Θετικά τα δείγματα για το πρώτο καθολικό εμβόλιο κατά των κορονοϊών

Η Σχολή Παγκόσμιας Δημόσιας Υγείας Gillings του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας ανέπτυξε ένα καθολικό εμβόλιο που θα μπορούσε να είναι αποτελεσματικό κατά της COVID-19 και των μεταλλάξεών της αλλά και από νέους κορονοϊούς που μπορεί να προκαλέσουν μελλοντικές πανδημίες.

Ενώ κανείς δεν γνωρίζει ποιος ιός μπορεί να προκαλέσει την επόμενη πανδημία, οι κορονοϊοί παραμένουν απειλή για τους ανθρώπους μετά την επιδημία του SARS το 2003 και της πανδημίας COVID-19.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 22 Ιουνίου στο επιστημονικό περιοδικό Science, το εμβόλιο που σχεδίασαν οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας (UNC-Chapel Hill), προστάτευσε τα ποντίκια από τον SARS-CoV-2, καθώς και από μια ομάδα κορονοϊών που είναι γνωστό ότι μπορούν να μεταπηδήσουν από τα ζώα στον άνθρωπο.

Οι επικεφαλής συγγραφείς της μελέτης είναι ο ερευνητής Ντέιβιντ Μαρτίνεζ και ο επιδημιολόγος Ραλφ Μπάρικ, η έρευνα του οποίου έχει οδηγήσει σε νέες θεραπείες για την καταπολέμηση αναδυόμενων μολυσματικών ασθενειών.

«Τα ευρήματά μας προδιαθέτουν θετικά για το μέλλον, διότι δείχνουν ότι μπορούμε να σχεδιάσουμε καθολικά εμβόλια κατά των κορονοϊών που γνωρίζουμε ότι μπορούν να μεταπηδήσουν στον άνθρωπο», δήλωσε ο Μαρτίνεζ. «Με αυτή τη στρατηγική, ίσως μπορέσουμε να αποτρέψουμε μια μελλοντική πανδημία».

Οι ερευνητές, αφού εξέτασαν την αποτελεσματικότητα της πρώτης γενιάς εμβολίων κατά της COVID-19, αποφάσισαν να δοκιμάσουν ένα εμβόλιο δεύτερης γενιάς που θα στοχεύει τους ιούς Sarbecovirus.

Η ομάδα χρησιμοποίησε την τεχνολογία mRNA, αλλά αντί να συμπεριλάβει τον κώδικα mRNA για έναν μόνο ιό, συγκόλλησαν mRNA από πολλούς κορονοϊούς.

Όταν χορηγήθηκε σε ποντίκια, το υβριδικό εμβόλιο δημιούργησε αποτελεσματικά εξουδετερωτικά αντισώματα έναντι πολλαπλών πρωτεϊνών ακίδων, τις οποίες χρησιμοποιούν οι ιοί για να προσκολληθούν σε υγιή κύτταρα, συμπεριλαμβανομένης μιας που σχετίζεται με την μετάλλαξη Δέλτα.

«Το εμβόλιο έχει τη δυνατότητα να αποτρέψει τις επιδημίες όταν χρησιμοποιείται ενάντια μιας μετάλλαξης », δήλωσε ο Μπάρικ, ο οποίος υποστηρίζει την προληπτική παρακολούθηση των αναδυόμενων κορονοϊών.

Το σχετικό άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Science, περιλαμβάνει δεδομένα από τα πειράματα που έγιναν στα ποντίκια που μολύνθηκαν με τον SARS-CoV και συναφείς κορονοϊούς, καθώς και από το εμβόλιο το οποίο απέτρεψε τη μόλυνση και την πνευμονική βλάβη στα συγκεκριμένα πειραματόζωα. Οι κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους θα μπορούσαν να ξεκινήσουν το επόμενο έτος, λένε οι ερευνητές.