«Μυθιστόρημα με κλειδί»: γράφει ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης

ΕΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα

— «Χρήστο, είσαι σίγουρος πως θέλεις για τίτλο στο αστυνομικό σου, τον λογοτεχνικό όρο Μυθιστόρημα με κλειδί; Κι αν δεν ξέρουν όλοι οι αναγνώστες τι σημαίνει;»

Το ερώτημα με προβλημάτισε για δύο, μονάχα, δεύτερα, πριν απαντήσω εμφατικά:

— Ναι! Ούτε εγώ ήξερα ότι έτσι, roman à clef γαλλιστί, αποκαλείται το μυθιστόρημα που μιλάει για πραγματικά πρόσωπα και πράγματα, με μια ελαφρά επικάλυψη μυθοπλασίας. Το έμαθα όταν σμίλευα το κίνητρο για τη δολοφονία που αποτελεί τον κορμό της διήγησής μου. Γι’ αυτό θα το εξηγήσουμε, και θα το μάθει κι ο αναγνώστης στην πρώτη σελίδα, πριν ξεκινήσει η αφήγηση, πριν βυθιστεί στα ταραγμένα νερά που περικυκλώνουν τη Νήσο, τον τόπο του εγκλήματος—ή μάλλον των εγκλημάτων.

Επιπλέον το Μυθιστόρημα με κλειδί, είναι εύηχο και πιο πρωτότυπο σε σχέση με κάποιον τίτλο με τη λέξη δολοφονία, μυστήριο, θάνατος κι όλα αυτά τα κλισέ των αστυνομικών βιβλίων.

Άλλωστε η αστυνομική λογοτεχνία είναι λογοτεχνία! Ένα καλογραμμένο αστυνομικό είναι ψυχογράφημα, είναι ένα ενσταντανέ της κοινωνίας μια συγκεκριμένη στιγμή κι απαντάει στη σημαντικότερη ερώτηση κάθε θρησκείας: Ποιος; Στην πρώτη περίπτωση ποιος δημιούργησε τον κόσμο, στη δική μας ποιος δολοφόνησε το θύμα.

Και χωρίς να θέλω να προκαλέσω την τύχη μου και να καταλήξω σαν το θύμα, όλοι οι πρωταγωνιστές του βιβλίου, τόσο τα πρόσωπα όσο και οι τοποθεσίες, οι μυρωδιές, οι ήχοι, είναι πραγματικά, λίγο-πολύ. Υπάρχουν στη μνήμη μου, αλλά θα τους αναγνωρίσει κι ο κάθε αναγνώστης, θα του είναι άγνωστοι μεν, οικείοι δε!

— «Δεν το ξανασκέφτεσαι; Πώς θα σου φαινόταν το Η δολοφονία της Λούσι Ντέιβις;»

— Δεν είναι άσχημο, αλλά δεν παρέχει τη διττή υπόσταση του τίτλου που σας προτείνω: καταρχάς, το κίνητρο της δολοφονίας της Αγγλίδας δημοσιογράφου Λούσι Ντέιβις, που βρίσκεται δολοφονημένη σε μια αποθήκη κατά τη διάρκεια ενός κοσμικού πάρτι στο μικροσκοπικό αυτό ελληνικό νησί, είναι ένα χειρόγραφο στο οποίο αποκάλυπτε τα μυστικά, τις ατασθαλίες, τις απιστίες και τα κουτσομπολιά των φίλων της. Η Ντέιβις δολοφονήθηκε, δηλαδή, εξαιτίας ενός καλοκαιρινού μυθιστορήματος με κλειδί.

Επιπλέον στο whodunit μου, σ’ αυτή την αστυνομική έρευνα για την αποκάλυψη του δολοφόνου ο αναγνώστης καλείται να βρει το κλειδί για να ανοίξει τις ερμητικά κλειστές πόρτες της Νήσου, τα κλειστά στόματα, και με όλα τα στοιχεία που θα συλλέξει μαζί με τον αστυνόμο Μάρκου να ξεκλειδώσει το μυστήριο.

Τέλος, είναι κυριολεκτικά ένα κλειδί, ένα μικρό ασημένιο κλειδί που μας οδηγεί στη λύση!

— «Πολλά κλειδιά μαζεύτηκαν…»

— Γι’ αυτό προτείνω να βάλουμε ένα κλειδί στο εξώφυλλο — ξέρω, ξέρω δεν πρέπει να κρίνουμε ένα βιβλίο απ’ το εξώφυλλο, αλλά αν τραβάει το μάτι, αν είναι μίνιμαλ και παραστατικό, αν παραπέμπει και στη χρυσή εποχή της αστυνομικής λογοτεχνίας, τις δεκαετίες του 1920 και ‘30 που είναι η έμπνευσή μου, θα δένει το όλον πολύ ωραία! Τι λέτε;

— «Εντάξει…»

Κι έτσι το Μυθιστόρημα με κλειδί απέκτησε τον τίτλο και το ντύσιμό του!

Χρήστος Μαρκογιαννάκης

Το αστυνομικό Μυθιστόρημα με κλειδί του Χρήστου Μαρκογιαννάκη κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μίνωας (σελ. 372, τιμή: €16,60).

ΚΡΙΤΙΚΕΣ

«Ο Μαρκογιαννάκης φέρνει στο προ­σκήνιο έναν αστυνόμο που σίγουρα θα άρεσε στον ίδιο τον Ηρακλή Πουαρό».
Le Journal de Montréal, Καναδάς
«Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης είναι ένας από τους μετρ του σύγχρονου whodunit».
Zonelivre, Γαλλία
«Ο αστυνόμος Μάρκου δεν κοιμάται πολύ, τρώει λίγο, ζει σπαρτιάτικα και σκέφτεται ως μαθητής του Αριστοτέλη. Με λίγα λόγια, ένας πολύ συμπαθής τύπος».
Sang d’Εncre Polars, Καναδάς
«Χάρη στον σχολαστικό τρόπο με τον οποίο διεξάγεται η έρευνα και τις ανα­τροπές, η σκέψη μας πάει στον Ηρα­κλή Πουαρό».
Le Soir, Βέλγιο
«Μια γραφή λεπτή και με μαεστρία».
Telepro, Βέλγιο
«Αγαπάμε την ατμόσφαιρα όπου διε­ξάγει τις έρευνές του ο αστυνόμος Μάρκου».
La femme actuelle, Γαλλία
«Ο Χρήστος, όπως το κρασί, γίνεται όλο και καλύτερος με τον καιρό».
Collectif Polar, Γαλλία

Από το οπισθόφυλλο:
Η Νήσος, ένα ειδυλλιακό ψαρονήσι, έχει γίνει καλοκαιρινός προορισμός του διεθνούς τζετ σετ. Ο αστυνόμος του Τμήματος Ανθρωποκτονιών Αττικής Χριστόφορος Μάρκου περνάει εκεί την άδειά του, όταν κατά τη διάρκεια ενός πάρτι η Λούσι Ντέιβις, μια νεαρή Αγγλίδα δημοσιογράφος, βρίσκεται δολοφονημένη στην αποθήκη της οικοδέσποινας.
Με το νησί αποκλεισμένο από τον άνεμο, ο Μάρκου ψάχνει το κίνητρο και τον δράστη στα μυστικά, τα ψέματα και τα κουτσομπολιά του «κλειστού κύκλου της Νήσου» και σε ένα μυθιστόρημα με κλειδί που έγραφε το θύμα.
Η επιφανειακή ηρεμία του νησιού διαταράσσεται ενώ ένα ακόμη ανεξιχνίαστο έγκλημα από το παρελθόν θα περιπλέξει την υπόθεση.
Καθώς η λίστα των νεκρών μεγαλώνει, θα κατορθώσει ο Μάρκου να βρει τον δολοφόνο προτού αυτός καταφέρει να ξεφύγει με το επόμενο πλοίο της γραμμής;

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης γεννήθηκε το 1980 στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου και μεγάλωσε. Με σπουδές στη Νομική και την Εγκληματολογία στην Αθήνα και το Παρίσι, και έχοντας εργαστεί ως δικηγόρος, τα τελευταία χρόνια ζει στη γαλλική πρωτεύουσα. Είναι συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας και δοκιμιακών βιβλίων για την αισθητική του εγκλήματος, εμπνευστής της έννοιας criminart και μέλος της Crime Writers’ Association. Το Μυθιστόρημα με κλειδί είναι το τρίτο του αστυνομικό μυθιστόρημα το οποίο εκδίδεται στα ελληνικά, ενώ θα ακολουθήσει και η έκδοσή του στα γαλλικά.
— Βιβλιογραφία: The Louvre Murder Club / Scènes de crime au Louvre, 2017, Éditions Le Passage (βραβείο Document Littéraire National), Au 5e étage de la faculté de droit, 2018, µυθιστόρηµα Éditions Albin Michel (βραβεία Balai d’Or και Académie du Var), The Orsay Murder Club / Scènes de crime à Orsay, 2018, Éditions Le Passage, Mourir en scène, 2020, µυθιστόρηµα Éditions Albin Michel
Προσωπική ιστοσελίδα του συγγραφέα: www.christosmarkogiannakis.com
Instagram: @christos_markogiannakis
Κεντρική φωτογραφία συγγραφέα: © Tom Volf

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ