Το «Δωμάτιο του Γιώργου Κωστάκη» ανοίγει για να υποδεχθεί το κοινό (κάθε ηλικίας) και να του προσφέρει μια διαδραστική εμπειρία τέχνης, μέσα από την οποία αναδεικνύονται η πολύπλευρη προσωπικότητα του σημαντικότερου συλλέκτη έργων της περιόδου της πρωτοπορίας στη Ρωσία και τη Σοβιετική Ένωση (1900-1930), η βιογραφία του και η ελληνική του καταγωγή. Το MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης -Συλλογή Κωστάκη στη Μονή Λαζαριστών, έχει διαμορφώσει τον ισόγειο χώρο του σε μία έκθεση-δωμάτιο όπου παρουσιάζεται η ζωή, το έργο και η συλλεκτική δραστηριότητα του Γιώργου Κωστάκη, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μια εισαγωγή στη σπουδαία του συλλογή, μέρος της οποίας φιλοξενείται στους επάνω ορόφους.
Ο χώρος είναι διαμορφωμένος με ψηφιακά και διαδραστικά μέσα, προσφέροντας στους επισκέπτες μια εκπαιδευτική και ψυχαγωγική εμπειρία. Μέσα από παιχνίδια γνώσεων, αφήγηση και πολυμεσικές εφαρμογές, το κοινό έρχεται σε επαφή με τον ίδιο τον συλλέκτη, με έργα της συλλογής του και με ιστορίες καλλιτεχνών της εποχής. Στον χώρο ακούγονται πρωτότυπες ηχογραφήσεις του ίδιου του Κωστάκη, που παίζει κιθάρα και της συζύγου του Ζίνας που τραγουδά, ενώ παρουσιάζονται και πτυχές της ζωγραφικής του δραστηριότητας, μετά την αποχώρησή του από τη Μόσχα και την εγκατάστασή του σε Ιταλία και Ελλάδα.
«Ο Γιώργος Κωστάκης διέσωσε από τη λήθη και την καταστροφή ένα ολόκληρο κεφάλαιο στην παγκόσμια ιστορία της τέχνης, αυτό που οι ιστορικοί ονόμασαν “ Ρωσική Πρωτοπορία”. Ο όρος αυτός δεν αποτελεί εθνικό προσδιορισμό. Είναι ένας γεωγραφικός προσδιορισμός που μας βοηθά να κατανοήσουμε ότι στη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη/ Πέτρογκραντ/ Λένινγκραντ βρήκαν πρόσφορο, φιλόξενο και δημιουργικό έδαφος καλλιτέχνες από τη Ρωσία, τις Βαλτικές, την Ουκρανία και τον Καύκασο και έλαβαν μέρος σε έναν εξαιρετικά ευρηματικό, ευφάνταστο και εμπνευσμένο διάλογο για τις τέχνες, που διακόπηκε απότομα με την επιβολή του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και τις διώξεις των καλλιτεχνών στις αρχές της δεκαετίας του 1930», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η καλλιτεχνική διευθύντρια ΜΟΜus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Μαρία Τσαντσάνογλου, υπογραμμίζοντας τον λόγο που η συλλογή Κωστάκη είναι και σήμερα επίκαιρη και αξίζει να τη γνωρίσει το ευρύ κοινό.
«Η τέχνη αυτή επέδρασε στη δεκαετία του 1920 και σε καλλιτέχνες που ζούσαν σε άλλες πόλεις όπως η Τιφλίδα, το Κίεβο, η Οδησσός, το Χάρκοβο, η Τασκένδη, το Ερεβάν, το Μπακού αποδεικνύοντας ότι το πείραμα της πρωτοπορίας των τριών πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα στη Ρωσική Αυτοκρατορία και τη Σοβιετική Ένωση είχε έναν ισχυρό πολυεθνικό χαρακτήρα», συμπληρώνει.
Η τέχνη γίνεται εμπειρία: Εξερεύνηση μέσα από παιχνίδια, αφήγηση και επαυξημένη πραγματικότητα
Το MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και η δημιουργική εταιρεία MAIT (Modern Adventure Interactive Tourism) με έδρα στην Ιταλία, σχεδίασαν μαζί τη νέα ψηφιακή εμπειρία, χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες για την εξερεύνηση των εικαστικών έργων με φρέσκια, παιγνιώδη ματιά. «Οι επισκέπτες χρησιμοποιούν μόνο ένα κινητό τηλέφωνο για να μάθουν ιστορίες, να δουν εικόνες, να ακούσουν ξεναγήσεις (ξεναγός είναι η αγαπημένη μασκότ του μουσείου μας, η σκυλίτσα Λάρα) και να παίξουν με διαδραστικά παιχνίδια επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας και κινούμενων σχεδίων. Κάθε έργο τέχνης προσφέρει και μια διαφορετική εμπειρία», επισημαίνει η κ. Τσαντσάνογλου και εξηγεί: «Λόγου χάρη, το δωμάτιο “ γεμίζει” από την οροφή ως το πάτωμα με τα ζωγραφικά τοπία της Γιελένα Γκουρό, η πτητική μηχανή Λετάτλιν προσγειώνεται εκεί και στη συνέχεια απογειώνεται και πετάει δίπλα στους επισκέπτες, οι μουσικο-χρωματικοί πίνακες του Μιχάηλ Ματιούσιν μετατρέπονται σε μουσικά όργανα, και πολλά άλλα».
Η μέθοδος της MAIT βασίζεται σε έξι πρακτικές: προσεκτική επιλογή αντικειμένων, μεταγραφή γνώσεων σε παιχνίδια, αφήγηση ιστοριών, ψηφιακά μέσα, παραλλαγές για διαφορετικά κοινά και συμμετοχικότητα. «Στο δωμάτιο του Γιώργου Κωστάκη δίνουμε τη δυνατότητα στους επισκέπτες να μείνουν όση ώρα θέλουν και να αισθανθούν άνετα, όπως άνετα αισθάνονταν οι επισκέπτες στο διαμέρισμα του», αναφέρει η καλλιτεχνική διευθύντρια του μουσείου. Υπενθυμίζει, δε, ότι το διαμέρισμα του Κωστάκη στη Μόσχα, τις δεκαετίες 1960-1977 λειτουργούσε ως ένα άτυπο μουσείο μοντέρνας τέχνης προσελκύοντας κάθε είδους κοινό: από φοιτητές και φιλότεχνους έως προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών και υψηλούς πολιτικούς προσκεκλημένους που ήθελαν στον ελεύθερο χρόνο τους να δουν έργα της περιόδου της πρωτοπορίας (1900-1930), τα οποία δεν παρουσιάζονταν σε κανένα σοβιετικό μουσείο αλλά ήταν και εντελώς άγνωστα στη Δύση.
Τέλος, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν από το πωλητήριο του Μουσείου σειρά αντικειμένων με QR-codes των ψηφιακών ξεναγήσεων και παιχνιδιών, ώστε να συνεχίσουν την εμπειρία από το σπίτι τους ή να τα προσφέρουν ως ένα ξεχωριστό δώρο.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος