Τέμπη: Βίντεο και ηχητικά ντοκουμέντα αποτυπώνουν την τραγωδία – Οι μοιραίες κλήσεις του μηχανοδηγού

Την λανθασμένη πορεία του Intercity 62 φαίνεται πως είχε αντιληφθεί ο μηχανοδηγός της μοιραία αμαξοστοιχίας. Στο φως έρχονται πληροφορίες που δείχνουν την προσπάθειά του να επικοινωνήσει με το εμπορικό τρένο για να διαπιστώσει σε ποια γραμμή βρισκόταν. Απ’ ότι φαίνεται μισή ώρα πριν το δυστύχημα, ο σταθμάρχης της Λάρισας είχε υποπέσει σε ένα ακόμη λάθος. Όπως προκύπτει από βίντεο ντοκουμέντο και συνομιλία, κατεύθυνε σε λάθος γραμμή αμαξοστοιχία του προαστιακού, που υποχρέωσε μάλιστα σε οπισθοδρόμηση. Όταν ρωτήθηκε επίμονα από τον επιθεωρητή του τρένου για την απόφαση αυτή, έριξε την ευθύνη σε πρόβλημα λειτουργίας των «κλειδιών» του πίνακα κυκλοφορίας.

Το βίντεο ντοκουμέντο της ΕΡΤ με την στιγμή της σύγκρουσης, οι διάλογοι του σταθμάρχη και όσα υποστήριξε ενώπιον της ανακρίτριας, συνθέτουν τα εγκληματικά λάθη που έγιναν την μοιραία βραδιά της τραγωδίας.

Στις αλλεπάλληλες επικοινωνίες που είχε ο κατηγορούμενος, για αρκετή ώρα μετά το δυστύχημα, εμφανιζόταν βέβαιος πως είχε οδηγήσει την αμαξοστοιχία από τη γραμμή της ανόδου.

Όπως αποκαλύπτεται, παρόμοιο λάθος με τα κλειδιά είχε καταγραφεί και περίπου μισή ώρα πριν τη φονική σύγκρουση, που σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο κατηγορούμενος, ήταν μόνος του καθώς είχε φύγει ο συνάδελφός του πριν τη λήξη της βάρδιας, όταν έφτασε η αμαξοστοιχία 2597, που εκτελούσε δρομολόγιο προαστιακού από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα.

Ο μηχανοδηγός διαπίστωσε ότι το κλειδί ήταν γυρισμένο σε λάθος θέση, με τον κατηγορούμενο να υποστηρίζει πως είχε γυρίσει τα κλειδιά που έπρεπε και αν και είχε την σωστή ένδειξη, αυτά βρίσκονταν σε παρακαμπτήριο.

Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης υποστήριξε: «Ο μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας με ενημέρωσε ότι τα κλειδιά 115 και 116 ήταν ανάποδα, δηλαδή σε παρακαμπτήριο. Η ένδειξη που είχα εγώ στον πίνακα ήταν οτι τα κλειδιά ήταν στην ευθεία. Τότε του είπα να κάνει πίσω για να διευθετήσω τα κλειδιά. Τα γύρισα δυο φορές στον πίνακα και τα κλειδιά επανήλθαν σε ευθεία γραμμή».

Μάλιστα σε άλλο σημείο φέρεται να ανέφερε πως αφού μπήκε η αμαξοστοιχία στη θέση της, γύρισε και το κλειδί που έπρεπε για το Intercity 62. «Αφού μπήκε η 2597 στη θέση της, γύρισα στην ευθεία τα κλειδιά 117 και 118 για να ‘ναι έτοιμα για τις αμαξοστοιχίες 62, την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 και την 1564 που αναμενόταν να έρθουν στο σταθμό», ανέφερε ο σταθμάρχης.

Η οπισθοπορεία του προαστιακού

Στο βίντεο ντοκουμέντο αποτυπώνεται ο διάλογος του προφυλακισμένου σταθμάρχη με τον προϊστάμενο του προαστιακού Λάρισας, να τον ρωτά σε έντονο ύφος για την οπισθοπορεία.

Προϊστάμενος προαστικού Λάρισας: Λάρισα, ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε την οπισθοπορεία;

Προϊστάμενος προαστικού Λάρισας: Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε την οπισθοπορεία, για να ενημερώσω την υπηρεσία μου;

Κατηγορούμενος σταθμάρχης: Πάμε κανονικά στη γραμμή μόρτα.

Μηχανοδηγός προαστιακού: Ελευθερώσαμε, να κάνω μπροστά;

Κατηγορούμενος σταθμάρχης: Ναι, ναι, κάνε μπροστά, στη γραμμή μόρτα.

«Υπήρχαν προβλήματα και στον τοπικό σταθμό, ακούτε και τις συνομιλίες, πες μου γιατί κάνω μπρος, πες μου γιατί κάνω πίσω, δεν είναι μόνο ότι τα ακούτε, υπάρχει και εικόνα. Είχαν λάβει μία εντολή. Όταν κατάλαβαν ότι υπήρχε συνθήκη η οποία δημιουργούσε κινδύνους σταμάτησαν», σημείωσε ο πρόεδρος μηχανοδηγών του ΟΣΕ, κ. Κώστας Γενιδούνιας.

Στο συγκεκριμένο απόσπασμα έχει καταγραφεί η συνομιλία μεταξύ μηχανοδηγού του προαστιακού και προϊσταμένου, που σχολιάζουν την στάση του 59χρονου.

Ανακριτική έρευνα

Με εντατικούς ρυθμούς, καλούνται στην Ανακρίτρια εν ενεργεία και συνταξιούχοι σιδηροδρομικοί, σε μια προσπάθεια να φωτιστούν οι πτυχές της ανείπωτης σιδηροδρομικής τραγωδίας.

Ο δικηγόρος των συγγενών κ. Αλέξης Κούγιας υποστήριξε ότι «εμείς είμαστε ευχαριστημένοι από το ανακριτικό έργο, είναι εξαιρετικές οι ενέργειες που έχουν γίνει μέχρι τώρα».

Είναι πιθανό να διευρυνθεί ο κύκλος των ατόμων στους οποίους θα αποδοθούν ευθύνες και δεν αποκλείεται να κληθούν για ανωμοτί καταθέσεις.

Δύο πρόσωπα βρίσκονται στο κάδρο των ερευνών:

  • Ο Προϊστάμενος Επιθεώρησης του ΟΣΕ και
  • ο σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στη βάρδια και σύμφωνα με τον επιθεωρητή αλλά και τον κατηγορούμενο σταθμάρχη, δεν ήταν.

Με ποιους προσπάθησε να επικοινωνήσει ο μηχανοδηγός του Intercity 62

Όταν το Ιntercity 62, πέρασε από το Καραγάτσι στις 23.04, ο μηχανοδηγός φέρεται να προβληματίστηκε από το γεγονός ότι μπήκε στην γραμμή καθόδου. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, επικοινώνησε τηλεφωνικά με συναδέλφους του, σε μία προσπάθεια να μάθει εάν υπάρχει κάποια αμαξοστοιχία που ερχόταν.

«Προσπάθησε να μάθει εάν είναι μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας της οποίας ήξερε ότι ερχόταν, δεν ήξερε που ήταν όμως. Το άκουσα και το μετέφερα με επιφύλαξη», υπογράμμισε ο κ. Θωμάς Χαχάμης, αντιπρόεδρος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Αναμένονται συγκεκριμένες απαντήσεις από την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου.

Οκτώ ημέρες μετά την τραγωδία

Οκτώ ημέρες μετά το φρικτό δυστύχημα, ταυτοποιήθηκε η σορός ενός ακόμη θύματος. Πρόκειται για έναν πρόσφυγα άνδρα από τη Συρία. Η ταυτοποίηση έγινε μέσω δείγματος DNA που είχε στείλει ο αδερφός του από το εξωτερικό, ενώ αναμένεται η ταυτοποίηση μίας ακόμη νεαρής φοιτήτριας.

Όλοι οι υπάλληλοι του σιδηροδρομικού σταθμού στη Λάρισα είναι συντεριμμένοι για την απώλεια όλων των θυμάτων, έντεκα εκ των οποίων ήταν συνάδελφοί τους. Η σιωπή είναι εκκωφαντική και τα τρένα παραμένουν ακινητοποιημένα.

Τις επόμενες ώρες, αναμένεται από τις ανακριτικές αρχές να καλέσουν νέα πρόσωπα να καταθέσουν. Ενδεχομένως να ασκηθούν νέες ποινικές διώξεις. Ανάμεσα σε αυτά τα πρόσωπα θα είναι και ο σταθμάρχης, ο οποίος φαίνεται να έφυγε λίγο μετά τις δέκα το μοιραίο βράδυ, ενώ η βάρδιά του τελείωνε στις 23:00.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο κατηγορούμενος σταθμάρχης είχε «πελαγώσει» λόγω του μεγάλου αριθμού τρένων που είχαν διέλθει εκείνο το βράδυ, κατά τη διάρκεια της βάρδιάς του.

Ρεπορτάζ: Κάτια Νιάκαρη, Χαρά Γιαννοπούλου

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος