ΜΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα
Ενεργητική και πληθυντική ανάγνωση στα βιβλία χωρίς λέξεις
H ειδίκευσή μου στην παιδική λογοτεχνία, με έμφαση στον ευρύτερο τομέα των σχεδιαστικών λογοτεχνιών, αλλά και η αναγνωστική μου προτίμηση στα κόμικς, με ώθησε στη μελέτη διαφόρων τομέων των εικονιστικών αφηγήσεων, με σκοπό να κατανοήσω, να εμβαθύνω και να μοιραστώ τις γνώσεις μου στη χρήση κόμικς και εικονοβιβλίων ως ζωντανού και επιδραστικού μέσου στην παιδική και νεανική κουλτούρα. Στην πορεία μου αυτή, διαπίστωσα ότι οι εικόνες δεν είναι μόνο για τα μικρά παιδιά, η ανάγνωση δεν είναι μόνο λέξεις, οι ιστορίες δεν είναι μόνο κείμενα. Εξ’ ου και το ενδιαφέρον μου για τα βιβλία με εικόνες και μάλιστα μόνο με εικόνες, απότοκο του οποίου αποτελεί η πρόσφατη μελέτη μου με τίτλο Βουβά κόμικς και εικονοβιβλία. Τεχνικές αφήγησης στα βιβλία χωρίς λέξεις, από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο (2020).

Στην Ελλάδα κυκλοφορούν ελάχιστοι τίτλοι, κυρίως μεταφρασμένοι. Τα πρώτα ελληνικά που εμφανίστηκαν, εξ ’όσων γνωρίζω, είναι Το Κουμπί των Α. Ιωαννίδου, Ε. Γεωργάκη-Κόλλια, Ρ. Ποζίδου και Δ. Λούκρη (εικονογράφηση) από τις εκδόσεις Γράφημα (2017) και Η Φάλαινα το Αγόρι και η Θάλασσα ανάμεσά τους της Πέρσας Ζαχαριά από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο (2019). Αυτό ίσως να οφείλεται στο ότι υπάρχει έντονη, ακόμα, η τάση να συσχετίζονται τα βιβλία με την ανάγνωση λεκτικών κειμένων. Έτσι, τα βιβλία χωρίς κείμενο δεν είναι εύκολο να γίνουν αποδεκτά, ιδιαίτερα για όσους προσκολλώνται στην ιδέα ότι δεν υπάρχει τίποτα να διαβάσει κανείς όταν δεν υπάρχουν λέξεις. Η απουσία κειμένου σε ένα βιβλίο μπορεί να προκαλέσει αμηχανία, ειδικά στους ενήλικες. Ωστόσο, η φαινομενική σιωπή απελευθερώνει τη διαδικασία της ανάγνωσης, καθώς ο αναγνώστης αναγκάζεται να ανασυγκροτεί θραύσματα, να ερμηνεύει οπτικά σύμβολα, να μαντεύει διάφορα γραφολογικά στοιχεία και, εν τέλει, να ανασυντάσει λυτρωτικά το νόημα της ιστορίας.

Κάθε βιβλίο χωρίς λέξεις είναι ένα παιχνίδι κατανόησης και ερμηνείας, μια πρόσκληση για ένα ταξίδι στο άγνωστο, που ξεκινάει με το ξεφύλλισμα των σελίδων. Σημασία έχει να δοκιμάσουμε μόνοι μας, αλλά και με άλλους, να ψάξουμε στις λεπτομέρειες, να διαβάσουμε χωρίς λεκτικά φίλτρα τις πολλές ιστορίες που κρύβονται στις εικόνες, τις ιστορίες των γραμμών, των χρωμάτων, των σχημάτων, του σκηνικού και των χαρακτήρων.
Μαριάννα Μίσιου


Aπό το 2010 διδάσκει το Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο στο Π.Μ.Σ. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό και από το 2016 μέχρι σήμερα, διδάσκει τις Εικονιστικές Αφηγήσεις στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ.) στη Ρόδο. Oι επιστημονικοί της προβληματισμοί στρέφονται κυρίως σε θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις της παιδικής λογοτεχνίας, των εικονιστικών αφηγήσεων (κόμικς και εικονοβιβλία), των πολυτροπικών κειμένων και της διδακτικής τους. Από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο (2020) κυκλοφορεί η μελέτη της Boυβά κόμικς και εικονοβιβλία-Τεχνικές αφήγησης στα βιβλία χωρίς λέξεις. Eίναι επίσης η συγγραφέας του βιβλίου Τα κόμικς, από το περίπτερο στη σχολική τάξη από τις εκδόσεις ΚΨΜ (2010), καθώς και πολλών επιστημονικών άρθρων στην ελληνική, αγγλική και γαλλική γλώσσα.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος