Σπουδαία ανακάλυψη για τον καρκίνο: Επιστήμονες εντόπισαν την πρωτεΐνη που προκαλεί τις μεταστάσεις

Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ πραγματοποίησαν μια σπουδαία ανακάλυψη για τον περιορισμό της εξάπλωσης του καρκίνου στον ανθρώπινο οργανισμό.

Ανακάλυψαν ότι τα καρκινικά κύτταρα «υποκλέπτουν» μια διαδικασία που χρησιμοποιείται από τα υγιή κύτταρα για να εξαπλωθούν στο σώμα, αλλάζοντας εντελώς τους σημερινούς τρόπους σκέψης σχετικά με τη μετάσταση.

Η επιστημονική ομάδα, διαπίστωσε ότι ο αποκλεισμός της δραστηριότητας της πρωτεΐνης NALCN σε κύτταρα ποντικιών με καρκίνο πυροδοτεί τη μετάσταση.

Ανακάλυψε επίσης ότι η διαδικασία αυτή δεν περιορίζεται μόνο στον καρκίνο. Προς έκπληξη των επιστημόνων, όταν αφαίρεσαν τη NALCN από ποντίκια χωρίς καρκίνο, αυτό προκάλεσε τα υγιή κύτταρά τους να εγκαταλείψουν τον αρχικό τους ιστό και να ταξιδέψουν σε όλο το σώμα, όπου εντάχθηκαν σε άλλα όργανα.

Λόγου χάρη, υγιή κύτταρα από το πάγκρεας «μετανάστευσαν» στο νεφρό, όπου μετατράπηκαν σε υγιή νεφρικά κύτταρα. Αυτό υποδηλώνει ότι η μετάσταση δεν είναι μια διαδικασία που περιορίζεται στον καρκίνο, αλλά είναι μια φυσιολογική διαδικασία που χρησιμοποιείται από τα υγιή κύτταρα, την οποία εκμεταλλεύτηκαν οι καρκίνοι για να μεταναστεύσουν σε άλλα μέρη του σώματος και να δημιουργήσουν μεταστάσεις.

Παρά το γεγονός ότι αποτελεί μία από τις κύριες αιτίες θανάτου σε ασθενείς με καρκίνο, η μετάσταση παραμένει απίστευτα δύσκολο να προληφθεί, κυρίως επειδή οι ερευνητές δυσκολεύονται να εντοπίσουν τους βασικούς οδηγούς αυτής της διαδικασίας που θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από φάρμακα. Τώρα που εντόπισαν τον ρόλο της NALCN στη μετάσταση, η ομάδα εξετάζει διάφορους τρόπους για την αποκατάσταση της λειτουργίας της, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης των υπαρχόντων φαρμάκων που κυκλοφορούν στην αγορά.

Ο επικεφαλής ερευνητής της μελέτης και ανώτερος συνεργάτης στο Βρετανικό Ινστιτούτο του Κέιμπριτζ για την Έρευνα του Καρκίνου, δρ Έρικ Ραρμάν, δήλωσε: «Είμαστε απίστευτα ενθουσιασμένοι που εντοπίσαμε μια μοναδική πρωτεΐνη που ρυθμίζει όχι μόνο τον τρόπο εξάπλωσης του καρκίνου στο σώμα, ανεξάρτητα από την ανάπτυξη του όγκου, αλλά και τη φυσιολογική αποβολή και επιδιόρθωση των ιστών. Αναπτύσσουμε μια πιο σαφή εικόνα σχετικά με τις διαδικασίες που διέπουν τον τρόπο εξάπλωσης των καρκινικών κυττάρων. Μπορούμε τώρα να εξετάσουμε εάν κάποια ήδη υπάρχοντα φάρμακα θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν για να αποτρέψουν αυτόν τον μηχανισμό από το να πυροδοτήσει την εξάπλωση του καρκίνου στους ασθενείς».

Πηγή: Nature Genetics