Οι «σκοτεινές δραστηριότητες» πετρελαιοφόρων που συνδέονται με τη Ρωσία έχουν διπλασιαστεί

Array

Ο αριθμός των πετρελαιοφόρων που σχετίζονται με τη Ρωσία και «σκοτεινιάζουν» για να αποφύγουν τον εντοπισμό τους στο νότιο Ειρηνικό έχει διπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες, σε μια ένδειξη ότι χρησιμοποιούνται μυστικά μέσα για την αποφυγή των κυρώσεων.

Απενεργοποιώντας τα συστήματα εντοπισμού τους στην ανοικτή θάλασσα, τα πλοία μπορούν να μεταφέρουν αθόρυβα πετρέλαιο σε δεξαμενόπλοια χωρίς δεσμούς με τη Ρωσία, ώστε να αποφεύγεται η επισήμανση των εξαγωγών πετρελαίου τους.

Τη Δευτέρα τέθηκε σε ισχύ ανώτατο όριο 60 δολαρίων το βαρέλι για τις αγορές ρωσικού πετρελαίου. Οι εταιρείες στην ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ιαπωνία καθώς και την Αυστραλία απαγορεύεται να παρέχουν υπηρεσίες που επιτρέπουν τις θαλάσσιες μεταφορές, όπως η ασφάλιση, σε περιπτώσεις που έχει παραβιαστεί το ανώτατο όριο τιμών.

Τα κράτη της G7 – Καναδάς, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ – παρέχουν ασφαλιστικές υπηρεσίες για το 90% του παγκόσμιου εμπορευματικού φορτίου, ενώ η Ελλάδα, κράτος μέλος της ΕΕ, είναι σημαντικός παίκτης στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Το ανώτατο όριο αποσκοπεί στη διατήρηση της ροής πετρελαίου προς χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, η Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι οποίες δεν έχουν απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, ενώ παράλληλα διατηρεί την οικονομική πίεση στο Κρεμλίνο.

Τη Δευτέρα δημιουργήθηκε μποτιλιάρισμα πετρελαιοφόρων στα τουρκικά ύδατα, καθώς η κυβέρνηση της Τουρκίας απαίτησε αποδείξεις ασφαλιστικής κάλυψης.

Ο μηνιαίος μέσος όρος τόσο των λεγόμενων σκοτεινών δραστηριοτήτων όσο και των επιχειρήσεων πλοίου προς πλοίο στο νότιο Ατλαντικό διπλασιάστηκε την περίοδο Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου σε σύγκριση με τους τρεις προηγούμενους μήνες, σύμφωνα με ανάλυση των κινήσεων από την εταιρεία ναυτικών πληροφοριών Windward. Υπήρξαν περίπου 35 περιστατικά «σκοτεινής δραστηριότητας» τον Σεπτέμβριο, σχεδόν 50 τον Οκτώβριο και οι αριθμοί υποχώρησαν σε λίγο πάνω από 40 το Νοέμβριο.

Τα δεξαμενόπλοια που είναι σε θέση να αποκρύψουν τυχόν ρωσικές διασυνδέσεις, μέσω παράνομων μεταφορών στη μέση του ωκεανού, θα ήλπιζαν να αποφύγουν οποιαδήποτε πιστοποίηση των τιμών του φορτίου τους.

Ο Αμι Ντάνιελ, διευθύνων σύμβουλος της Windward, δήλωσε ότι η Ρωσία είχε μάθει από το Ιράν και τη Βόρεια Κορέα τους τελευταίους έξι μήνες πώς να παρακάμπτει τις κυρώσεις.

Η έξαρση της σκοτεινής δραστηριότητας στον νότιο Ατλαντικό είχε ακολουθήσει μια μικρότερη, και έκτοτε αντίστροφη, περίοδο δραστηριότητας στον βόρειο Ατλαντικό, μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου, είπε.

Η Lloyd’s List δημοσίευσε τότε μια έκθεση στα τέλη Ιουλίου, σύμφωνα με την οποία πέντε κινεζικής ιδιοκτησίας πλοία χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε έναν διαμετακομιστικό κόμβο περίπου 860 ναυτικά μίλια δυτικά των ακτών της Πορτογαλίας.

«Αμέσως βλέπουμε μια αλλαγή στο μοτίβο», δήλωσε ο Ντάνιελ. «Τότε είναι που βλέπουμε την άνοδο στον νότιο Ατλαντικό. Αυτές είναι γνωστές μέθοδοι για την αποφυγή των κυρώσεων».

Η Windward δημοσίευσε επίσης αυτό που υπέδειξε ότι έφερε τα χαρακτηριστικά μιας έμπρακτης υπόθεσης μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο με σημαία Καμερούν.

Το πλοίο άλλαξε τον Ιούνιο του 2022 τον εγγεγραμμένο ιδιοκτήτη του σε μια εταιρεία με έδρα τις Σεϋχέλλες μαζί με το διακριτικό κλήσης του, πριν πραγματοποιήσει μια πρώτη επίσκεψη στο Πράσινο Ακρωτήριο, όπου συνάντησε μερικά άλλα πλοία.

Δύο εβδομάδες αργότερα, το δεξαμενόπλοιο κινήθηκε προς τον βόρειο μέσο Ατλαντικό, όπου παρέμεινε για τρεις ημέρες, πριν κατευθυνθεί προς τον νότιο Ατλαντικό, ακριβώς έξω από τις θάλασσες της Ναμίμπια, σύμφωνα με την ανάλυση. Λέγεται ότι έστειλε ψευδή σήματα σχετικά με τη θέση του.

Στη συνέχεια, το πλοίο μετακινήθηκε στα μέσα Οκτωβρίου εντός των θαλασσών της Αγκόλας, όπου το δεξαμενόπλοιο εξέπεμψε από το ίδιο ακριβώς σημείο για έξι ημέρες, σε μια ασυνήθιστη, σύμφωνα με την Windward, συμπεριφορά για ένα δεξαμενόπλοιο στη θάλασσα, πριν κατευθυνθεί προς την Ασία και τον τελικό του προορισμό, το λιμάνι Tanjung Bruas της Μαλαισίας.

Η ανάλυση της Windward υποδεικνύει ότι η αναφορά του πλοίου για αλλαγή βυθίσματος στις 20 Νοεμβρίου, η κάθετη απόσταση μεταξύ της ίσαλου γραμμής και του πυθμένα του κύτους, υποδηλώνει ότι το πετρέλαιο μπορεί να είχε μεταφερθεί στο πλοίο σε εκείνο το στάδιο.

Πηγή: theguardian.com

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος