Βρετανία: Επιστήμονες ανέπτυξαν τεστ που ανιχνεύει πολλαπλούς αναπνευστικούς ιούς σε μία ώρα

Array

Πολλοί ιοί του αναπνευστικού συστήματος μπορεί να έχουν παρόμοια συμπτώματα, αλλά απαιτούν διαφορετικές θεραπείες για την αντιμετώπισή τους. Τώρα, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ στη Βρετανία, ανέπτυξαν ένα νέο τεστ που χρησιμοποιεί το DNA ως «δόλωμα» για να ανιχνεύσει πολλαπλούς ιούς ταυτόχρονα.

Το τεστ, το οποίο δίνει εξαιρετικά ακριβή αποτελέσματα σε μόλις μία ώρα, χρησιμοποιεί «νανοδολώματα» DNA και τεχνολογία νανοπόρων για την ταυτόχρονη ανίχνευση των πιο κοινών ιών του αναπνευστικού συστήματος -συμπεριλαμβανομένων της γρίπης, του ρινοϊού, του αναπνευστικού συγκυτίου (RSV) και του COVID-19. Επιπλέον, το τεστ μπορεί να τροποποιηθεί ώστε να ανιχνεύει διαφορετικά βακτήρια και ιούς, συμπεριλαμβανομένων πιθανών νέων παραλλαγών του SARS-CoV-2.

«Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, οι ιοί του αναπνευστικού αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου για το 20% των παιδιών κάτω των πέντε ετών. Αν μπορούσαμε να βρούμε ένα τεστ που θα μπορούσε να ανιχνεύει πολλαπλούς ιούς γρήγορα και με ακρίβεια, θα μπορούσε να κάνει τεράστια διαφορά», δήλωσε ο Φίλιπ Μπόσκοβιτς, κύριος συγγραφέας της μελέτης.

Ενώ τα μοριακά τεστ (PCR) είναι εξαιρετικά χρήσιμα, όπως φάνηκε με την πανδημία Covid-19, αλλά απαιτούν την αντιγραφή ενός τμήματος του γονιδιώματος εκατομμύρια φορές- μια διαδικασία που διαρκεί αρκετές ώρες. Οι ερευνητές του Κέιμπριτζ ήθελαν να αναπτύξουν ένα τεστ που να χρησιμοποιεί το RNA για την άμεση ανίχνευση ιών, χωρίς την ανάγκη αντιγραφής του γονιδιώματος, αλλά με αρκετά υψηλή ευαισθησία ώστε να είναι χρήσιμο σε ένα περιβάλλον υγειονομικής περίθαλψης.

(Nature Nanotechnology)

Για να το πετύχουν αυτό, βασίστηκαν σε δομές που κατασκεύασαν από δίκλωνο DNA με προεξέχουσες μονόκλωνες αλυσίδες που λειτουργούν ως «δόλωμα». Αυτές είναι προγραμματισμένες να «ψαρεύουν» ή να αναζητούν συγκεκριμένες περιοχές στο RNA των ιών-στόχων, πριν τα νανοδολώματα περάσουν μέσα από μικρές οπές που ονομάζονται νανοπόροι. Αυτές οι οπές λαμβάνουν μοριακές δομές και τις μετατρέπουν σε ψηφιακές πληροφορίες μέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου. Μέσω κάθε νανοδολώματος μπορεί να ανακαλυφθεί ο ιός-στόχος ή η παραλλαγή του.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το τεστ μπορεί να ανιχνεύσει τις παραλλαγές του ιού, ακόμη και αυτές που προκαλούν τον κορονοϊό, με σχεδόν 100% ακρίβεια. Πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη μελέτη και έχει ήδη κατατεθεί δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από την Cambridge Enterprise.

«Μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι η ταχεία και ακριβής ταυτοποίηση των οργανισμών που προκαλούν μια λοίμωξη. Αυτή η τεχνολογία προσφέρει μια γρήγορη, χαμηλού κόστους διαγνωστική πλατφόρμα που είναι απλή και μπορεί να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε σε οποιοδήποτε δείγμα», δήλωσε ο Στίβεν Μπέικερ, καθηγητής στο Ινστιτούτο Θεραπευτικής Ανοσολογίας και Λοιμωδών Νοσημάτων του Κέιμπριτζ.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Nature Nanotechnology».

ΠΗΓΗ: Studyfinds