Το ερευνητικό πλοίο RRS Sir David Attenborough ετοιμάζεται για το πρώτο του ταξίδι

Το νέο πολικό ερευνητικό πλοίο του Ηνωμένου Βασιλείου, το RRS Sir David Attenborough, ολοκλήρωσε τις βασικές θαλάσσιες δοκιμές και είναι έτοιμο να πραγματοποιήσει την πρώτη του αποστολή.

Το πλοίο έφτασε στον ποταμό Τάμεση την περασμένη Τετάρτη μέσω του φράγματος του Γούλγουιτς και τώρα βρίσκεται δεμένο στο Γκρίνουιτς. Το RRS Sir David Attenborough θα παραμείνει λίγες ημέρες εκεί, ώστε να μπορέσει να το επισκεφθεί το κοινό, αλλά και για να σηματοδοτήσει την έναρξη της διάσκεψης COP26 για το κλίμα που θα πραγματοποιηθεί στη Γλασκώβη.

Διεθνείς ανώτεροι επιστημονικοί σύμβουλοι χρησιμοποιούν το πλοίο ως πλατφόρμα για να τονίσουν την επείγουσα ανάγκη ανάληψης δράσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες θέλουν να δουν μια συντονισμένη προσπάθεια για την ανάπτυξη – και τη χρήση – των τεχνολογιών που θα συγκρατήσουν την αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας κάτω από 1,5  °C και θα στηρίξουν τις αυριανές οικονομίες του «καθαρού μηδενός».

Αυτές οι τεχνολογίες περιλαμβάνουν καλύτερους τρόπους δημιουργίας, αποθήκευσης και χρήσης ενέργειας με χαμηλές εκπομπές – συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης των ημιαγωγών, των μπαταριών και της παραγωγής καυσίμων με χαμηλές εκπομπές – καθώς και εργασίες για τη θέρμανση, την ψύξη και τη δέσμευση και αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα.

«Νομίζω ότι το πρώτο πράγμα που μπορούμε να πούμε, είναι ότι η διατήρηση της αύξησης της θερμοκρασίας κάτω από τον 1,5 βαθμό Κελσίου, είναι τόσο σημαντική όσο και εφικτή», δήλωσε στο BBC News ο Σερ Πάτρικ Βάλανς, επικεφαλής επιστημονικός σύμβουλος της βρετανικής κυβέρνησης.

«Ωστόσο είναι εφικτό μόνο αν αναλάβουμε επείγουσα δράση. Το θέμα είναι να αξιοποιήσουμε τις τεχνολογίες που διαθέτουμε τώρα και να τις θέσουμε σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατό σε κλίμακα. Αυτό απαιτεί έρευνα και ανάπτυξη, ενώ εμείς από την πλευρά μας, θα πρέπει να αλλάξουμε κάποιες συμπεριφορές μας».

(AP Photo/Alberto Pezzali)

Το πλοίο μήκους 129 μέτρων έχει περάσει τον τελευταίο χρόνο πραγματοποιώντας δοκιμαστικές διαδρομές γύρω από τις βρετανικές ακτές. Το πρώτο του ταξίδι στον ωκεανό θα το οδηγήσει στην Ανταρκτική για τη νέα καλοκαιρινή ερευνητική περίοδο στην Αυστραλία.

Το σκάφος πρέπει να παραδώσει προμήθειες στην κύρια επιστημονική βάση του Ηνωμένου Βασιλείου, στη Ρόδερα, στη χερσόνησο της ηπείρου, καθώς και σε άλλους μικρότερους σταθμούς διάσπαρτους στον Νότιο Ωκεανό. Οι μηχανικοί θέλουν επίσης να ελέγξουν την απόδοσή του στον θαλάσσιο πάγο.

Το πλοίο είναι ένα παγοθραυστικό Polar Class 4, που σημαίνει ότι θα μπορεί να διαπερνά με σταθερό ρυθμό τους παγωμένους βράχους πάχους ενός μέτρου, χωρίς να υποστεί ζημιές στο κύτος του.

Το πλοίο αξίας 200 εκατομμυρίων λιρών είναι τελευταίας τεχνολογίας. Διαθέτει ελικοδρόμιο (τα ελικόπτερα είναι απαραίτητα για την εξερεύνηση και την ασφάλεια), γερανούς και εργαστήρια, υποβρύχια και άλλο εξοπλισμό έρευνας και δειγματοληψίας ωκεανών.

«Ο τρόπος με τον οποίο έχει προχωρήσει η επιστήμη σημαίνει ότι πρέπει πλέον να μπορείς να χειρίζεσαι πολύ μεγαλύτερο εξοπλισμό. Γι’ αυτό, λοιπόν, το πλοίο διαθέτει αυτούς τους πολύ μεγάλους γερανούς και τις γερανογέφυρες», δήλωσε στο BBC News, ο Ρομπ Λάρτερ, θαλάσσιος γεωφυσικός της Βρετανικής Υπηρεσίας Ανταρκτικής (BAS).

«Έχουμε εργαστήρια που μεταφέρονται σε κοντέινερ, όπως για παράδειγμα ένα εργαστήριο ραδιοϊσοτόπων, ένα υπερκαθαρό εργαστήριο χημείας και ένα πειραματικό ενυδρείο. Όλα αυτά μπορούν να προστεθούν στο πλοίο».

Το Attenborough θα ερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο η ατμόσφαιρα και οι ωκεανοί της Γης θερμαίνονται, καθώς και τις επιπτώσεις που θα έχει η άνοδος της θερμοκρασίας, ιδίως στα παγωμένα νερά και εδάφη της Αρκτικής και της Ανταρκτικής.

Οι επιστήμονες του BAS έχουν ήδη διαπιστώσει, για παράδειγμα, πώς ο Νότιος Ωκεανός, που περιβάλλει την Ανταρκτική, μας προστατεύει από τις χειρότερες επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

«Ο Νότιος Ωκεανός απορροφά περίπου το 40% του διοξειδίου του άνθρακα που απορροφούν οι ωκεανοί στο σύνολό τους, παρόλο που αντιπροσωπεύει μόνο το 20% της συνολικής επιφάνειας των ωκεανών. Έτσι, κάνει διπλάσια δουλειά. Εάν αν αυτό το διοξειδίου του άνθρακα δεν απορροφούνταν από τον ωκεανό, θα βρισκόταν στην ατμόσφαιρα και η υπερθέρμανση του πλανήτη στην επιφάνεια, όπως την βιώνουμε εμείς, θα ήταν χειρότερη», εξήγησε η ωκεανογράφος Έμμα Μπόλαντ.

Οι επιστήμονες υπολόγισαν την οικονομική αξία αυτής της «υπηρεσίας» που παρέχει ο Νότιος Ωκεανός και εκτίμησαν ότι ανέρχεται στα 72 δισ. ευρώ/έτος. Με άλλα λόγια, αν δεν υπήρχε ο Νότιος Ωκεανός, τόσο θα κόστιζε η απομάκρυνση του CO2 από την ατμόσφαιρα με διαφορετικό τρόπο.

ΠΗΓΗ: BBC

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ