Στ. Ράμφος στο Πρώτο: Ο Ερντογάν δεν τα πηγαίνει καλά με τον εαυτό του – Ηττήθηκε ο Πούτιν, ακόμα και αν κερδίσει στην Ουκρανία – “Θρησκόληπτοι” με τη Ρωσία οι Αριστεροί (audio)

«Δεν θα είναι η Ελλάδα ο πρώτος που θα “πατήσει” τη σκανδάλη, είναι βέβαιο. Αν άλλος πατήσει τη σκανδάλη, η Ελλάδα υποχρεούται και οφείλει να απαντήσει», τόνισε ο φιλόσοφος και συγγραφέας, Στέλιος Ράμφος, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη.

Ερωτηθείς γιατί είναι τόσο επιθετικός ο Ερντογάν, σημείωσε ότι «πάντα γίνεσαι επιθετικός όσο δεν τα πηγαίνεις καλά με τον εαυτό σου» «και σε ατομικό επίπεδο, στην ατομική μας ζωή, και στη συλλογική ζωή και κυρίως όταν εμφορείσαι από ιδέες οι οποίες είναι αυστηρά συγκεντρωμένες στον – περισσότερο ή λιγότερο φουσκωμένο- εαυτό σου». «Πάντα μια αταξία, μια ασυνταξία του εσωτερικού με το εξωτερικό, δημιουργεί τέτοια προβλήματα σε σχέση με την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας. Γιατί πάντα η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας παίζει ρόλο σε αυτό που αποφασίζουμε. Θέλουμε πάση θυσία να την διατηρήσουμε, να τη διασώσουμε και να διασωθούμε και εμείς μέσα από αυτήν. Είναι δύσκολα θέματα, πολιτικά και ψυχολογικά», εξήγησε.

Ερμηνεύοντας την τακτική του Ερντογάν με βάση αυτή την «ασυνταξία» , είπε ότι «όλα αυτά παράγουν χωρίς να το θέλουν τα ίδια καταστάσεις αταξίας, χωρίς να έχουν προβλεφθεί. Και από εκεί που ξεκινάς με την προοπτική την πολύ απλή, βρίσκεσαι μπροστά σε ένα “βουνό” το οποίο έχει δημιουργηθεί από την αόρατη λογική των λογικών σου αποφάσεων».

« Όπως συνέβη και στην Ουκρανία. Αποφάσισε η Ρωσία να τελειώνει με την Ουκρανία μέσα σε ένα ή δυο 24ωρα, πάμε για τον 4ο μήνα τώρα και η Ρωσία ηττάται. Δηλαδή τα βήματα που κάνεις είναι πολύ αργά, πολύ αβέβαια, και τα πράγματα έχουν αλλάξει σε τέτοιο βαθμό που κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθούν. Δηλαδή, από τη μια στις λογικές των πραγμάτων υπάρχουν σχεδιασμοί – των ανθρώπων, των αρχηγών των κρατών κτλ. Επειδή όμως οι σχεδιασμοί συνδυάζονται με τη θέληση για έναν σκοπό, δεν υπολογίζουν οι μεγάλοι παράγοντες ότι η θέληση έχει και τη δική της λογική, η οποία ξεφεύγει από τη λογική του οργανωτή των πραγμάτων, τη λογική του θέλω του δικού μας. Εκεί που νομίζουμε ότι όλα είναι σχεδιασμένα, το σχέδιο μας έχει “ρωγμές”, οι οποίες “ρωγμές” στην πράξη αναπτύσσονται και δημιουργούν καινούργια αδιέξοδα τα οποία δεν μπορούμε να προλάβουμε και τα πράγματα ξεφεύγουν. Έτσι ξεφεύγει και αυτή η ιστορία που άρχισε πολύ απλά σαν μια αρμονία με το εσωτερικό μέτωπο μιας κυβέρνησης που είχε αδιέξοδα στην Τουρκία και σιγά-σιγά προχωράει και λόγο με τον λόγο δημιουργείται χώρος για πολύ παραλογισμό. Αυτό δεν μπορείς να το ξέρεις από πριν, πρέπει να λαμβάνεις υπόψιν και τον παραλογισμό», υπογράμμισε.

«Η Ρωσία υφίσταται την ταπεινωτικότερη ήττα στην ιστορία της, έχει καταλάβει το 20% των εδαφών στην ανατολική Ουκρανία.  Όταν ξεκίνησε η ρωσική εισβολή, την επόμενη ημέρα είχα δηλώσει στην ΕΡΤ ότι ο Πούτιν ηττήθηκε, γιατί είχε χάσει τον χρόνο. Όταν χάνεις τον χρόνο κινείται το συναίσθημα, η λογική και όλος ο μηχανισμός διαφορετικά, η τρομακτική Ρωσία βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση με τόσες χιλιάδες νεκρούς. Όταν λέμε ότι ηττήθηκε ο Πούτιν δεν εννοούμε ότι μπορεί τα τανκς του να μη προχωρήσουν, αλλά έχει χάσει την ηθική δικαίωση. Και αν κερδίσει τον πόλεμο, δεν θα μπορεί να συνεχίσει η Ρωσία με αυτή την ηγεσία γιατί έχει εκτεθεί και έχει απομονωθεί από όλον τον κόσμο, είναι αναξιόπιστη. Είναι μια ηθική ήττα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Οι Αριστεροί είναι οι πιο θρησκόληπτοι»

Επιπλέον, ο κ. Ράμφος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη  μακρά παράδοση του φιλορωσισμού στην Ελλάδα, «παρά το ότι η Ρωσία δεν έχει βοηθήσει ποτέ την Ελλάδα, ενώ η Ελλάδα, ο ελληνικός κόσμος έχει φτιάξει τη Ρωσία κατά μια έννοια με τη θρησκεία, το ηθικό υπόβαθρο ζωής, το αλφάβητο. Η Ρωσία δεν βοήθησε, ή μάλλον βοήθησε σε έναν εμφύλιο πόλεμο 1946-1949 που κόστισε πάρα πολύ. Συμμετείχε για να εγκαταστήσει ένα σιδερόφρακτο παραπέτασμα», τόνισε.

Απέδωσε τα αυξημένα ποσοστά φιλορωσισμού σε Ελλάδα και Κύπρο στο ομόδοξο, στη θρησκευτική αντίληψη, λέγοντας πως οι Αριστεροί είναι οι πιο θρησκόληπτοι», οι «κατεξοχήν φορείς θρησκευτικότητας εκκοσμικευμένης».

«Την ίδια στάση είχαμε και με τη Σερβία, η οποία ήταν πάντα εχθρική προς την Ελλάδα, αλλά τη δεκαετία του ‘΄90 είχαμε διαδηλώσεις στην Ελλάδα, δεν θέλαμε να ξέρουμε τη γενοκτονία που γίνονταν από τον Μιλόσεβιτς, ο οποίος ήταν σαν τον Πούτιν. Πρώην κομμουνιστές, οι οποίοι έπαψαν να είναι κομμουνιστές και κράτησαν το θρησκευτικό περιεχόμενο. Η μυστικιστική σχέση με την ιδέα για το Ρωσικό κράτος που έχει ο Πούτιν και αυτό που έκανε τον Μιλόσεβτις να σφάζει πληθυσμούς, είναι ο ίδιος πυρήνας. Η βαθύτερη λογική είναι αυτή», διευκρίνισε.

«Πρέπει να σκεφτούμε ξανά τους συμβιβασμούς και τα βέτο»

Αναφορικά με το εάν είναι λογικός ένας συμβιβασμός ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία (06.16), ο κ. Ράμφος αντέτεινε ότι τον συμβιβασμό τον θεωρούμε ως αυτονόητο, αλλά πρέπει να είμαστε πάντα προσεκτικοί. «Ο συμβιβασμός μεταξύ ενός μπακάλη, ενός επιχειρηματία ή ενός που πουλάει το οικόπεδό του με έναν άλλον που θέλει να το αγοράσει, και η προσφορά διαφέρει από τη ζήτηση, εκεί μπορεί να επέλθει ένας συμβιβασμός, να τα βρουν μεταξύ τους. Είναι μια πρακτική της καθημερινότητας. Οι συμβιβασμοί που έχουν να κάνουν με μεγάλες συλλογικότητες, ας πούμε με μεγάλα σύμφωνα ασφαλείας, με μεγάλα μεγέθη όπως είναι η ΕΕ, είναι μια κατάσταση την οποία δεν έχουμε σκεφθεί ακόμη. Δεν υπάρχει μια βιβλιογραφία για τον συμβιβασμό, όπως δεν υπάρχει και για το βέτο. Τα θεωρούμε αυτονόητα, όντως ήταν αυτονόητα στο παρελθόν, αλλά πλέον έχουμε περάσει σε καινούργιο κόσμο οπότε έχουν αλλάξει τα νοήματα της συλλογικότητας, οπότε δεν μπορούμε να επιβιώσουμε με παλαιούς όρους σε έναν άλλο κόσμο», εξήγησε.

Ο ίδιος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον Χένρι Κίσινγκερ, λέγοντας ότι είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα το πώς ένας ευφυής πολιτικός «δεν ήταν σωστός στις παρεμβάσεις του για το Ουκρανικό», υπενθυμίζοντας ότι «το 2014 έλεγε ας την πάρει την Κριμαία η Ρωσία να ησυχάσουμε», ενώ τώρα και αυτός και ο Μακρόν υποστηρίζουν ότι «δεν πρέπει να ταπεινωθεί η Ρωσία, αλλά να της δοθεί κάτι». «Αυτό το καταλαβαίνω με μια παλιά λογική, αλλά όταν έχουμε μεγάλες συλλογικότητες όπως η ΕΕ, αυτό δεν μπορεί να ισχύσει γιατί πια έχει αλλάξει το νόημα της συλλογικότητας. Η ΕΕ περιλαμβάνει την καταστατική ιδέα μιας συνεχούς ανάπτυξη των συμβαλλομένων, μια αδιαίρετη ενότητα ενός ζωντανού οργανισμού. Όταν μπαίνουν οι συντελεστές μικροσυμφερόντων για συμβιβασμό, θέλει πολλή σκέψη», διευκρίνισε.

Σύμφωνα με τον φιλόσοφο, «ο συμβιβασμός δημιουργεί καταστάσεις εγκεφαλικής νέκρωσης». «Όλο αυτό που γίνεται στην Ουκρανία αφορά συνολικά την Ευρώπη γιατί έχουμε επίθεση εναντίον ενός δημοκρατικού καθεστώτος που δεν το ανέχεται η αυταρχική Ρωσία. Ο συμβιβασμός είναι ότι “και κάπου σου αναγνωρίζω ένα δικαίωμα να το κάνεις αυτό το πράγμα” και θέλει μεγάλη προσοχή. Πρέπει να τεθεί θέμα νομιμότητας και το συμβιβασμού και του βέτο, δεν είναι αυτονοήτως και αυτομάτως νόμιμα και τα δυο στις καινούργιες συνθήκες. Στις παλαιότερες συνθήκες μπορούσε να γίνει γιατί όλα ήταν στη βάση αντιμετώπισης συμφερόντων της μιας ή της άλλης δύναμης ενώ τώρα είναι διαφορετικό, έχει αλλάξει η ΕΕ δεν είναι άθροισμα κρατών. Να σκεφτούμε πότε το μικρο-συμφέρον μπορεί να αποκτήσει δικαιώματα έναντι του πολιτισμού. Είναι πολιτισμικό γεγονός η Ενωμένη Ευρώπη, δεν είναι άθροισμα κρατών. Δεν μπορεί να ισχύει το παλαιό καθεστώς. Φέρνει διαίρεση και διάλυση», επισήμανε.

«Έχουμε εγκλωβιστεί στην επανάληψη»

«Το κοινοβούλιο μας έχει πάρει τη μορφή μιας εθνικής ενότητας στην οποία συνυπάρχουν διάφορες ομάδες. Αλλά βλέπουμε ότι λειτουργεί στη λογική της αγριότητας, γιατί πάνω από την ενότητα είναι η εξουσία, ένα φουσκωμένο εγώ», πρόσθεσε ο κ. Ράμφος.

«Πολλοί λαοί έχουν εγκλωβιστεί σε μια επανάληψη, μια αδυναμία αλλαγών. Μια τέτοια κοινωνία σε μεγάλο βαθμό έχει υπάρξει και η Ελλάδα, με μια κουλτούρα πιο θετική στην επανάληψη σε αυτό που ξέρουμε και λιγότερο στο καινούργιο, στη μετάβαση σε κάτι άλλο. Δεν μαθαίνουμε από τα παθήματα», δήλωσε.

«Έχουμε κοντή μνήμη, στενεύουμε τον χρόνο μας, μένουμε κολλημένοι στο παρελθόν. Δεν αλλάζουμε, δεν παίρνουμε αποφάσεις για να προχωρήσουμε κάπου αλλού, σε κάτι άλλο. Έχουμε υποχρέωση να μην αρκούμαστε σε μια επανάληψη των πραγμάτων και να ικανοποιούμαστε για αυτό, έχουμε μια κρίση με το παρόν μας, με το παρόν της ζωή μας, επαναλαμβανόμαστε πολύ και το παρόν χάνει από νόημα», συμπλήρωσε ο φιλόσοφος αι συγγραφέας.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος