ΜΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα
Το πορτρέτο ενός δημιουργού σε νεαρά ηλικία
Ο Αδαμάντιος Κοραής το 1771 σε ηλικία είκοσι τριών χρόνων θα φύγει από τη Σμύρνη για το κοσμοπολίτικο Άμστερνταμ, μετά από παρότρυνση του πατέρα του Ιωάννη Κοραή, για να ασχοληθεί με το εμπόριο και τις επιχειρήσεις. Ο ίδιος, πέρα από τις εμπορικές δραστηριότητες, θέλει απελπισμένα να ξεφύγει από τον ζυγό των Τούρκων που του δημιουργούν «σπασμούς αλλόκοτους», να αναπνεύσει τον αέρα της ελευθερίας και να καλλιεργήσει το πνεύμα του στη «φωτισμένη» Ευρώπη. Μέσα του τρέφει τον πόθο της μάθησης, είναι μεν άπειρος αλλά φιλόδοξος και ικανός, με καινοτόμες ιδέες που επιχειρεί να εφαρμόσει στην επιχείρησή του αλλά και στη διεξαγωγή των εμπορικών συναλλαγών και, αυτό ήταν που προκαλεί τη μήνη των συμπατριωτών του και του παραγιού του Σταμάτη Πέτρου.

Ο ίδιος αργότερα αναπολώντας εκείνη τη εποχή θα πει «η νεότης μου εσαλεύετο από τρικυμίαις παθών» και είναι αυτά τα πάθη που περιγράφονται σε αυτή την μυθιστορηματική βιογραφία, –μια εν πολλοίς άγνωστη αλλά σημαντική πτυχή της ζωής του μεγάλου Δασκάλου του Γένους–, η μεταμόρφωσή του από τον συνεσταλμένο, άβγαλτο Ανατολίτη σε έναν γοητευτικό μποέμ κοσμοπολίτη, η έκθεσή του στις ριζοσπαστικές ιδέες λίγο πριν το ξέσπασμα της Γαλλικής Επανάστασης, η επαφή του με σημαντικούς διανοούμενους και τα ρεύματα της εποχής, το πάθος του για μάθηση και η μύησή του στην τέχνη, στον έρωτα, στις απολαύσεις, αλλά και ο σκοτεινός εαυτός του που θα ανακαλύψει όταν φθάσει στα έγκατα της θλίψης και στα όρια των αντοχών του.
Οι Τρικυμίες παθών είναι το πορτρέτο ενός δημιουργού σε νεαρή ηλικία, όπου αναπόφευκτα θα βιώσει τη σύγκρουση ανάμεσα σε αυτό που του δίνεται και σε αυτό που φιλοδοξεί να γίνει. Το πορτρέτο μιας πολύπλευρης προσωπικότητας, με τους δισταγμούς αλλά και την τόλμη, την ευαισθησία αλλά και το σπινθηροβόλο πνεύμα που διέθετε από την αυγή της ζωής του, ιδιότητες που έμελλε να συμβάλλουν στην κατοπινή εξέλιξη του μεγάλου Δασκάλου του Γένους.
Αργυρώ Μαντόγλου
Απόσπασμα από το βιβλίο:
Είναι το ίδιο σπίτι, παρά τις αλλαγές στην πρόσοψή του, τον άπλετο φωτισµό, τα δένδρα, την πεζοδρόµηση του χωµάτινου δρόµου, παρά την αποµάκρυνση των στάβλων, το αναγνωρίζει, είναι το ίδιο σπίτι. Μέσα από εκείνο το παράθυρο παραµόνευε κάποτε τον κόσµο, και να που σε µια χρονική αναδίπλωση βρέθηκε εδώ ξανά και βλέπει πάλι τον εσωτερικό διάκοσµο αλλά και το εξωτερικό τοπίο. Ένας τρυφερός χειµωνιάτικος ήλιος πέφτει στο κανάλι.
Μια πλακέτα, δίπλα στην πράσινη πόρτα της εισόδου, γράφει το όνοµά του, γράφει τα χρόνια που έζησε εκεί, τη χρονολογία της γέννησής του και µιαν άλλη χρονολογία, του επόµενου αιώνα, να είναι άραγε αυτή η χρονολογία του θανάτου του;

Προσωπικές ιστοσελίδες: www.amantoglou.gr www.facebook.com/argiro.mantoglou
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος

