Αυστραλία: Εγκρίθηκε γενετικά τροποποιημένη μπανάνα, ανθεκτική στη νόσο του Παναμά

Η νόσος του Παναμά προκαλείται από έναν μύκητα που ζει στο έδαφος.

Επιστήμονες του Κουίνσλαντ στην Αυστραλία έλαβαν έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές για να καλλιεργήσουν μια γενετικά τροποποιημένη ποικιλία μπανάνας Cavendish για ανθρώπινη κατανάλωση. Όπως δήλωσαν, η ποικιλία QCAV-4 είναι η πρώτη γενετικά τροποποιημένη μπανάνα στον κόσμο και το πρώτο γενετικά τροποποιημένο φρούτο που λαμβάνει έγκριση για καλλιέργεια από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.

Ωστόσο, ενώ οι επιστήμονες λένε ότι θα είναι ασφαλής για κατανάλωση, η ποικιλία θα θεωρηθεί ως «εφεδρική επιλογή» στη μάχη κατά της νόσου του Παναμά (TR4), καθώς προστατεύει από την ασθένεια. Η νόσος του Παναμά προκαλείται από έναν μύκητα που ζει στο έδαφος, ο οποίος μπλοκάρει την αγωγιμότητα του νερού προς τους μίσχους των φυτών μπανάνας, αφήνοντας το φυτό εντελώς αφυδατωμένο. Επί του παρόντος δεν υπάρχει θεραπεία και επειδή ο μύκητας ζει στο έδαφος, οι μπανάνες δεν μπορούν να καλλιεργηθούν πλέον στις μολυσμένες περιοχές.

«Χαιρετίζουμε αυτήν την απόφαση καθώς είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την οικοδόμηση ενός διχτυού ασφαλείας για τις μπανάνες Cavendish από τη νόσο TR4, η οποία έχει επηρεάσει ήδη πολλά μέρη του κόσμου συμπεριλαμβανομένης της Αυστραλίας», δήλωσε ο καθηγητής Τζέιμς Ντέιλ, επικεφαλής του προγράμματος βιοτεχνολογίας μπανάνας στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ.

Περίπου το 95% των μπανανών της Αυστραλίας καλλιεργούνται στο Κουίνσλαντ και η ποικιλία Cavendish αντιπροσωπεύει το 97% της παραγωγής. Η νόσος εντοπίστηκε για πρώτη φορά στην κοιλάδα Tully το 2015 και ενώ έχει περιοριστεί σε οκτώ περιοχές, οι πρόσφατες πλημμύρες έχουν εγείρει ανησυχίες σχετικά με την πιθανότητα περαιτέρω εξάπλωσης.

(Queensland University of Technology)

Είναι ασφαλείς οι γενετικά τροποποιημένες μπανάνες;

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι μια άγρια μπανάνα που ονομάζεται Musa acuminata ssp malaccensis και απαντάται σε διάφορα μέρη της νοτιοανατολικής Ασίας, περιέχει ένα γονίδιο που προσατεύει από τη νόσο του Παναμά. Βασιζόμενοι σε αυτή την ανακάλυψη, δημιούργησαν μια ποικιλία Cavendish που περιλάμβανε αυτό το γονίδιο.

«Μεταφέραμε ένα γονίδιο από τη μια μπανάνα στην άλλη», εξήγησε ο καθηγητής Ντέιλ.

«Δεν είναι κάτι τρομακτικό. Το γονίδιο ήταν ήδη παρόν στην Cavendish απλά δεν λειτουργεί, οπότε δημιουργήσαμε μια έκδοση που λειτουργεί», εξήγησε.

Είπε επίσης ότι η νόσος του Παναμά είναι υπό έλεγχο στην Αυστραλία και ότι οι ρυθμίσεις βιοασφάλειας «περιόρισαν πραγματικά την εξάπλωσή της».

Οι μπανάνες του μέλλοντος

Μετά από περισσότερα από επτά χρόνια δοκιμών πεδίου, οι μπανάνες QCAV-4 θα καλλιεργηθούν και σε φάρμα στο Κουίνσλαντ. Η ερευνητική ομάδα σκοπεύει να αναπτύξει μια γονιδιακά επεξεργασμένη έκδοση της QCAV-4 που θα είναι ανθεκτική και σε άλλες ασθένειες.

Ο Ντέιλ είπε ότι η γονιδιακή επεξεργασία θα βοηθήσει τρόφιμα όπως οι μπανάνες, να αντέξουν σε διαφορετικές απειλές και συνθήκες στο μέλλον.

«Θα χρειαστούμε τέτοιου είδους τεχνολογίες για να περιορίσουμε τη χρήση φυτοφαρμάκων αλλά και επειδή αλλάζει το κλίμα και θα πρέπει να είμαστε σε θέση να παράγουμε νέες ποικιλίες που θα μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις νέες συνθήκες», πρόσθεσε.

«Λόγω των τεχνολογιών που διαθέτουμε μπορούμε επίσης να προσθέσουμε, όπως κάναμε σε ένα από τα έργα μας στην Αφρική, θρεπτικά συστατικά. Αυτό θα είναι πολύ σημαντικό για τη βιομηχανία φρούτων και τη βιομηχανία μπανάνας», κατέληξε ο ερευνητής.

ΠΗΓΗ: ABC