Νέος γύρος διαπραγματεύσεων για προσυμφωνία πριν από τις 25 Μαρτίου (vid)

«Κόκκινα δάνεια», Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, ενέργεια και διαφθορά περιλαμβάνονται στην ατζέντα του νέου γύρου διαπραγματεύσεων, που ξεκίνησε το πρωί της Τρίτης, μεταξύ κυβέρνησης και κουαρτέτου. Νέα συνάντηση με τους εκπροσώπους των θεσμών θα έχει την Τετάρτη στις 19:30 ο υπουργός Εργασίας Γ. Κατρούγκαλος, ενώ απόψε θα πραγματοποιηθεί η συνάντηση για το νέο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας.

ΑΔΜΗΕ και Κτηματολόγιο

Στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε με το κουαρτέτο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Π. Σκουρλέτης, το πρωί της Τρίτης, βρέθηκαν οι εξελίξεις αναφορικά με την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, το σχέδιο για τον ΑΔΜΗΕ και το Κτηματολόγιο.

Αναλυτικά, σύμφωνα με αρμόδια πηγή από τη συνάντηση προκύπτουν τα εξής:

  • Αυτήν την εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση της μελέτης των συμβούλων για τον ΑΔΜΗΕ (δίκτυα μεταφοράς ενέργειας) αναφορικά με το σχέδιο απόσχισης από τη ΔΕΗ και πώλησης της μειοψηφίας των μετοχών. Είναι πιθανό να ακολουθήσει η αποστολή παρατηρήσεων από την πλευρά των εταίρων.
  • Για τις δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ που προωθούνται ως μεταβατικός μηχανισμός για την απελευθέρωση της αγοράς, τονίστηκε από την ελληνική πλευρά ότι δεν θα πρέπει να εγκυμονούν κινδύνους για τη ΔΕΗ και την αγορά αλλά ταυτόχρονα πρέπει να είναι ελκυστικές για τους ιδιώτες. Επισημάνθηκε ακόμη η ανάγκη να σχεδιαστούν με ευελιξία καθώς όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά αν εφαρμόζονταν με βάση τις περυσινές προτάσεις του κουαρτέτου, θα είχαν αποτύχει εξαιτίας της πτώσης των τιμών του φυσικού αερίου που άλλαξαν τα κοστολογικά δεδομένα σε σχέση με το λιγνίτη. Από την πλευρά του υπουργείου έγινε επίσης μια πρώτη παρουσίαση των σχεδίων για συμπράξεις της ΔΕΗ με ιδιώτες που θα οδηγήσουν σε μείωση του μεριδίου της κρατικής εταιρίας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Για το Κτηματολόγιο δόθηκαν διαβεβαιώσεις από την πλευρά των εταίρων ότι δεν υπάρχει διαφωνία ως προς την ακύρωση του διαγωνισμού κτηματογράφησης για την οποία άλλωστε ήταν ενήμερη η Κομισιόν. Θα υπάρξει τις επόμενες ημέρες συνάντηση των εκπροσώπων των δανειστών με τη διοίκηση του Κτηματολογίου για να εξεταστούν τα δεδομένα αναφορικά με το νέο διαγωνισμό.

Ααπό ελληνικής πλευράς τέθηκε το μισθολογικό, καθώς και η ανάγκη προσλήψεων στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και το Λειτουργό της Αγοράς Ενέργειας (που δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Όπως έγινε γνωστό το θέμα, θα εξεταστεί συνολικά για όλες τις ανεξάρτητες αρχές.

Σημείο τριβής το αφορολόγητο

Σε διελκυστίνδα μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών εξελίσσεται το ύψος του αφορολογήτου ορίου, μέτωπο από το οποίο θα καλυφθεί και το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού κενού προκειμένου να κλείσει η διαπραγμάτευση.

Οι εκπρόσωποι των θεσμών επιμένουν να πληρώσουν περισσότερους φόρους χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι για να «βγει ο λογαριασμός», κατεβάζοντας τον πήχη των επιβαρύνσεων κοντά στις 7.000-8.000 ευρώ ετήσιου εισοδήματος.

Η κυβέρνηση, η οποία ξεκίνησε προτείνοντας τη διατήρηση του αφορολογήτου στις 9.500 ευρώ, προσπαθεί να περιορίσει το εύρος των επιβαρύνσεων μέσω της αναπροσαρμογής των φορολογικών συντελεστών, ενώ δεν αποκλείεται να βάλει στο τραπέζι και εναλλακτικές όπως ενδεχόμενες αυξήσεις των φορολογικών επιβαρύνσεων στον κλάδο του αυτοκινήτου, με κατεύθυνση τα μεταχειρισμένα.

Ωστόσο, όλα θα εξαρτηθούν από τη συμφωνία που θα γίνει για το αφορολόγητο όριο, το οποίο σήμερα ανέρχεται στις 9.500 ευρώ, μέσω έκπτωσης φόρου 2.100 ευρώ την οποία δικαιούνται αυτούσια όσοι έχουν εισόδημα έως 21.000 ευρώ. Από εκεί και πάνω, η έκπτωση φόρου μειώνεται κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ πρόσθετου εισοδήματος, και το αφορολόγητο «σβήνει» για όσους έχουν εισόδημα άνω των 42.000 ευρώ.

Οι δανειστές προτείνουν η έκπτωση φόρου να μειωθεί στη χειρότερη περίπτωση στα 1.500 ευρώ, στην καλύτερη στα 1.800 ευρώ, αλλά να είναι σταθερή για όλους τους φορολογούμενους, ανεξαρτήτως εισοδήματος. Με τον τρόπο αυτόν το αφορολόγητο διαμορφώνεται στις 7.000-8.000 ευρώ. Κάθε 100 ευρώ συρρίκνωσης της έκπτωσης φόρου έχει υπολογιστεί ότι οδηγεί σε αύξηση εσόδων κατά 200-250 εκατ. ευρώ. Αυτή είναι κατά πάσα πιθανότητα η εξήγηση για τη διαπίστωση στελέχους που μετέχει στις διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με την οποία «θα είναι επιτυχία αν μειωθεί η έκπτωση φόρου κατά 100-200 ευρώ».

Καταλυτικό ρόλο θα παίξει και το παζάρι για τους φορολογικούς συντελεστές.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές πρότειναν, την εξής κλίμακα για μισθωτούς και συνταξιούχους:

  • 22% για εισοδήματα έως 22.000 ευρώ (σήμερα ο συντελεστής 22% επιβάλλεται έως τις 25.000 ευρώ),
  • 32% για το κλιμάκιο εισοδήματος από 22.001 έως και 42.000 ευρώ (σήμερα ο συντελεστής 32% επιβάλλεται στο κλιμάκιο 25.000 ευρώ έως και 42.000 ευρώ),
  • 42% για εισοδήματα από 42.001 έως και 65.000 ευρώ (σήμερα 42% για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ) και
  • 50% για εισοδήματα άνω των 65.000 ευρώ.

Το σενάριο που διακινούσαν κυβερνητικά στελέχη για ενδεχόμενη επιβολή ανώτατου συντελεστή 60% για εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ δεν συζητείται καν.

Αν περάσει η πρόταση των δανειστών, προκύπτει φόρος ακόμα και για όσους έχουν εισοδήματα λίγο πάνω από τον κατώτατο μισθό των 580 ευρώ.

Η κυβέρνηση θα επιδιώξει με κάθε τρόπο μεταφορά των νέων βαρών σε υψηλότερα εισοδήματα, σαφώς όμως χαμηλότερα των 30.000 ευρώ, ύψος στο οποίο τοποθετούσε μέχρι πρόσφατα τον πήχη.

Πιο ξεκάθαρα πάντως φαίνεται ότι είναι τα πράγματα στη φορολογία των αγροτών και τα ενοίκια.

Το σενάριο για επιβολή συντελεστή 40%-45% για όσους έχουν εισοδήματα από ενοίκια άνω των 40.000 ευρώ, πλέον δεν υφίσταται.

Συμφωνήθηκε ότι θα υλοποιηθεί η πρόβλεψη του Μνημονίου για αύξηση των συντελεστών από το 11% στο 15% (έως 12.000 ευρώ) και από το 33% στο 35% (για υψηλότερα εισοδήματα).

Όπως ανέφερε μάλιστα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης μιλώντας την Τρίτη στην ΕΡΤ, οι νέοι συντελεστές δεν αφορούν τα ενοίκια που εισπράχθηκαν το 2015 και θα δηλωθούν φέτος.

Για τους αγρότες, οι δανειστές αποδέχθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, την πρόταση της κυβέρνησης να φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων με το νέο αφορολόγητο. Καταργείται όμως η ξεχωριστή παροχή αφορολόγητου ορίου 12.000 ευρώ για τις αποζημιώσεις. Οι αποζημιώσεις θα αθροίζονται στο συνολικό εισόδημα.

Όσον αφορά στους ελεύθερους επαγγελματίες, θα φορολογούνται και αυτοί με την κλίμακα των μισθωτών, χωρίς όμως αφορολόγητο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, όσο αυξάνονται οι φορολογικές επιβαρύνσεις, τόσο αυξάνονται και οι απλήρωτοι φόροι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης απολογισμού δράσεων των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων για το έτος 2015, οι Έλληνες φορολογούμενοι που έχουν φορτωθεί με ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο έφθασαν τα 4.305.153 άτομα την 1η-1-2016, υπερβαίνοντας πλέον το 50% του συνόλου των ενήλικων πολιτών που είναι υπόχρεοι υποβολής φορολογικών δηλώσεων. Το συνολικό ποσό ληξιπρόθεσμων χρεών που οφείλουν οι 4.305.153 φορολογούμενοι έφθασε τα 86,298 δισ. ευρώ, χωρίς στο ποσό αυτό να υπολογίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα τελωνεία.

Από τα 4.305.153 φορολογούμενους οι 4.299.932 που αντιστοιχούν στο 99,9% χρωστούν ποσά μέχρι 1,5 εκατ. ευρώ και συνολικά 19.735 δισ. ευρώ ή το 22,9% των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο.

Από τα 86,298 δισ. ευρώ που το συνολικό ποσό των ληξιπρόθεσμων, τα 51,647 δισ. ευρώ είναι τα χρέη που δημιουργήθηκαν μετά την 1-1-2011.

Όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα των διαπραγματεύσεων, στην παρούσα φάση, κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι θα υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές ίσως και πριν από τις 25 Μαρτίου.

Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές, δεν αποκλείεται ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων έως και το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, χωρίς όμως να έχει προσδιοριστεί το ύψος του δημοσιονομικού κενού.

Επί του παρόντος, κυβέρνηση και δανειστές αναζητούν πρόσθετα έσοδα 1% του ΑΕΠ από φόρους (μαζί με την ειδική εισφορά αλληλεγγύης), 1% του ΑΕΠ από το ασφαλιστικό και 1% από ψηφισμένα αλλά μη εφαρμοσμένα ή πρόσθετα μέτρα, όπως για παράδειγμα τα μεταχειρισμένα Ι.Χ.

Τουτέστιν αναζητείται συμφωνία σε μέτρα της τάξεως των 5,5 δισ. ευρώ.

Όσον αφορά στο νέο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων, το τρίτο Μνημόνιο ορίζει ξεκάθαρα πως η δομή, η λειτουργία και τα περιουσιακά στοιχεία που θα αναλάβει να αξιοποιήσει, θα καθοριστούν από ειδική Ομάδα Δράσης (Task Force), η οποία θα βρίσκεται υπό την επίβλεψη των ευρωπαϊκών θεσμών.

Τα περιουσιακά στοιχεία θα αποτελέσουν την εγγύηση (collateral) για τα δάνεια που έχει λάβει η χώρα μας από τους Ευρωπαίους δανειστές της. Κρίσιμο ζήτημα είναι το αν στη λίστα με τα περιουσιακά στοιχεία που θα περάσουν στο Ταμείο θα συμπεριληφθούν και τα μελλοντικά έσοδα από κοιτάσματα υδρογονανθράκων, όπως επιδιώκουν οι δανειστές μας.

Ο καθορισμός των μελών της Ομάδας Δράσης, σύμφωνα με το Μνημόνιο, έπρεπε να είχε γίνει έως τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά παραμένει σε εκκρεμότητα.

Κατά τις διαπραγματεύσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης με τους τεχνοκράτες των πιστωτών μας για το δεύτερο πακέτο προαπαιτουμένων στα μέσα Δεκεμβρίου, η ελληνική πλευρά κέρδισε λίγο χρόνο ακόμα για τον σχηματισμό και την ενεργοποίηση της Ομάδας Δράσης, η οποία στο Μνημόνιο προβλέπεται ότι:

  • Θα προετοιμάσει το πλαίσιο των στόχων, της δομής και της διοίκησης του υπό σύσταση φορέα, ώστε να υπάρξει ομαλή μετάβαση από το υφιστάμενο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου στο νέο Υπερταμείο.
  • Θα καταθέσει μέχρι τον Μάρτιο του 2016 λεπτομερείς προτάσεις για το πώς θα δρομολογηθεί η έναρξη λειτουργίας του Ταμείου.
  • Θα προσδιορίσει τα περιουσιακά στοιχεία που θα μπορούσαν να μεταβιβαστούν στο Υπερταμείο και τους βέλτιστους τρόπους άντλησης εσόδων από αυτά, με έμφαση στα ακίνητα που ανήκουν στην Εταιρία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Στο Μνημόνιο υπενθυμίζεται πως στη Σύνοδο Κορυφής του Ιουλίου συμφωνήθηκε να αντλήσει το νέο Ταμείο έσοδα συνολικού ύψους 50 δισ. ευρώ σε βάθος 30ετίας, εκ των οποίων τα 25 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιούνταν για την αποπληρωμή της βοήθειας προς τις τράπεζες.

Ωστόσο, τα εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα χρειάστηκαν λιγότερα από 6 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίησή τους, με αποτέλεσμα ο παραπάνω στόχος να ακυρώνεται εκ των πραγμάτων αλλά να παραμένει αδιευκρίνιστο ακόμα σε ποιο ύψος θα επαναπροσδιοριστεί. Από τα υπόλοιπα 25 δισ. ευρώ, η συμφωνία του Ιουλίου προέβλεπε να δοθούν τα 12,5 δισ. ευρώ για την αποπληρωμή του χρέους και τα υπόλοιπα 12,5 δισ.

Ακόμα προβλέπεται ότι:

  • Ο πρόεδρος και ακόμα ένα από τα συνολικά πέντε μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου του Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων θα επιλέγονται από τους πιστωτές μας, με την πρόσθετη πρόβλεψη ο πρόεδρος να είναι κοινής αποδοχής. Το Εποπτικό Συμβούλιο θα είναι το κεντρικό όργανο του Ταμείου, που θα λαμβάνει όλες τις αποφάσεις για το ποια περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου θα διατεθούν προς πώληση, μίσθωση, πώληση και επαναμίσθωση (sale and leaseback) ή άλλες μορφές «αξιοποίησης», όπως είναι η τιτλοποίηση.
  • Το Διοικητικό Συμβούλιο θα διορίζεται από το Εποπτικό Συμβούλιο και θα είναι «ψαλιδισμένο» εκτελεστικό όργανο, δηλαδή θα καλείται απλώς να υλοποιήσει τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται από το Εποπτικό, στο οποίο και θα λογοδοτεί. Πάντως, τόσο η ελληνική πλευρά όσο και οι πιστωτές θα έχουν, κατά πληροφορίες, δικαίωμα βέτο για τα πρόσωπα που θα προταθούν ως μέλη του Εποπτικού.
  • Για να ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση, θα πρέπει να υπάρξει ενισχυμένη πλειοψηφία, δηλαδή να συναινέσουν όχι μόνο τρία, αλλά τέσσερα από τα πέντε μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου.
  • Το Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων θα έχει ως «θυγατρικές» το ΤΑΙΠΕΔ, την ΕΤΑΔ και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Πηγές: Πρώτο Πρόγραμμα – Ρεπορτάζ: Κ. Τσάβαλος, ΕΡΤ1, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Φωτό: EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Σχετική είδηση: Ενέργεια, διαφθορά, ιδιωτικοποιήσεις, «κόκκινα» δάνεια στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων κυβέρνησης-δανειστών

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος