Το μέλλον και η εξωστρέφεια της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης, με αφορμή και τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο, αποτελεί το ζήτημα με το οποίο ασχολείται η εκπομπή του Πολυδεύκη Παπαδόπουλου «Με το Πρώτο στη Ευρώπη και τον Κόσμο (Α’ Πρόγραμμα, Σάββατα και Κυριακές 12.00-13.00). Καλεσμένος για την επισκόπησή του είναι ο νέος Πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Κυριάκος Αναστασιάδης, Καθηγητής Καρδιοχειρουργικής στην Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ, της οποίας υπήρξε και Πρόεδρος.
Σύνταξη : Πολυδεύκης Παπαδόπουλος
Η έναρξη της θητείας του κ. Αναστασιάδη συνέπεσε με τα 100 χρόνια της ίδρυσης του ΑΠΘ, του 2ο σε μέγεθος ΑΕΙ της χώρας και του πρώτου που δημιουργήθηκε εκτός της πρωτεύουσας. Κι όπως αναφέρεται στη συζήτηση, αυτό είχε γίνει μετά τα νέα δεδομένα που δημιουργούσε το 1922 για όλη την Ελλάδα και για μια πόλη γεμάτη πρόσφυγες, αλλά με δυνατότητες ανοιγμάτων στις γύρω χώρες. Ετσι, το ΑΠΘ χτίστηκε σε μια στιγμή που η χώρα μας έπρεπε να αναζητήσει μια νέα ταυτότητα –μετά τη Μεγάλη Ιδέα- και μια καινούργια ανάπτυξη. Και το αποτέλεσμα ήταν ένα πανεπιστήμιο που κινήθηκε πιο μπροστά από τον τότε κλασικισμό, μεγαλοϊδεατισμό και εν πολλοίς συντηρητισμό του ΕΚΠΑ, το οποίο π.χ. στη δική του Φιλοσοφική Σχολή στράφηκε στον δημοτικισμό (Τριανταφυλλίδης, Δελμούζος), ίδρυσε από την αρχή Σχολές εφαρμοσμένων επιστημών, όπως Γεωπονική και Δασολογία και προέβλεψε τη λειτουργία καινοτομικών τμημάτων πολιτικών επιστημών, βαλκανικών και ανατολικών γλωσσών κλπ, (με σχεδιασμό για 24 πτυχία έναντι 9 που τότε παρείχε το ΕΚΠΑ), ανεξάρτητα αν ορισμένα από αυτά, για διαφόρους λόγους, άργησαν δεκαετίες για να υπάρξουν. Και πάντως το ΑΠΘ σχεδιάστηκε κατά πολύ ως ένα Πανεπιστήμιο που αντιμετώπιζε τη ζωή και τις ανάγκες της, αλλά και κοίταζε μπροστά.
Ετσι, ο κ. Αναστασιάδης ερωτάται αν και σήμερα, που η χώρα διαθέτει πληθώρα ΑΕΙ και ετοιμάζεται να αποκτήσει και πρόσθετα με την ίδρυση των μη κρατικών, το ΑΠΘ διατηρεί ένα τέτοιο πνεύμα κι αν επίσης εκμεταλλεύεται τη σημαντική γεωγραφική θέση του.
Ο κ. Αναστασιάδης κυκλοφόρησε, επίσης, πριν λίγους μήνες το νέο βιβλίο του «Εθνικό το Χρήσιμο» (Εκδ. University Studio Press), στο οποίο εξετάζει τα συστήματα εκπαίδευσης και υγείας της χώρας. Και σ΄ αυτό γράφει πως είναι ιδιαίτερα εφικτό η Ανώτατη Ελληνική Εκπαίδευση να γίνει από τους βασικούς προορισμούς ξένων φοιτητών στην Ευρώπη, κάτι που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της χώρας, αλλά θα δώσει και διέξοδο στην έλλειψη εγχώριων φοιτητών λόγω σημαντικής δημογραφικής υποχώρησης.
Ταυτοχρόνως, όμως, μ’ αυτές τις προθέσεις και διαπιστώσεις, τα ελληνικά ΑΕΙ εξακολουθούν να έρχονται χαμηλά στις διάφορες διεθνείς αξιολογήσεις, όχι μόνον έναντι των πανεπιστημίων των μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών, αλλά και πολλών μεσαίων. Π.χ. το ΕΚΠΑ σε τελευταίες διαβαθμίσεις έρχεται στην 282 θέση μεταξύ των πρώτων 2000 ΑΕΙ κάποιου επιπέδου διεθνώς, το ΑΠΘ στην 433 θέση, το ΕΜΠ, στην 593 θέση, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στην 774 και το Πανεπιστήμιο Κρήτης στην 783 θέση. Ορισμένα από τα υπόλοιπα ΑΕΙ της χώρας βρίσκονται μεν μέσα στα 2000, αλλά ακόμη πιο χαμηλά και φυσικά είναι πολύ πρόωρο να φανταστούμε τι διαβάθμιση μπορεί να αποκτήσουν τα ιδρυόμενα ιδιωτικά. Έτσι, ο κ. Αναστασιάδης ερωτάται με ποιά κριτήρια μπορεί να επιλέγουν ελληνικά ΑΕΙ ξένοι φοιτητές, τουλάχιστον μιας σχετικής ποιότητας, μεταξύ των περίπου 50.000 χιλιάδων επιλογών που υπάρχουν σήμερα σε δημόσια, ιδιωτικά, συμβατικά και εξ αποστασεως ΑΕΙ παγκοσμίως. Απαντά, μεταξύ άλλων, πως η διαβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων θα βελτιωθεί αισθητά μετά το ξεκαθάρισμα των εικονικών-αιώνιων φοιτητών, λόγω της βελτίωσης της αναλογίας διδασκόντων και πραγματικών διδασκομένων, όπως και με την αύξηση της εισόδου σπουδαστών από το εξωτερικό.
Επ’ αυτού ο ίδιος μπορεί να προβάλει ένα θετικό παράδειγμα, έχοντας πρωτοστατήσει τα προηγούμενα χρόνια ως πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, στη λειτουργία του πρώτου στην Ελλάδα ξενόγλωσσου προπτυχιακού Τμήματος, μόνον για ξένους φοιτητές και το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα πετυχημένο. Σήμερα υπάρχουν πλέον 10 ξενόγλωσσα προπτυχιακά τμήματα σε όλη τη χώρα, αποκλειστικά για αλλοδαπούς φοιτητές που επιλέγουν την Ελλάδα για τις σπουδές τους και ο δρόμος έχει ανοίξει για περισσότερα.
Τέλος, ο κ. Αναστασιάδης καλείται να σχολιάσει την εισήγηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) προς το Υπουργείο Παιδείας για αδειοδότηση τελικά 6 ιδιωτικών Ιδρυμάτων (από τα 12 που είχαν καταθέσει αιτήσεις) για λειτουργία από την νέα ακαδημαϊκή χρονιά. Και καθώς ο σχεδόν 20ετής κύκλος συζητήσεων περί της χρησιμότητας ή μη των ιδιωτικών πανεπιστημίων εκ των πραγμάτων τείνει πλέον να κλείσει, ο ίδιος αναφέρεται στην έμφαση που πρέπει τώρα να δοθεί στη διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ιδιωτικής και δημόσιας. Τονίζει δε πως το κύριο ζήτημα που τίθεται είναι η συμβολή στην εθνική οικονομία κυρίως των δημόσιων πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων, που εν πολλοίς παραμένουν αναξιοποίητο κεφάλαιο, καθώς και οι μεγάλες τις δυνατότητες προσέλκυσης ξένων φοιτητών, όπως προαναφέρεται.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος