Α. Λαγάκος στο Πρώτο: Ο εμπορικός ρεαλισμός βάζει αρκετά εμπόδια στο δρόμο προς την υλοποίηση του EastMed (audio)

«Θα ήταν ευχής έργον να είναι ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση του ο αγωγός EastMed, αλλά δυστυχώς ο εμπορικός ρεαλισμός βάζει αρκετά εμπόδια στο δρόμο προς την υλοποίηση αυτού του οράματος», τόνισε ο Αλέξανδρος Λαγάκος, γενικός διευθυντής της  εταιρείας Blue Grid Gas και συνιδρυτής του διεθνούς ενεργειακού think tank Greek Energy Forum, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Ναι μεν, αλλά» με την Ευαγγελία Μπαλτατζή.

Ερωτηθείς για το αμερικανικό non paper που σηματοδοτεί ουσιαστικά την αναβολή των σχεδίων για την κατασκευή του EastMed, συνέστησε προς όλους να είναι λίγο πιο συντηρητικοί όσον αφορά την ερμηνεία τέτοιων κινήσεων και ανακοινώσεων, λέγοντας πως «δεν έχει ακυρωθεί το έργο το οποίο είναι εν εξελίξει- όχι η κατασκευή του, αλλά όλη η προετοιμασία για να φτάσουμε δυνητικά πιο κοντά στην τελική επενδυτική απόφαση. Έχει δηλαδή ακόμη δρόμο να διανύσει το έργο».

«Στα θετικά, στο σημείο που έχει φτάσει μέχρι στιγμής ο EastMed, έχει πετύχει κάποια κεκτημένα τα οποία να σημειώσουμε. Πρώτον ότι ήταν μια καλή ευκαιρία για να διακηρυχθεί η επιθυμία και το στρατηγικό όραμα αρκετών κρατών της ανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα-Ισραήλ- Κύπρος- Αίγυπτος, προστέθηκαν Ιταλία, η Γαλλία ακόμη και οι ΗΠΑ), να δουλέψουν μαζί και να συνεργαστούν στον ενεργειακό τομέα. Απότοκο μάλιστα αυτού του κεκτημένου είναι ότι ιδρύθηκε και το EastMed Gas Forum, ένας διακρατικός οργανισμός ο οποίος θα είναι μια παρακαταθήκη για το μέλλον», επισήμανε.

 

Όπως εξήγησε ο ίδιος, «στο κομμάτι του ρεαλισμού, οποιοδήποτε ενεργειακό έργο, γίνεται με όρους εμπορικούς, ειδικότερα όταν έχει να κάνει με ευρωπαϊκά κράτη. Άρα πρέπει να είναι ένα έργο που να “βγαίνει” χρηματοοικονομικά. Αυτό λοιπόν θα το αποφασίσουν οι ιδιώτες επενδυτές οι οποίοι θα κληθούν να βάλουν τα χρήματά τους σε αυτό το έργο. Αυτό λοιπόν που επισημαίνουν οι Αμερικάνοι στο non paper, είναι ότι ο δρόμος είναι δύσβατος για τη δυνατότητα άντλησης ιδιωτικών κεφαλαίων για τέτοιους είδους έργα και δυσοίωνες οι πιθανότητες επιτυχίας. Αυτό είναι το γενικό μήνυμα. Αναφορικά με το γεωπολιτικό κομμάτι, δηλαδή την επιθυμία των κρατών να συνεργαστούν, θεωρώ ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει», υπογράμμισε ο ίδιος.

«Αυτό που καταλαβαίνουμε από την κοινοπραξία που προχωράει το έργο είναι ότι μέχρι νεωτέρας δεν αλλάζει κάτι, συνεχίζεται κανονικά η πορεία, οπότε ως προς αυτό το πρακτικό κομμάτι, δεν φαίνεται να αλλάζει κάτι μέχρι στιγμής», υποστήριξε.

Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι η απόσταση από τον σχεδιασμό στην πράξη είναι μεγάλη και ουσιαστική, λέγοντας ότι «ο δρόμος είναι μακρύς και δύσβατος γιατί ακόμη δεν έχουμε φτάσει στο σημείο όπου κάποιος θα κληθεί να βάλει τα χρήματά του για την υλοποίηση και την κατασκευή του έργου. Δηλαδή έχουμε να διανύσουμε κάποια στάδια ακόμη».

Ο κ. Λαγάλος δήλωσε ότι η εμπορική του βιωσιμότητα του project ήταν πάντα εν αμφιβόλω, και δεν άλλαξε κάτι με το πρόσφατο non paper. Ζήτησε, μάλιστα, να γίνουν συγκρίσεις με ένα αντίστοιχο έργο που έλαβε πρόσφατα χώρα, τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος είναι ένα αμιγώς ιδιωτικό έργο, όπως θα είναι οποιοδήποτε έργο στο μέλλον. «Βλέπετε πόσα χρόνια πήρε για να υλοποιηθεί και στο τέλος ήταν μια αμιγώς εμπορική απόφαση γιατί υπήρξε ένας ανταγωνισμός, συζητούσαν και άλλα project», είπε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας ότι για στον EastMed, στις 2 Ιανουαρίου 2021 είχε γίνει η υπογραφή ενός μνημονίου, ουσιαστικά ήταν το «πράσινο φως» από τις εμπλεκόμενες χώρες ότι θα υποστηρίξουν το project, και δεν ήταν υπογραφή υλοποίησης, αν και παρουσιάστηκε έτσι από τα ΜΜΕ.

Ερωτηθείς για τις αιτίες της εξέλιξης αυτής, ο γενικός διευθυντής της  εταιρείας Blue Grid Gas έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη σύγχρονη τάση να γίνονται πιο ευέλικτα τα πράγματα, «διότι είμαστε σε ένα δυναμικό ενεργειακό κόσμο ο οποίος αλλάζει μέρα με τη μέρα, είμαστε σε μια ενεργειακή μετάβαση και αυτό εμπεριέχει αρκετή ρευστότητα και αβεβαιότητα. Άρα κάποιος θέλει να έχει ανοιχτές όλες τις επιλογές. Αυτό είναι το πρώτο σημείο το οποίο δυσχεραίνει το να δεσμεύσεις κάποιος τα χρήματά του σε ορίζοντα 15ετίας-20ετίας, σε ένα τέτοιο project το οποίο συνδέει τη μοίρα του με το φυσικό αέριο που παράγεται σε μια συγκεκριμένη περιοχή και απευθύνεται σε μια συγκεκριμένη αγορά».

Τόνισε ότι, πλέον, η εφοδιαστική αλυσίδα του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, «σου δίνει τη δυνατότητα να το μεταφέρεις σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και να το εμπορευτείς παγκοσμίως, και ενέχει λιγότερους κινδύνους».

«Πέρα από αυτή την αβεβαιότητα έχουμε και έναν αυτό-εγκλωβισμό της Ευρώπης όσον αφορά μια αδικαιολόγητα τοξική ρητορική απέναντι στο φυσικό αέριο, η οποία δεν συνάδει με τις πραγματικές ανάγκες της ΕΕ η οποία απαραίτητα χρειάζεται το φυσικό αέριο ως καύσιμο», πρόσθεσε ο κ. Λαγάκος.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος