Ποια είναι η γνώμη των μαθητών και μαθητριών γυμνασίων και λυκείων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που εφαρμόστηκε στην περίοδο της καραντίνας; Τι σκέφτονται, πώς νιώθουν; Και ακόμη, τι πιστεύουν οι εκπαιδευτικοί τους; Ποιες δυσκολίες συνάντησαν όλοι – όλες, ποια ήταν τα όρια αλλά και οι επιτυχίες τους;
Με αφορμή την κατάσταση που βιώθηκε στη χώρα μας και σε όλον τον κόσμο με την πανδημία, η Πρωτοβουλία για το Άρθρο 12 ύστερα από πρόταση των Ομάδων Φρεσκάδας της στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα διερεύνησε τη γνώμη μαθητών και εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσα από πανελλήνια διαδικτυακή έρευνα.
Τα ευρήματα της συζητήθηκαν ήδη σε διαδικτυακή συζήτηση, στην οποία συμμετείχαν 90 παιδιά και εκπαιδευτικοί.
Όπως δήλωσε στο ert.gr ο Γιώργος Μόσχος, ιδρυτικό μέλος της ΠΡΩΤΑ.12 και πρώην Συνήγορος του Παιδιού, έχει εκφραστεί έντονη επιθυμία από παιδιά και νέους να συνεχιστεί αυτή η συζήτηση και να καταγραφούν και να δημοσιοποιηθούν απόψεις και προτάσεις τους για το πώς θέλουν να λειτουργεί το σχολείο και η εκπαίδευση στις μέρες μας.
Η Ταυτότητα της Έρευνας
Η διαδικτυακή έρευνα* πραγματοποιήθηκε μεταξύ 28/04 και 10/05. Tο περιεχόμενό της σχεδιάστηκε από την Ομάδα Φρεσκάδας Θεσσαλονίκης της ΠΡΩΤΑ.12, που αποτελείται από νέες και νέους 15 ως 25 χρόνων.
Συμπληρώθηκαν συνολικά 752 έγκυρα ερωτηματολόγια: 402 (53,5%) δήλωσαν ότι είναι μαθητές / μαθήτριες, 165 γυμνασίου και 237 λυκείου, και 350 (46,5%) εκπαιδευτικοί.
Τα Ευρήματα
Συγκρίνοντας τις απαντήσεις κατά κατηγορία, παρατηρούμε ότι τα παιδιά του γυμνασίου αντιμετώπισαν λιγότερες δυσκολίες στην παρακολούθηση των μαθημάτων (μεγάλες ή πολύ μεγάλες 9,7%) έναντι του λυκείου (μεγάλες ή πολύ μεγάλες 18,1%). Αντίστοιχα οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να είναι αυτοί που δυσκολεύτηκαν περισσότερο στον σχεδιασμο των μαθημάτων σε ποσοστό 34,8%.
Συνολικά το 59% συμφωνεί ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ήταν μια ευκαιρία να γίνουν πιο ευρηματικοί/ες οι εκπαιδευτικοί. Αυτό το πιστεύουν κυρίως οι εκπαιδευτικοί, σε ποσοστό 70% και λιγότερο οι μαθητές του λυκείου (45,8%).
Οι μισοί συμμετέχοντες στην έρευνα διαφωνούν με την προβεβλημένη αυτήν την περίοδο υπόθεση ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έδωσε την ευκαιρία να «ακουστούν» παιδιά που δεν έχουν θάρρος στην τάξη. Από όσους πάντως συμφωνούν με αυτό (το 24% συνολικά), οι μαθητές/τριες λυκείου το πιστεύουν λιγότερο (16,9%).
Τέλος, με την μάλλον απαισιόδοξη στάση “Όταν ανοίξουν πάλι τα σχολεία, μάλλον όλα θα γυρίσουν στην προηγούμενη κατάσταση, δεν αλλάζει εύκολα το σύστημα” συμφωνούν το 50,6% των μαθητών/τριών γυμνασίου, το 59,7% των μαθητών/τριών λυκείου, και το 42% των εκπαιδευτικών. Αξιοσημείωτο είναι ότι μόλις το 21% των συμμετεχόντων στην έρευνα εμφανίζεται αισιόδοξο ότι κάτι μπορεί να αλλάξει.
Δυσκολίες, Σκέψεις και Αξίες Ζωής
Πολύ ενδιαφέρουσες είναι οι απαντήσεις στις ανοιχτές ερωτήσεις της έρευνας, όπου φαίνονται έντονα όσα έλειψαν σε παιδιά και εκπαιδευτικούς αυτό τον καιρό, αλλά και οι δυσκολίες, οι σκέψεις, αλλά και τα “μαθήματα” που πήραν κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Σημαντικός αριθμός όσων μαθητών/τριων απάντησαν στην ερώτηση “Την περίοδο αυτή αντιμετώπισα άλλα προβλήματα που δεν είχα τη δυνατότητα να μοιραστώ (αν θέλεις, γράψε τι είδους)”, αναφέρει ψυχολογικά προβλήματα, με κυρίαρχο το άγχος, ενώ αναφέρονται ακόμα μοναξιά, βαρεμάρα, στενοχώρια, άσχημη ψυχολογία, ψυχικές διακυμάνσεις, φόβοι, ανασφάλεια, αβεβαιότητα, θλίψη, αδιέξοδο, κακή διάθεση, πτώση ηθικού, αδυναμία να δουν το μέλλον και να κάνουν όνειρα, καθώς και εφιάλτες. Αρκετοί αντιμετώπισαν και τεχνικά θέματα όπως δυσκολία σύνδεσης, εξοπλισμού και λειτουργίας. Στο ακόλουθο συννεφόλεξο (word cloud) απεικονίζονται οι λέξεις που εμφανίζονται συχνότερα στις απαντήσεις των μαθητών/τριων.
Παρόμοιες ήταν και οι απαντήσεις των εκπαιδευτικών στην ίδια ερώτηση, με την προσθήκη ορισμένων προβλημάτων υγείας, οικογενειακής φύσης, απώλειας αγαπημένων προσώπων. Οι εκπαιδευτικοί ανιτμετώπισαν επιπέον και εργασιακά θέματα, όπως άτακτο εργασιακό ωράριο, φόρτος εργασίας, παραβίαση ιδιωτικού / οικογενειακού χώρου, αλλά και παιδαγωγικής φύσεως ζητήματα, όπως η αντιμετώπιση της απροθυμίας συμμετοχής μαθητών/τριων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η απαξίωση της διαδικασίας και η έλλειψη υποστήριξης και ανατροφοδότησης. Στο ακόλουθο συννεφόλεξο (word cloud) απεικονίζονται οι λέξεις που εμφανίζονται συχνότερα στις απαντήσεις των εκπαιδευτικών.
Στην ερώτηση “Τι σου έλειψε περισσότερο από το σχολείο, την περίοδο της καραντίνας”, η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών/τριων (72%) απάντησε η επικοινωνία, η κοντινή ανθρώπινη επαφή, η παρέα και οι φίλοι. Αλλά και οι απαντήσεις της μεγάλης πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών (87,9%) αφορούσαν στην έλλειψη επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης και ανθρώπινης επαφής με μαθητές και συναδέλφους. Ενδεικτικά παρουσιάζονται κάποιες από τις απαντήσεις των μαθητών.
Πολλοί μαθητές (175) μοιράστηκαν τις σκέψεις τους και τα προσωπικά “μαθήματα” που πήραν από την εμπειρία της καραντίνας. Τα περισσότερα είναι σχετικά με αξίες ζωής που αναδείχθηκαν. Στον παρακάτω πίνακα επιχειρείται μια ομαδοποίηση απαντήσεων με κοινά χαρακτηριστικά.
Ενδεικτικά παρουσιάζονται κάποιες από τις απαντήσεις των μαθητών/τριων σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση εδώ:
Οι εκπαιδευτικοί που απάντησαν στην αντίστοιχη ερώτηση (182) το έκαναν περισσότερο μέσα από τον ρόλο τους, εστιάζοντας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στο σχολείο και λιγότερο σε σχέση με γενικότερα θέματα ζωής, όπως φαίνεται και στις σταχυολογημένες απαντήσεις τους:
Λίγα λόγια για την ΠΡΩΤΑ.12
Ακολουθώντας δοκιμασμένες πρακτικές, η ΠΡΩΤΑ.12 διοργάνωσε διαβουλεύσεις με εφήβους, σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, επισκέψεις σε σχολεία και συζητήσεις με μαθητές – μαθήτριες, στο πλαίσιο εγκεκριμένων από το Υπουργείο Παιδείας προγραμμάτων και επιμορφώσεις εκπαιδευτικών. Συγκρότησε επίσης Ομάδες Φρεσκάδας στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκης με εφήβους και νέους – νέες 15 ως 25 χρόνων που λειτουργούν ως σύμβουλοι στο έργο της. Σημαντική συμβολή της ΠΡΩΤΑ.12 στην εκπαίδευση ήταν η έκδοση του Οδηγού “Η Συνέλευση των Παιδιών“, που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, στον ιστοχώρο της, εκτυπώθηκε με την υποστήριξη του κοινωφελούς ιδρύματος Α.Λασκαρίδη και δίνεται δωρεάν σε εκπαιδευτικούς και παιδιά.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος