Συμφωνία για την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του δανείου συνολικού ύψους 285 εκατ. ευρώ σε ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΣΦΑ για την υλοποίηση μεγάλων ενεργειακών έργων, υπόγραψε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Βέρνερ Χόγιερ, παρουσία των υπουργών Οικονομίας, Οικονομικών, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
« Η ΕΤΕπ στηρίζει την Ελλάδα»
Τη δέσμευση της ΕΤΕπ να συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα, εξέφρασε ο πρόεδρος της ΕΤΕπ Βέρνερ Χόγιερ, μιλώντας στην εκδήλωση υπογραφής συμβάσεων δανειοδότησης για την κατασκευή ενεργειακών έργων. Ανήγγειλε, επίσης, ενίσχυση της παρουσίας της Τράπεζας στην Ελλάδα, ενώ, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με ενδεχόμενο “Grexit”, επανέλαβε ότι η ευρωπαϊκή ενοποίηση είναι μη αναστρέψιμη διαδικασία.
«Θα επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας στην Ελλάδα, για να στείλουμε μήνυμα στην πραγματική οικονομία και να διασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση έργων που θα βοηθήσουν να λύσουμε τα προβλήματα της πραγματικής οικονομίας», τόνισε ο πρόεδρος της ΕΤΕπ και σημείωσε ότι η Τράπεζα ήταν παρούσα στην Ελλάδα πριν από την κρίση, συνέχισε στη διάρκεια της κρίσης και θα παραμείνει και μετά, εφόσον της ζητηθεί, σε μια χώρα με κράτος δικαίου και δημοκρατία, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η έκθεση της ΕΤΕπ στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, είναι 18 δισ. ευρώ ή 10% του ΑΕΠ. Ο κ. Χόγιερ εξέφρασε τη βούληση της τράπεζας να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και επενδύσεις στην έρευνα, την καινοτομία και την ευρυζωνικότητα, ενώ δήλωσε ανοιχτός και σε συζητήσεις για τη στήριξη δημιουργίας αναπτυξιακής τράπεζας.
Σε παρέμβασή του, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος επισήμανε ότι το σχέδιο της κυβέρνησης για έξοδο από την κρίση περιλαμβάνει την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που ξεκίνησε το Σαββατοκύριακο, την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, τη συζήτηση για το χρέος και την παρουσίαση του νέου αναπτυξιακού μοντέλου ως το Μάρτιο του 2016.
Εξέφρασε δε την πεποίθηση ότι θα επιστρέψει η αισιοδοξία στην οικονομία, ενώ, αναφερόμενος στο ρόλο της ΕΤΕπ, είπε ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι θεσμικοί παράγοντες στέλνουν ένα σήμα στην αγορά, όπως είναι σημαντική και η συμμετοχή της EBRD στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Ζήτησε, επίσης, συμμετοχή της ΕΤΕπ σε επενδύσεις στους τομείς της υγείας και της παιδείας.
Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης σημείωσε ιδιαίτερα τη χρηματοδοτική συνδρομή της ΕΤΕπ για την ολοκλήρωση του προηγούμενου ΕΣΠΑ, και προσέθεσε ότι συζητούνται τρόποι για επέκταση των εργαλείων ενίσχυσης της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τη βοήθεια της τράπεζας.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης ανέφερε ότι οι ενεργειακές επενδύσεις που χρηματοδοτεί η ΕΤΕπ μειώνουν το κόστος λειτουργίας του συστήματος και συμβάλλουν, επίσης, στην προστασία του περιβάλλοντος.
Σημείωσε δε το γεγονός ότι οι επενδύσεις πραγματοποιούνται από εταιρείες του Δημοσίου, πράγμα που δείχνει, όπως είπε, ότι το Δημόσιο μπορεί να κάνει χρήσιμα πράγματα, ιδιαίτερα στον τομέα της ενέργειας. Τόνισε, ακόμη, ότι υπάρχουν και άλλα φιλόδοξα σχέδια επενδύσεων, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα και η ενίσχυση της διασύνδεσης με την Ιταλία, ενώ ανακοίνωσε ότι βρίσκονται σε πολύ καλό σημείο οι συζητήσεις με την κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ, ώστε να ξεπεραστούν τα όποια εμπόδια υπάρχουν για την κατασκευή του έργου.
Οι συμβάσεις που υπεγράφησαν με τη ΔΕΗ, τον Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και τον Διαχειριστή Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) είναι συνολικού ύψους 285 εκατ. ευρώ, και αφορούν την εγκατάσταση μονάδων ηλεκτροπαραγωγής σε 18 νησιά στο Βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο, τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τις διαπόντιες νήσους (110 εκατ.), την ενίσχυση του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο και την Εύβοια (70 εκατ.), τη διασύνδεση νησιών των Κυκλάδων (65 εκατ.) και την επέκταση της δυναμικότητας του σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα (40 εκατ.).
Ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων τον Μάρτιο του 2017
H χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων υποδομής, όπως επίσης και ο προγραμματισμός χρηματοδότησης έργων της νέας προγραμματικής περιόδου ήταν το αντικείμενο συζήτησης της συνάντησης που είχε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζης με τον πρόεδρο της ΕΤΕπ.
Σύμφωνα με τον υπουργό, μέχρι τον Μάρτιο του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όσο γίνεται περισσότερα έργα που χρηματοδοτούνται από το τρέχον πρόγραμμα ΕΣΠΑ το οποίο λήγει στο τέλος του χρόνου, προκειμένου να μην χαθούν χρήματα και να μεταφερθούν όσο γίνεται λιγότερα έργα-γέφυρες στο νέο ΕΣΠΑ.
Τα έργα που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2017 είναι οι αυτοκινητόδρομοι, οι επεκτάσεις του Μετρό και τα σιδηροδρομικά. Σε ό,τι αφορά το μετρό Θεσσαλονίκης, υπάρχει παράταση της χρηματοδότησης έως και τον Μάρτιο του 2020.
Σχετικά με το Μετρό, ο υπουργός είπε ότι είναι ένα από τα έργα που θα εξετάσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την ωρίμανση αλλά και για την υλοποίηση του στο κομμάτι που είναι ώριμο, το τμήμα της γραμμής 4.
Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου-Γουδί, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, αναμένεται να δημοπρατηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2016.
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ακόμη ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ξένες τράπεζες για τα έργα στην Ελλάδα. Όπως είπε, για το θέμα αυτό θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας.
«Συμφωνήσαμε και συζητήσαμε για τους αυτοκινητοδρόμους που εμπλέκεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα (Μορέας και Ολυμπία Οδός) ένα βαρύ χρονοδιάγραμμα, προκειμένου σύντομα να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι που έχουν ξεκινήσει εδώ και χρόνια», ανέφερε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών: «Συμφωνήσαμε τις πρόσθετες εγγυήσεις, αλλά και τους υπόλοιπους όρους που θέτουμε εμείς στο τραπέζι. Είναι 300 εκατομμύρια ευρώ μέχρι την ολοκλήρωση ως εγγύηση».
Επιπλέον, τέθηκε και το θέμα της επέκτασης του Προαστιακού από το Λαύριο έως τη Ραφήνα, ενώ τα υπόλοιπα έργα που μπαίνουν στον νέο σχεδιασμό είναι η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής της Εγνατίας: Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο, κόστους 5 δισ. ευρώ.
Από την πλευρά του, ο κ. Χόγιερ σημείωσε ότι η ΕΤΕπ έμεινε στην Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης και ότι σκοπεύει να παραμείνει και μετά την κρίση, ενώ σημείωσε ότι αποχωρεί αισιόδοξος από το υπουργείο.
«Είναι εκπληκτικό το πόσα έργα θα ολοκληρωθούν σε λίγο στην Ελλάδα», τόνισε μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της ΕΤΕπ, διαπιστώνοντας «μεγάλη πρόοδο όσον αφορά τους αυτοκινητόδρομους και ειδικά τον Μορέα».
«Αυτό που είναι σημαντικό τώρα είναι να θέσουμε μια λίστα με προτεραιότητες, όπως μας υπέδειξε και ο υπουργός», κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΤΕΠ.
Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός είχε συνάντηση με τον κ. Χόγιερ και τον αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ Τζόναθαν Τέιλορ, στο Μέγαρο Μαξίμου. Στη συνάντηση συμμετείχε και ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης.
Σχετική είδηση: Τσακαλώτος: Σήμα στις αγορές στέλνει η χρηματοδότηση της EIB
Πηγές: ΕΡΤ1, ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαΐτας
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος