Startup βιοτεχνολογίας αναζητούν θεραπείες νέας γενιάς για την αντιμετώπιση της φαλάκρας

Η περίοδος της πανδημίας που δυανύουμε έχει αναμφισβήτητα σοβαρές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική μας υγεία. Συχνά, σε καταστάσεις έντονου στρες, ασθενειών ή σοβαρών λοιμώξεων, παρατηρείται έντονη απώλεια μαλλιών κάποιους μήνες μετά.

Το αυξημένο ψυχολογικό στρες αλλά και η νόσηση από τον SARS-CoV-2 είναι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον φυσιολογικό κύκλο ανάπτυξης των τριχών και να οδηγήσουν σε τριχόπτωση. Μετά από μόλυνση από κορονοϊό, πολλοί άνθρωποι παρουσιάζουν αυξημένη τριχόπτωση που αρχίζει δύο έως τρεις μήνες μετά την ασθένεια και συνεχίζεται συνολικά για έξι έως εννέα μήνες. Ενώ η συνηθέστερη αιτία της φαλάκρας είναι ορμονική στους άνδρες, η γήρανση, ο καρκίνος, η τεστοστερόνη και η γενετική μπορεί επίσης να αποτελούν παράγοντες.

Οι άνθρωποι γεννιούνται με όλους τους θύλακες τρίχας αλλά η γήρανση, ο καρκίνος, η τεστοστερόνη, τα γονίδια και άλλοι παράγοντες, μπορούν να σκοτώσουν τα βλαστικά κύτταρα που βρίσκονται στον θύλακα και μπορούν να διαιρεθούν και να δημιουργήσουν νέα κύτταρα. Η φθόρα τους δημιουργεί χημικές αλλαγές που σταματούν τη δημιουργία νέων τριχών.

Μια νεοσύστατη εταιρεία βιοτεχνολογίας της Σίλικον Βάλεϋ, η dNovo, έχει αναπτύξει μια πιθανή λύση για το πρόβλημα αυτό. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι κατάφερε να επαναπρογραμματίσει συνηθισμένα κύτταρα, όπως λιποκύτταρα ή κύτταρα αίματος, σε θύλακες ανθρώπινων τριχών.Ο Lujan λέει ότι η εταιρεία του μπορεί να μετατρέψει οποιοδήποτε κύτταρο απευθείας σε βλαστικό κύτταρο τρίχας αλλάζοντας τα μοτίβα των γονιδίων που είναι ενεργά σε αυτό.

Το 2019, η DNovo, που ίδρυσε ο βιολόγος Ερνέστο Λούτζαν, ανακάλυψε μια τεχνολογία η οποία αναγεννά διάφορα είδη ανθρώπινων κυττάρων και τα μετατρέπει σε βλαστοκύτταρα μαλλιών. Η διαδικασία αυτή απαιτεί πέντε βήματα: συλλογή κυττάρων, επαναπρογραμματισμός τους, ανάπτυξη νέων κυττάρων που παράγουν τρίχες, προσθήκη αυτών των κυττάρων σε ανθρώπινο τριχωτό της κεφαλής και αναμονή ενός έως τριών μηνών για την ανάπτυξη των νέων τριχών.

(dNOVO)

Η διαδικασία αυτή έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί σε ποντίκια- ωστόσο, θα χρειαστούν χρόνια μέχρι η τεχνολογία να είναι έτοιμη για δοκιμές σε ανθρώπους.

«Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο προκλινικό στάδιο της ανάπτυξης», δήλωσε ο Lujan στο περιοδικό Fortune.

Ο ιδρυτής της εταιρείας ελπίζει ότι τελικά θα αποδεχτεί η αποτελεσματικότητα της νέας τεχνολογίας και στις κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους. Επιπλέον, η τεχνολογία αυτή θα μπορούσε κάποια μέρα να θεραπεύσει την υποκείμενη αιτία της τριχόπτωσης και δεδομένου ότι περίπου οι μισοί άνδρες εμφανίζουν φαλάκρα, αυτό είναι αναμφίβολα ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η DNovo δεν είναι η μόνη εταιρεία που εργάζεται πάνω σε εργαστηριακά καλλιεργούμενα τριχωτά κύτταρα. Μια άλλη εταιρεία βιοτεχνολογίας, η Stemson Therapeutics, έλαβε χρηματοδότηση 15 εκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο Ιούλιο, για να βρει μια θεραπεία για την τριχόπτωση με τη βοήθυεια μιας νέας τεχνολογίας κυτταρικής αναγέννησης που χρησιμοποιεί τα ίδια τα κύτταρα του ασθενούς για τη δημιουργία νέων τριχοθυλακίων.

Το 2006, ο Ιάπωνας ερευνητής Shinya Yamanaka ανακάλυψε μια φόρμουλα για τη μετατροπή οποιουδήποτε τύπου ανθρώπινου ιστού σε βλαστοκύτταρα. Η Stemson Therapeutics ισχυρίζεται ότι είναι η πρώτη εταιρεία που «αξιοποιεί μια τέτοια προσέγγιση (iPSC) για τη θεραπεία της τριχόπτωσης με τη δημιουργία νέων τριχοθυλακίων». Ωστόσο, αυτή η τεχνολογία  δεν είναι ακόμη διαθέσιμη στην αγορά.

ΠΗΓΗ: Fortune