ΜΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα
Δεν είμαι εγώ αυτή που επινοώ τα πρόσωπα των βιβλίων μου. Αντίθετα, οι ήρωές μου έρχονται μόνοι τους σιωπηλά, με τον τρόπο και στον χρόνο που διαλέγουν οι ίδιοι, και κινούνται μέσα στις ιστορίες μου ιδιότροποι, παράξενοι και προπαντός απειθάρχητοι. Δε μένει, λοιπόν, σε εμένα άλλο απ’ το να προσπαθήσω να τους ακολουθήσω καταπόδας στο προσωπικό τους ταξίδι μέσα απ’ τις χαρές τους, τους ενθουσιασμούς τους, τις απογοητεύσεις τους, τις δυστυχίες τους.
Κάποιοι από αυτούς τους ήρωες γεννιούνται με εσωτερική δύναμη που εκδηλώνεται ως χαρά της ύπαρξης, ενθουσιασμός, αισιοδοξία. Αυτοί οι συγκεκριμένοι γνωρίζουν τον τρόπο ν’ αντιμετωπίζουν τις πιο δύσκολες καταστάσεις και τους πιο σοβαρούς κινδύνους της ζωής. Ασφαλώς και αυτοί υποφέρουν, φοβούνται, αγωνιούν, αλλά δεν εγκαταλείπονται στην απόγνωση, ψάχνουν λύσεις και στο τέλος βρίσκουν διεξόδους. Κάποιοι άλλοι γεννιούνται δίχως πίστη κι ενθουσιασμό για τη ζωή. Αυτοί οι ήρωες που δεν έχουν πάθος για ζωή, που δεν ξέρουν ν’ αγαπούν, δεν ξέρουν και να ονειρεύονται, δεν ξέρουν και να δίνουν και δεν αφήνουν τίποτα στο πέρασμά τους μέσα απ’ τις σελίδες του μυθιστορήματος. Άλλοι πάλι γκρινιάζουν συνεχώς, κριτικάρουν όλους και όλα, και καταλήγουν να γίνουν ενοχλητικοί και πληκτικοί. Όλοι οι ήρωες όμως ανεξαιρέτως έχουν λόγο ύπαρξης στα μυθιστορήματά μου, ακόμα και όσοι δεν είναι συμπαθητικοί, λογικοί ή συνετοί, όπως εγώ θα ήθελα, και συχνά μάλιστα είναι εντελώς αντιπαθητικοί και ανυπόφοροι για τον αναγνώστη.
Σ’ αυτή την κατηγορία ανήκουν κάποια κεντρικά πρόσωπα του νέου μου μυθιστορήματος Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ που αποτελεί το πρώτο αυτοτελές μυθιστόρημα μιας σειράς με υπέρτιτλο Οι κόρες της Ελλάδας. Πρόκειται για μια μυθιστορηματική σειρά από γυναίκες Ελληνίδες, μέσα απ’ τη ζωή και τις περιπέτειες των οποίων δίνω την «τοιχογραφία» των τελευταίων διακοσίων χρόνων της ιστορίας μας. Η σειρά δεν είναι διδακτική. Είναι μυθιστορηματική και ατμοσφαιρική. Ο αναγνώστης παρακολουθεί τις ιστορίες των ηρώων, όπως εξελίσσονται πάντα πάνω στον ιστορικό «καμβά», με εξαιρετικές λεπτομέρειες καθημερινής διαβίωσης των αρχών του 1800 στην Αθήνα. Ανασυνθέτω, με έναν δικό μου τρόπο, την ατμόσφαιρα μιας ολόκληρης εποχής της ιστορίας μας, με επιμέρους ιστορίες που δένουν με την κεντρική ιστορία και πλουτίζουν την πλοκή. Έκτισα τους χώρους που μέσα τους κινούνται οι ήρωές μου. Χαρακτήρισα και τα πρόσωπα που περιβάλλουν τους πρωταγωνιστές. Πολλά από αυτά τα πρόσωπα στα οποία αναφέρομαι έχουν υπάρξει στο παρελθόν, στην Αθήνα των δυο τελευταίων αιώνων, και έχουν σημαδέψει με τις ζωές τους (όχι κατ’ ανάγκη επώνυμες) την ιστορία και την ταυτότητα της πόλης.
Το μυθιστόρημα Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (το πρώτο της σειράς) είναι αυτοτελές και αποτέλεσμα μιας μεγάλης και εκτενούς έρευνας στην ιστορία της Ελλάδας, της Αθήνας και των κατοίκων της. Και δεν είναι ακόμα ένα βιβλίο για την Πόλη και τον ελληνισμό της. Είναι ένα μυθιστόρημα αποκλειστικά για την Ελλάδα και την Αθήνα. Αναφέρεται στην προεπαναστατική περίοδο της Ελλάδας και συγκεκριμένα από το 1790 και ολοκληρώνεται το 1838 με τον γάμο του βασιλιά Όθωνα με την Αμαλία. Πλήρη βιβλιογραφία δίνω στο τέλος του βιβλίου. Έχω επισκεφθεί όλα τα μέρη στα οποία αναφέρομαι, έχω συμβουλευθεί ιστορικά και συμβολαιογραφικά αρχεία, και έχω πάρει συνεντεύξεις από παλιές αθηναϊκές οικογένειες, οι οποίες μου άνοιξαν τα σπίτια τους και μοιράστηκαν μαζί μου τις οικογενειακές τους ιστορίες, και, κάποιες από αυτές, τα οικογενειακά τους μυστικά.
Μια γυναίκα, κόρη οικογένειας επιφανών αγωνιστών της Επανάστασης του 1821, επιστρέφει στην Αθήνα του 1836, έπειτα από αναγκαστική εικοσαετή απομάκρυνσή της απ’ την Ελλάδα. Είναι μια Ελληνίδα με προφίλ για μενταγιόν, η οποία δεν αγαπήθηκε όσο της άξιζε στην πατρίδα της και γι’ αυτό στα μάτια της κρύβει τον πόνο της γυναίκας που της έκλεψαν την εφηβεία. Όταν έρχεται το πλήρωμα του χρόνου, εγκαταλείπει την Κωνσταντινούπολη ένα ξημέρωμα με μια αίσθηση ψυχρής κακίας, πικρής νίκης και προγραμματισμένης εκδίκησης και επιστρέφει για να διεκδικήσει πίσω τον εαυτό της, για να εκδικηθεί όσους την στέρησαν απ’ την ταυτότητά της και να μπορέσει να ζήσει.
Έχει βαθιές πληγές και ανοιχτούς λογαριασμούς με τους δυο πυλώνες της ύπαρξής της: τον πατέρα της και τον πρώην αρραβωνιαστικό της. Οι λογαριασμοί προκλήθηκαν από μια θυσία δικιά της για να σώσει τον πατέρα της, θυσία που κατέληξε σε έναν απαγορευμένο έρωτα και σημάδεψε τη ζωή της οικογένειάς της κατά τη διάρκεια των προεπαναστατικών χρόνων στην Αθήνα. Η γυναίκα πρέπει να συμφιλιωθεί με αυτό που είναι η ίδια και ν’ αρχίσει το αργό κι επίπονο ταξίδι στον ανεξιχνίαστο κόσμο της «ενδοχώρας» της. Πρέπει να τον εξερευνήσει η ίδια αυτόν τον «κόσμο». Είναι μια εξελικτική πορεία προς την αυτογνωσία. Και δεν υπάρχει χάρτης να την καθοδηγήσει. Ο καθένας φτιάχνει τον δικό του πέτρα την πέτρα, στροφή τη στροφή, ανήφορο τον ανήφορο, πόνο τον πόνο.
Τα θέματα που αναλύονται στο μυθιστόρημα είναι ο θυμός, η εκδίκηση, η ανάγκη για δικαιοσύνη, η συγχώρεση που στο τέλος φέρνει τη λύτρωση. Και, βέβαια, όπως όλα μου τα μυθιστορήματα, έρχεται και αυτό με την κεντρική του ιδέα: ΤΟ ΙΕΡΟΤΕΡΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΠ’ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΙΑ Η ΖΩΗ.
Φιλομήλα Λαπατά
Το αυτοτελές μυθιστόρημα Οι κόρες της Ελλάδας (Βιβλίο 1) – Η επιστροφή της Φιλομήλας Λαπατά κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός (σελ.: 456, τιμή: 17,70 €).
Η ΦΙΛΟΜΗΛΑ ΛΑΠΑΤΑ γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι ο καρπός μιας Μακεδόνισσας κι ενός πολίτη του κόσμου. Σπούδασε δημόσιες σχέσεις κι εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα. Παραμένει όμως μόνιμη μαθήτρια της ζωής. Η πολυπλοκότητα των διαπροσωπικών σχέσεων την απασχολεί από πολύ παλιά και αυτός της ο προβληματισμός αποτυπώνεται στα βιβλία της. Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είναι το έβδομο μυθιστόρημά της. Καθώς αγαπά την ποικιλία, ζει μεταξύ δύο κόσμων: της Ελλάδας και της Ιταλίας.
Προσωπική ιστοσελίδα: www.facebook.com/filomilalapata
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος