Κρίση καυσίμων: Οι Βρετανοί βιώνουν τις συνέπειες της επιλογής του Brexit

Αυτά που παρακολουθούμε στη Μεγάλη Βρετανία είναι πρωτόγνωρα και έχουν να συμβούν εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες σε αυτή τη χώρα. Οι ελλείψεις σε καύσιμα, σε τρόφιμα ακόμη και σε φάρμακα φαίνεται να οφείλονται στο γεγονός ότι έχει διαρραγεί η εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από τα φορτηγά αυτοκίνητα, από τα καμιόνια, επειδή πάρα πολλοί οδηγοί τέτοιων αυτοκινήτων έχουν φύγει από τη Βρετανία καθώς δεν ήταν Βρετανοί πολίτες, ενώ άλλοι έχουν συνταξιοδοτηθεί. Η αποχώρησή τους οφείλεται στο γεγονός ότι η Βρετανία επέλεξε να βγει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά συνέπεια έχει δημιουργηθεί αυτή η κατάσταση.

* Γράφει ο Ναπολέων Μαραβέγιας

Οι Βρετανοί, όπως και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι, δεν ασχολούνται με εργασίες, οι οποίες είναι επίπονες και χειρωνακτικές. Οι περισσότεροι που ασχολούνται με αυτές τις εργασίες -ακόμη και στην Ελλάδα- είναι αλλοδαποί. Από τη στιγμή που οι αλλοδαποί έφυγαν και δεν είναι εύκολο να επιστρέψουν, είτε γιατί δεν μπορούν, είτε γιατί δε θέλουν – με διάφορα μέτρα, εξάμηνες βίζες κ.ά. προσπαθεί η κυβέρνηση της Βρετανίας να τους φέρει πίσω- θα έχουμε τέτοιου είδους φαινόμενα.

Βέβαια, η κυβέρνηση αποδίδει σε μεγάλο βαθμό όλη αυτή την αναταραχή στην παγκόσμια αύξηση της τιμής των καυσίμων και του φυσικού αερίου, η οποία όμως οφείλεται σε άλλους λόγους. Οι ελλείψεις στα καύσιμα, στα πρατήρια που παρατηρούμε και οι ελλείψεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ οφείλονται αποκλειστικά στην έλλειψη οδηγών για τα καμιόνια.

Το ζήτημα είναι πώς θα υπάρξει κάποια λύση.

Δεν είναι εύκολο. Γιατί οι συνθήκες, οι όροι της συμφωνίας του Brexit που έγινε απαγορεύει τέτοιου είδους μετακινήσεις εργατικού δυναμικού. Εξάλλου ο βασικότερος λόγος για τον οποίο οι Βρετανοί ψήφισαν -έστω και με βραχεία κεφαλή- την έξοδο της χώρας τους από την ΕΕ οφείλετο στο γεγονός ότι δεν ήθελαν ξένους. Όχι μόνο ξένους από τρίτες χώρες, αλλά ξένους από την ΕΕ, από τις ανατολικές χώρες κατά κύριο λόγο, διότι θεωρούσαν ότι τους παίρνουν τις δουλειές. Δεν είναι βρετανικό φαινόμενο βεβαίως.

Παντού, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες με αποκορύφωμα τις κεντροευρωπαϊκές χώρες -και ακόμη περισσότερο την Ουγγαρία- υπάρχει μία φοβία απέναντι στους οποιουσδήποτε ξένους που έρχονται είτε είναι από τρίτες χώρες είτε ακόμη και από τις ευρωπαϊκές χώρες.

Καμιά φορά η Ιστορία εκδικείται. Ο αλήστου μνήμης κ. Κάμερον, ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας, συνέδεσε την εκλογική του επιτυχία με το δημοψήφισμα για το Brexit. Έγινε το δημοψήφισμα για το Brexit σε μια συγκεκριμένη συγκυρία και έδωσε αυτό το αρνητικό αποτέλεσμα, παρά τις προειδοποιήσεις των ειδικών ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα.

Το δημοψήφισμα είναι ένα δίκοπο μαχαίρι. Από τη μια πλευρά εκφράζει τη βούληση των πολιτών από την άλλη την εκφράζει σε μια συγκεκριμένη ιστορική στιγμή. Το αποτέλεσμα όμως αυτής της ετυμηγορίας μπορεί να διαρκέσει για πάρα πολλά χρόνια. Η συγκεκριμένη συγκυρία μπορεί να καθορίσει την τύχη μιας χώρας με μια απόφαση. Το έχουμε ζήσει αυτό και με τη συνταγματική συνθήκη της ΕΕ που η Γαλλία και η Ολλανδία είχαν ψηφίσει αρνητικά. Χρειάζεται πολύ μεγάλη φειδώ στη χρήση των δημοψηφισμάτων και μάλιστα δημοψηφισμάτων που γίνονται σε χώρες με βαθιά δημοκρατική παράδοση, όπως είναι η Βρετανία, και δεν μπορεί να αλλάξει το αποτέλεσμα, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες.

Άρα, υπάρχει ένα αδιέξοδο το οποίο με κάποιον τρόπο και σε κάποιο χρονικό διάστημα θα επιλυθεί με de facto τροποποιήσεις της συμφωνίας. Οι Βρετανοί πολίτες νιώθουν πολύ ξεκάθαρα τις συνέπειες αυτής της επιλογής, που κατά πλειοψηφία έκαναν σε μια συγκεκριμένη ιστορική συγκυρία.

Κρίση καυσίμων: Οι Βρετανοί βιώνουν τις συνέπειες της επιλογής του Brexit* Ο Ναπολέων Μαραβέγιας, Καθηγητής Ευρωπαϊκής Οικονομίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος