SARS-CoV-2: Γιατί είναι πιο μολυσματικός από άλλους κορονοϊούς

Η Covid-19 έχει μιλύνει εκατομμύρια περισσότερους ανθρώπους από τον SARS, παρόλο που και οι δύο ασθένειες προκαλούνται από παρόμοιους ιούς. Τώρα, νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Άρκανσα σχετικά με την πρωτεΐνη-ακίδα του κορονοϊού SARS-CoV-2, εξηγεί γιατί ο νέος κορονοϊός είναι πιο μολυσματικός από άλλους, όπως ο SARS-CoV-1 που προκάλεσε την πανδημία SARS το 2003.

Οι ερευνητές της μελέτης επικεντρώθηκαν στην πρωτεΐνη-ακίδα, τη δομή που επιτρέπει στους κορονοϊούς να προσκολλώνται και να εισέρχονται στα ανθρώπινα κύτταρα. Πριν προσκολληθεί ο κορονοϊός, αναπροσαρμόζει την πρωτεΐνη- ακίδα η οποία περνά από το «ανενεργό» στο «ενεργό» στάδιο.

Οι μοριακές προσομοιώσεις αυτών των δύο κορονοϊών έδειξαν ότι ο SARS-CoV-2 μπορεί να παραμείνει στο ενεργό στάδιο πιο εύκολα, ενώ ο SARS-CoV-1 εναλλάσσεται γρήγορα μεταξύ των δύο καταστάσεων, γεγονός που του δίνει λιγότερο χρόνο να προσκολληθεί στα ανθρώπινα κύτταρα.

«Ανακαλύψαμε σημαντικές διαφορές στον τρόπο που οι κορονοϊοί SARS-CoV-1 και SARS-CoV-2 μετασχηματίζονται σε διαφορετικές χρονικές κλίμακες», εξηγεί σε ανακοίνωση, ο Μαχμούντ Μοράντι, επίκουρος καθηγητής φυσικής χημείας και βιοχημείας στο Πανεπιστήμιο του Άρκανσα.

(SARS CoV-1)

«Ο πρώτος κινείται γρηγορότερα, ενεργοποιείται και απενεργοποιείται συνεχώς με αποτέλεσμα η αστάθειά του να μην του προσφέρει τον χρόνο που απαιτείται για να προσκολληθεί στα ανθρώπινα κύτταρα. Αντιθέτως, ο SARS-CoV-2 είναι σταθερότερος και έτοιμος για εισβολή», συνεχίζει ο καθηγητής.

Από τότε που εμφανίστηκε ο SARS-CoV-2, ένα χρόνο πριν, έχει μολύνει περισσότερους από 112 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως και εξακολουθεί να εξαπλώνεται. Αντίθετα, ο SARS προκάλεσε περίπου 8.000 κρούσματα το 2003, αλλά περιορίστηκε πριν εξαπλωθεί περαιτέρω, με τις τελευταίες περιπτώσεις να αναφέρονται το 2004, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.

Ενώ πολλές μελέτες έχουν επικεντρωθεί στην προσκόλληση της πρωτεΐνης-ακίδας στα ανθρώπινα κύτταρα, σχετικά λίγες έχουν εξετάσει τη μετάβασή της, από ενεργή σε ανενεργή. Με βάση τα νέα αποτελέσματα της μελέτης, υποθέτουμε ότι η ικανότητα της πρωτεΐνης-ακίδας να παραμένει στο ενεργό στάδιο, συμβάλλει στην υψηλότερη μεταδοτικότητα του SARS-CoV-2 σε σύγκριση με τον SARS-CoV-1, έγραψαν οι ερευνητές σε άρθρο το οποίο δημοσιεύτηκε στη βάση δεδομένων «bioRxiv».

SARS-CoV-2: Γιατί είναι πιο μολυσματικός από άλλους κορονοϊούς

Τα ευρήματα δείχνουν επίσης ότι μια περιοχή στην ουρά της πρωτεΐνης-ακίδας, γνωστή ως NTD, καθορίζει τη σταθερότητά της κατά την προσκόλληση. Αυτή η περιοχή δεν έχει ερευνηθεί πολύ, επειδή δεν προσκολλάται άμεσα στα ανθρώπινα κύτταρα. Ωστόσο, φαίνεται να εμπλέκεται στη μετάβαση της πρωτεΐνης από την ανενεργή στην ενεργή φάση, και έτσι οι μεταλλάξεις στην περιοχή θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη μεταδοτικότητα, ανέφεραν οι ερευνητές.

Τα αποτελέσματα μπορεί επίσης να επηρεάσουν τις μελλοντικές θεραπείες για την COVID-19. «Θα μπορούσαμε να σχεδιάσουμε θεραπείες που θα αλλάζουν τη δυναμική της πρωτεΐνης- ακίδας με σκοπό την απενεργοποίηση του SARS-CoV-2. Αυτή είναι μια στρατηγική που δεν έχει ακόμη υιοθετηθεί», δήλωσε ο Μοράντι.

ΠΗΓΗ: LiveScience