Πώς αντιμετωπίζει η Gen Z τα Χριστούγεννα;

Στην Έκθεση CISF Family Report 2025, κατά τη διάρκεια του 2024, στην ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών, το 32% δηλώνει ότι συχνά υποφέρει από μοναξιά, σε σύγκριση με το 21% των ατόμων άνω των 55 ετών. Σύμφωνα με το Holiday Outlook 2025 της PwC, η Gen Z αναμένει να μειώσει τον προϋπολογισμό των Χριστουγέννων κατά 23%, τη σημαντικότερη μείωση μεταξύ όλων των γενεών.
Σύνοψη
  • Η Gen Z επιλέγει ό,τι αξίζει να διατηρηθεί
  • Οι νέοι είναι πιο μοναχικοί, πιο φτωχοί και υποφέρουν από άγχος και στρες
  • Οι γιορτές επαναπροσδιορίζονται: Λιγότερο υλισμός, περισσότερο νόημα - Λιγότερη εμφάνιση, περισσότερη αυθεντικότητα

Πώς οι νέες γενιές αναδιαμορφώνουν τις γιορτές με περισσότερη αυθεντικότητα και λιγότερα δώρα

Η ρητορική των Χριστουγέννων ήταν πάντα πολύ απλή: παρηγορητικά τραγούδια για το χιόνι και τα τζάκια, στολίδια στα δέντρα και φωτάκια στα μπαλκόνια, δώρα, οικογένειες που ξανασμίγουν, η ζεστασιά του σπιτιού, ατελείωτα γεύματα και δείπνα. Μια καθησυχαστική αφήγηση που λειτουργεί πολύ καλά στη διαφήμιση και στις ταινίες, αλλά λίγο λιγότερο στην πραγματική ζωή, επισημαίνει σε άρθρο τoυ στο nss magazine, ο Lorenzo Villa. 

Πίσω από το στολισμένο δέντρο και κάτω από το χιόνι, όμως, συχνά κρύβεται μια άλλη ιστορία, μια ιστορία γεμάτη άγχος και μοναξιά που οι γιορτές ενισχύουν χρόνο με το χρόνο. Και όπως συμβαίνει συχνά, είναι κυρίως οι νέοι που φέρουν αυτό το βάρος, εγκλωβισμένοι ανάμεσα στην επιταγή να είναι ευτυχισμένοι και μια πραγματικότητα που δεν το επιτρέπει πάντα.

Είναι η Gen Z πιο θλιμμένη τα Χριστούγεννα;

Όπως αναφέρεται στην Έκθεση CISF Family Report 2025κατά τη διάρκεια του 2024 το 60% του ιταλικού πληθυσμού βίωσε άγχος ή στρες, με σχεδόν το ένα τέταρτο να δηλώνει ότι τα βιώνει συχνά. Ωστόσο, η δυσφορία είναι πιο συγκεντρωμένη στους νεότερους ανθρώπουςΣτην ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών, το 32% δηλώνει ότι συχνά υποφέρει από μοναξιά, σε σύγκριση με το 21% των ατόμων άνω των 55 ετών. Ένα ποσοστό που αποκτά ιδιαίτερη σημασία κατά τη διάρκεια των διακοπών, όταν το κυρίαρχο ιδανικό παραμένει αυτό της μεγάλης οικογένειας και της ευθυμίας. Για πολλούς νέους, τα Χριστούγεννα κάνουν ακόμη πιο εμφανές το χάσμα μεταξύ αυτού που υποτίθεται ότι πρέπει να βιώσει κανείς και αυτού που πραγματικά καταφέρνει να βιώσει.

Συναισθηματική και οικονομική κρίση

Παράλληλα με τη συναισθηματική διάσταση, υπάρχει και η οικονομική. Σε ένα πλαίσιο όπου, σύμφωνα με την έκθεση CISF Family Report 2025, πάνω από το 32,5% των ιταλικών οικογενειών έχουν μειώσει τις δαπάνες για την προσωπική ευημερία και το σπίτι, τα Χριστούγεννα αντιπροσωπεύουν μια στιγμή έντονης έκθεσης για τη Gen Z. Οι γιορτές συγκεντρώνουν συγκεκριμένες προσδοκίες, όπως η ανταλλαγή δώρων, και για μια γενιά που συχνά ζει σε συνθήκες επισφάλειας, αυτή η πίεση γίνεται δύσκολο να αντέξει. Οι χριστουγεννιάτικες δαπάνες παύουν να είναι μια επιλογή ή μια ευχάριστη στιγμή σκέψης για τους αγαπημένους και αποκτούν τα χαρακτηριστικά μιας συμβολικής υποχρέωσης, απαραίτητης για να μην αισθάνεται κανείς αποκλεισμένος από το τελετουργικό.

Ακριβώς μέσα σε αυτή την ένταση, οι Zoomers έχουν αντιστρέψει την πορεία τους. Σύμφωνα με το Holiday Outlook 2025 της PwC, η Gen Z αναμένει να μειώσει τον προϋπολογισμό των Χριστουγέννων κατά 23%τη σημαντικότερη μείωση μεταξύ όλων των γενεών. Αυτό δεν είναι απλώς μια απάντηση σε ένα πιο αυστηρό οικονομικό πλαίσιο, αλλά μια αλλαγή στάσης: η μείωση των δαπανών γίνεται ένας τρόπος για να μειωθούν οι προσδοκίες και να αποστασιοποιηθεί κανείς από ένα καταναλωτικό μοντέλο Χριστουγέννων που είναι μη βιώσιμο σε πολλά επίπεδα: περιβαλλοντικό, οικονομικό και κοινωνικό.

Τιμώντας την παράδοση, με το στυλ της Gen Z

Αυτή η αλλαγή ρυθμού δεν συνάδει, ωστόσο, με την απόρριψη των Χριστουγέννων. Αντίθετα, η Gen Z επιλέγει ό,τι αξίζει να διατηρηθείΟι γιορτές επαναπροσδιορίζονται ως ένας πιο οικείος και διαχειρίσιμος χώρος, με λιγότερα δώρα, λιγότερες κοινωνικές υποχρεώσεις και μεγαλύτερη προσοχή σε απλές, κοινές χειρονομίες. Το να μαγειρεύουν μαζί, να διακοσμούν το σπίτι χωρίς υπερβολές, να περνούν χρόνο με έναν μικρό κύκλο επιλεγμένων ανθρώπων γίνεται ένας τρόπος για να αποκατασταθεί το νόημα των παραδόσεων, αδειάζοντάς τις από τα επιτελεστικά και καταναλωτικά τους στοιχεία.

Τα Χριστούγεννα του 2025 θα παρουσιάζονται όπως όλα τα προηγούμενα Χριστούγεννα: ένα πεδίο εντάσεων και οικονομικών παραδόξων, συναισθηματικών και γενεαλογικών. Οι νέοι είναι πιο μοναχικοί, πιο φτωχοί και υποφέρουν από άγχος και στρες. Σε απάντηση, έρχεται μια ανάκαμψη της αυθεντικότητας και μια ανανεωμένη αίσθηση κοινότητας, προκειμένου να επαναπροσδιοριστούν οι ανάγκες και οι δυνατότητες. Λιγότερο υλισμός, περισσότερο νόημα. Λιγότερη εμφάνιση, περισσότερη αυθεντικότητα.

Πηγή: nss magazine, Christmas and Gen Z: less consumerism, more meaning – nss magazine

Μετάφραση – Επιμέλεια: Νικόλ Παπαδοπούλου 

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος