ΕΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα
Το ένατο κατά σειρά μυθιστόρημά μου σχηματοποιήθηκε μέσα από την ανάγκη του συγγραφέα να αφήσει για κάποιο χρονικό διάστημα στην άκρη πολλά από τα κεκτημένα στην εμπειρία της συγγραφής που έχει αποθησαυρίσει εδώ και τριάντα χρόνια. Με άλλα λόγια να παρατήσω εργαλεία, συνήθειες, ασφαλιστικές δικλείδες, εμμονές, βεβαιότητες και κάθε είδους ρουχισμό και οπλισμό και να ξαναπερπατήσω γυμνός στα τρόχαλα της συγγραφικής ανηφόρας. Όσο αυτό είναι δυνατό, όσο μπορεί ο καθένας να παίξει το παιχνίδι του θανάτου του παλιού συγγραφέα και της επικείμενης ανάστασης μιας άλλης γραφής. Γιατί άραγε όλα αυτά; Τι μπορεί να προσφέρει ένα reset της συγγραφικής συνείδησης; Τι μπορεί να προσφέρει ένας ανακαινισμένος μηχανισμός καταγραφής του έσω και του έξω κόσμου; Ίσως τον πρόσκαιρο θάνατο κάθε συγγραφικής βεβαιότητας και αυτό μάλλον δεν είναι λίγο.
Ήθελα να γράψω για την αποδόμηση ενός εξουσιαστικού προσώπου. Να χαρτογραφήσω μυθιστορηματικά τι συμβαίνει όταν ένας εξουσιαστής νιώθει τη γη να φεύγει κάτω από τα πόδια του, όταν καταλαβαίνει πως η ισχύς του γλιστράει σαν την άμμο μέσα από τα δάχτυλα. Όλα αυτά εξαιτίας των γηρατειών αλλά και της σημερινής μεταμόρφωσης του κόσμου από την ασύμμετρη επέκταση της τεχνολογίας. Ο Λεόντιος Έξαρχος, ο βασικός χαρακτήρας του μυθιστορήματος, ο βασιλιάς Ληρ του σήμερα, βιώνει στο έπακρο την ερημιά της εξουσίας, την αποτυχία της σχέσης με τις κόρες του, τον φόβο του θανάτου, τις ενοχές και τις ανελέητες αλήθειες του απολογισμού μιας ολόκληρης ζωής. Όλα αυτά στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, της ερήμωσης της επαρχίας, της νεανικής μετανάστευσης.
Το μυθιστόρημα ασχολείται ιδιαίτερα και με το γέλιο, πιο πολύ με την αναζήτησή του, τη δίψα να το αιχμαλωτίσουμε, όπως και με την αποτυχία να νιώσουμε μέσα μας αβίαστα τη γάργαρη επέλαση του δικού του καταρράχτη, που θα μας θύμιζε τα χρόνια της νιότης. Όμως οι εποχές έχουν αλλάξει ανεπιστρεπτί, η ίδια η χώρα του βασιλιά έχει αλλάξει και αφού τα νέα της παιδιά μεταναστεύουν και πάλι, απομένει μόνη η ρετσίνα, για να ρευστοποιήσει τα πετρωμένα δάκρυα και να τα βοηθήσει να κυλήσουν.
Ισίδωρος Ζουργός
Το μυθιστόρημα του Ισίδωρου Ζουργού Οι ρετσίνες του βασιλιά κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Πατάκη (σελ.: 456, τιμή: €19,70).
Απόσπασμα από το βιβλίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Έχει γράψει τα µυθιστορήµατα Φράουστ (Νέα Σύνορα – Α.Α Λιβάνη, 1995, νέα, αναθεωρηµένη έκδοση από τις Εκδ. Πατάκη, 2010), Αποσπάσµατα από το βιβλίο του ωκεανού (Εκδ. Πατάκη, 2000, νέα έκδοση από τις Εκδ. Πατάκη, 2007), Η ψίχα εκείνου του καλοκαιριού (Εκδ. Πατάκη,2002), Στη σκιά της πεταλούδας (Εκδ. Πατάκη, 2005), Η αηδονόπιτα (Εκδ. Πατάκη, 2008), Ανεµώλια (Εκδ. Πατάκη, 2011, Βραβείο Αναγνωστών του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου), Σκηνές από τον βίο του Ματίας Αλµοσίνο (Εκδ. Πατάκη, 2014, Ειδικό Βραβείο βιβλιοπωλείων Public 2015) και Λίγες και µία νύχτες (Εκδ. Πατάκη, 2017, Βραβείο περιοδικού Κλεψύδρα 2017).
Επίσης συνέγραψε µε τον σκηνοθέτη Πάνο Καρκανεβάτο το σενάριο της µεγάλου µήκους ταινίας Όχθες που προβλήθηκε τον Μάρτιο του 2015. Είναι µέλος της Εταιρείας Συγγραφέων.