχει πουθενά ώσπου τελικά η ανόργανη ύλη που τον περιβάλλει τον καταπίνει και πετρώνει. Ποια είναι η σχέση μας τελικά με τον κόσμο που μας περιβάλλει; Είτε συμμετέχοντας είτε απέχοντας είμαστε πάντα εγκλωβισμένοι;

Στους αντίποδες ενός νησιού που έχει το σχήμα ενός κίονα, πραγματοποιούνται όντως όλες οι επιθυμίες των ηρώων ή μήπως πρόκειται απλώς για ένα όνειρο ή για ένα παιχνίδι της γραφής;

Πώς το χτίσιμο ενός ορεινού μονοπατιού σχετίζεται με το διαβαλκανικό λαϊκό μύθο του «γεφυριού της Άρτας» αλλά και με ιστορικά στοιχεία, θρύλους και συγγραφικές επινοήσεις;

Τι είναι ο λαβύρινθος; Το οικοδόμημα της ίδιας μας της ζωής μέσα στο οποίο μόνοι μας συχνά παγιδευόμαστε ή μήπως ταυτόχρονα και το έργο ενός συγγραφέα που φτιάχνει ένα σύμπαν και χάνεται στις άπειρες παραμέτρους του;

Επιβάτες στο ίδιο καράβι, ο Θουκυδίδης, ο Μακρυγιάννης, ο Οιδίποδας, ο Ορφέας, ο Καραγκιόζης, μακρονησιώτες, μετανάστες, εραστές, περιηγητές, ιερείς και ποιητές, ήρωες τρανοί και ανώνυμοι άνθρωποι διατρέχουν τους αιώνες. Τα διηγήματα της συλλογής επιχειρούν μια αναδιήγηση κάποιων αρχαίων μύθων και συνδιαλέγονται με ζητήματα αρχετυπικά, γι’ αυτό και διαχρονικά: την απώλεια και την αναζήτηση της αρχικής ενότητας με τη φύση, τον έρωτα, τους κύκλους της ζωής, τη δημιουργία, το θάνατο και την αναγέννηση. Εκφράζοντας το συλλογικό ασυνείδητο, οι μύθοι, παρότι ελληνικοί, είναι ταυτόχρονα οικουμενικοί.

Με ενδιέφερε επίσης η σχέση μύθου και Ιστορίας, όπως αυτή καταγράφεται μέσα από την πορεία της Ελλάδας, από την αρχαιότητα ως τον Εμφύλιο, και ιδιαίτερα κάποια ζητήματα που επανέρχονται ανά τους αιώνες σε κάθε έθνος σαν εμμονές και αποτυπώνονται στο σώμα της πόλης. Το στοιχείο του φανταστικού που χαρακτηρίζει τις Ανησυχίες του γεωμέτρη, λειτουργεί ως αλληγορία για να αναπτυχθούν διάφοροι προβληματισμοί γύρω από κοινωνικά, πολιτικά ή υπαρξιακά θέματα. Προσπαθεί να συλλάβει όλα αυτά που βρίσκονται στα διάκενα των γεγονότων, υπονομεύει την ρεαλιστική καταγραφή για να αναδείξει την ουσία των πραγμάτων που βρίσκεται στη ζεύξη μεταξύ Ιστορίας και μύθου.

Το πρώτο που με επισκέφθηκε σ’ αυτό το βιβλίο ήταν ο ρυθμός. Το άκουσα πριν να το γράψω. Κάποια διηγήματα μάλιστα έβγαιναν σχεδόν σε έμμετρο λόγο. Η γλώσσα, ως γνωστόν, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εποχή της, η γλώσσα είναι η εποχή της. Μ’ αυτή την έννοια, θέλησα να εκφράσω αυτό το πέρασμα από τη μια ιστορική περίοδο στην άλλη και μέσω της γλώσσας που από τον έμμετρο λόγο του έπους ή το συνεκτικό λόγο των δημηγοριών του Θουκυδίδη, περνάει στο λυρισμό, στο λόγο της λαϊκής μας παράδοσης και των παραμυθιών και φτάνει ως το σημερινό κατακερματισμό της. Νιώθω απέραντο θαυμασμό για την ελληνική γλώσσα, τον πλούτο, την πολυμορφία της, την εικονοποιητική και εκφραστική της δύναμη όπως αυτή ξεδιπλώνεται είτε στα αρχαία κείμενα είτε στα τραγούδια και τις αφηγήσεις της προφορικής παράδοσης.

Θα έλεγα λοιπόν ότι ο πραγματικός πρωταγωνιστής στις Ανησυχίες του γεωμέτρη είναι η γλώσσα που ακολουθώντας τις διαδρομές της Ιστορίας μα και του ονείρου, περνά στους αντίποδες του μύθου για να αφηγηθεί την ανθρώπινη περιπέτεια.

Λίλα Κονομάρα

“Οι ανησυχίες του γεωμέτρη”: γράφει η Λίλα ΚονομάραΗ συλλογή διηγημάτων της Λίλας Κονομάρα με τίτλο Οι ανησυχίες του γεωμέτρη κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Κέδρος (σελ.: 184, τιμή: 12,50 €) και είναι υποψήφιο για τα Λογοτεχνικά Βραβεία 2015 (στην κατηγορία Διήγημα – Νουβέλα) του ηλεκτρονικού λογοτεχνικού περιοδικού O ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ.

Η ΛΙΛΑ ΚΟΝΟΜΑΡΑ γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σύγχρονη λογοτεχνία στο Παρίσι και εργάστηκε ως καθηγήτρια στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Ως λογοτέχνης εμφανίστηκε το 2002 με το βιβλίο Μακάο (Πόλις, 2002· Μεταίχμιο, 2005), για το οποίο διακρίθηκε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού ΔΙΑΒΑΖΩ. Το 2004 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της Τέσσερις εποχές – Λεπτομέρεια (Μεταίχμιο) και το 2005 το μυθιστόρημα για παιδιά Στις 11 & 11’ ακριβώς (Παπαδόπουλος).
Η αναπαράσταση (Μεταίχμιο, 2009) και Το δείπνο (Κέδρος, 2012) συμπεριλήφθηκαν αντίστοιχα στη βραχεία λίστα για το βραβείο μυθιστορήματος του περιοδικού ΔΙΑΒΑΖΩ και στη βραχεία λίστα των Λογοτεχνικών Βραβείων του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ.
Παράλληλα, μεταφράζει κυρίως γαλλόφωνη λογοτεχνία (André Gide, Jacques-Rémy Girerd, Didier Lévy, Michel Crespy, Georges Simenon κ.ά.) και αρθρογραφεί σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά όπου επίσης δημοσιεύει διηγήματά της.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος