Φαίδωνας Καραϊωσηφίδης στο Πρώτο: Δεν είναι πανάκεια τα εναέρια μέσα – Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον πλανήτη (audio)

«Τα εναέρια μέσα δεν είναι πανάκεια, δεν είναι το μαγικό ραβδί. Σε μια μάχη πυρόσβεσης, τα εναέρια μέσα είναι το “βαρύ πυροβολικό”. Είναι για τις δυσπρόσιτες περιοχές, και για να ανακόψουν τα τεράστια μέτωπα.  Τις φωτιές τις σβήνουν οι πυροσβέστες στο έδαφος», τόνισε ο αεροναυπηγός, Φαίδωνας Καραϊωσηφίδης, εκδότης και διευθυντής του περιοδικού «Πτήση», μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Σε διάδραση» με την Αρετή Μπίτα.

Υπογράμμισε ότι τα εναέρια μέσα δεν μπορούν να περάσουν πάνω από τις φωτιές, καθώς είναι πολύ επικίνδυνο, και δεν μπορούν να επιχειρήσουν τη νύχτα. «Τα ελικόπτερα αρχίζουν και έχουν σε πειραματικό στάδιο αυτή τη δυνατότητα. Αν αυτό το πετύχουμε, πιθανότατα θα λύσουμε ένα μεγάλο πρόβλημα», είπε.

Όπως εξήγησε στην Ελλάδα έχουμε εμπειρία στην αεροπυρόσβεση από την δεκαετία του ’70 –  καθώς είμαστε από τις πρώτες χώρες που αποκτήσαμε τέτοια μέσα – και έχουμε ένα «συνδυασμό με μεγάλα βαρέα και μικρότερα ελικόπτερα και μικρά, μεγαλύτερα και πολύ μεγάλα αεροπλάνα». Στην Ελλάδα, τα περισσότερα πυροσβεστικά αεροσκάφη είναι υδροπλάνα για να εκμεταλλευόμαστε το πλεονέκτημα της θάλασσας και να παίρνουν νερό από εκεί, ενώ σε άλλες χώρες – όπως η Γαλλία – έχουν και αεροπλάνα που φεύγουν από αεροδρόμια. Χαρακτήρισε ως «μεγάλη επένδυση» τη συντήρηση και την εκπαίδευση πληρωμάτων.

«Φέτος έχουμε έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον πλανήτη, ανάλογα με την επιφάνεια που έχουμε να καλύψουμε, αλλά και σε απόλυτους αριθμούς. Όταν υπάρχουν πολλά ταυτόχρονα μέτωπα σε διάφορες περιοχές, διασπείρονται οι δυνάμεις και οι συντονιστές αποφασίζουν σε ποιες περιοχές δεν θα στείλουν αεροπλάνα. Δεν μπορούμε να αγοράσουμε 100 αεροσκάφη», εξήγησε.

Σύμφωνα με τον αεροναυπηγό, δεν υπάρχει χώρα που να έχει μεγαλύτεροι στόχο από τον δικό μας, απλώς κάποιες έχουν νεότερα αεροσκάφη. «Οι Ιταλοί έχουν λιγότερα από τα δικά μας, απλώς ο στόλος είναι νεότερος. Οι Γάλλοι έχουν το μεγαλύτερο στόλο στη Μεσόγειο, αλλά καλύπτουν μεγάλη ενδοχώρα. Οι Ισπανοί έχουν  περίπου τον ίδιο με εμάς. Οι Πορτογάλοι που καίγονται κάθε χρόνο, δεν έχουν λεφτά να αγοράσουν. Οι Τούρκοι έχουν σοβαρό πρόβλημα και δεν νοίκιασαν φέτος», επισήμανε ο κ. Καραϊωσιφήδης.

Ανέφερε ότι είναι ακόμη σε υπηρεσία το δεύτερο αεροπλάνο που αγόρασε η χώρα μας τη δεκαετία του 1970, σημειώνοντας ότι τα παλαιά αεροσκάφη είναι ασφαλή, από τη στιγμή που συντηρούνται, ανεξάρτητα από το κατά πόσο συμφέρει οικονομικά η συντήρηση και το πόσο εύκολα βρίσκονται ανταλλακτικά.

Για τα αεροσκάφη Canandair, τόνισε ότι υπάρχουν δυο κατηγορίες. Τα παλαιότερα μοντέλα που έχουν κινητήρες όπως αυτούς των αυτοκινήτων αλλά πολύ ισχυρότερους, και οι νεότερες εκδόσεις.  «Το 2015, η εταιρεία Canandair, η οποία δεν υπάρχει σήμερα, σταμάτησε την παραγωγή. Συνεχίζουν διάφορες εταιρείες να παρέχουν τα ανταλλακτικά για διάφορα κομμάτια, που είναι πιο δύσκολο και πιο ακριβό. Υπάρχει μια διάδοχη κατάσταση, μια καναδική εταιρεία η οποία αγόρασε τα δικαιώματα και τις υποδομές κατασκευής και μπορεί να φτιάξει αεροπλάνα. Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι αυτή η αγορά είναι πάρα πολύ μικρή. Στον πλανήτη, εδώ και 25 χρόνια έχουν κατασκευαστεί μόλις 25 αεροπλάνα της νεότερης έκδοσης. Τα περισσότερα τα έχουμε εμείς, οι Ιταλοί, οι Γάλλοι, και οι Ισπανοί», υπογράμμισε.

«Αν αποφασίσουμε να παραγγείλουμε, θα πρέπει να συνεννοηθούμε με την εταιρεία η οποία ζητά ένα ελάχιστον αριθμό παραγγελιών για να ξεκινήσει πάλι την παραγωγή. Δηλαδή για 2 αεροπλάνα δεν μπορεί να το κάνει. Εκτιμώ ότι χρειάζεται 14-16 αεροπλάνα παραγγελία. Έχουμε προβάλλει ανάγκες για αγορά 8 και ανακατασκευή των 7 υπαρχόντων», τόνισε.

«Αν παραγγείλουμε κάτι σήμερα, θα παραλάβουμε αεροπλάνα σε περίπου 3 χρόνια και η παραγγελία των 8 αεροσκαφών θα ολοκληρωθεί στο τέλος της δεκαετίας. Η εταιρεία είναι μια βιοτεχνία της κατηγορίας, δεν είναι σαν τη Boeing και την Airbus που κατασκευάζουν μαζικά αεροσκάφη. Κατασκευάζει 1,5 αεροπλάνο το χρόνο», δήλωσε.

«Το 2000 παραγγείλαμε 10 και είχαμε ανάγκες για άλλα 5, δεν τα παραγγείλαμε ποτέ. Δεν αντικαταστήσαμε τα παλαιότερα, χάσαμε 3 από τα νεότερα και έχουμε μείνει με 7, τα οποία είναι η ραχοκοκαλιά του στόλου μας. Έχουμε και τα παλαιότερα που εξακολουθούν να προσφέρουν. Έχουμε και ένα στόλο από νοικιασμένα μέσα, τα οποία συμπληρώνουν την υποδομή», πρόσθεσε ο αεροναυπηγός.

Ο ίδιος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα ελικόπτερα Ericsson, λέγοντας ότι πλέον δεν υπάρχουν. «Είναι στρατιωτικά ελικόπτερα που αποσύρθηκαν από τον αμερικανικό στρατό μετά το Βιετνάμ. Τα αγόρασαν 2 εταιρείες τα αποθήκευσαν στην Αριζόνα και ανακατασκευάζουν εκείνα. Δεν κατασκευάζουν καινούργια. Επιπλέον, οι τιμές τους – επειδή είναι μονοπώλιο – είναι εξωπραγματικές», συμπλήρωσε.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος