Ο αντίκτυπος των φαρμάκων στο μικροβίωμα του εντέρου είναι μεγαλύτερος από ό,τι πιστευόταν

Οι καρδιομεταβολικές παθήσεις όπως ο διαβήτης τύπου 2, η παχυσαρκία και η στεφανιαία νόσος συνεχίζουν να αυξάνονται σε συχνότητα και μαζί αποτελούν την υψηλότερη αιτία θνησιμότητας παγκοσμίως. Οι πάσχοντες πρέπει συχνά να λαμβάνουν πολλά φάρμακα καθημερινά για μήνες ή και χρόνια.

Οι ερευνητές στο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας (EMBL) της Χαϊδελβέργης στη Γερμανία, σε συνεργασία με μια ευρωπαϊκή κοινοπραξία (MetaCardis) στην οποία συμμετέχουν περισσότερα από είκοσι ευρωπαϊκά ινστιτούτα, έδειξαν τώρα ότι πολλά ευρέως χρησιμοποιούμενα φάρμακα επηρεάζουν σημαντικά τα μικρόβια του εντέρου. Σε αυτά περιλαμβάνονται φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία καρδιομεταβολικών παθήσεων και αντιβιοτικά.

Το μικροβίωμα του εντέρου αποτελείται από δισεκατομμύρια μικροοργανισμούς απαραίτητους για τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού.

«Αναλύσαμε τις επιδράσεις 28 διαφορετικών φαρμάκων και αρκετούς φαρμακευτικούς συνδυασμούς», εξήγησε ο Πιρ Μπορκ, Διευθυντής Επιστημονικών Δραστηριοτήτων στο EMBL.

«Πολλά φάρμακα επηρεάζουν αρνητικά τη σύνθεση και την κατάσταση των βακτηρίων του εντέρου, ενώ άλλα, συμπεριλαμβανομένης της ασπιρίνης, μπορούν να έχουν θετική επίδραση στο μικροβίωμα. Διαπιστώσαμε ότι τα φάρμακα μπορούν να έχουν μεγαλύτερες επιπτώσεις στο μικροβίωμα από ό,τι οι ασθένειες, η διατροφή και το κάπνισμα μαζί».

Ενώ η αρνητική και διαρκής επίδραση των αντιβιοτικών στα βακτήρια του εντέρου είναι ήδη γνωστή, αυτή η μελέτη έδειξε ότι οι επιπτώσεις αυτές πιθανώς συσσωρεύονται με την πάροδο του χρόνου.

«Διαπιστώσαμε ότι το μικροβίωμα του εντέρου των ασθενών που έλαβαν πολλαπλούς κύκλους αντιβιοτικών σε διάστημα πέντε ετών, ήταν λιγότερο ισορροπημένο. Αυτό περιλάμβανε ενδείξεις που υποδηλώνουν μικροβιακή αντοχή», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Σοφία Φόρσλουντ, πρώην μεταδιδακτορική συνεργάτης της ομάδας του Μπορκ και τώρα επικεφαλής της ομάδας στο Κέντρο Μοριακής Ιατρικής Max Delbrück (MDC), στο Βερολίνο.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν επίσης ότι η δοσολογία των συνταγογραφούμενων φαρμάκων έχει σημαντικό αντίκτυπο στο μικροβίωμα.

«Η συμμετοχή μας στην κοινοπραξία μας έδωσε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε δεδομένα από περισσότερους από 2000 ασθενείς με καρδιομεταβολικές παθήσεις», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Μαρία Ζίμερμαν-Κογκαντέβα, επικεφαλής της ομάδας και πρώην μεταδιδακτορική ερευνητής στο EMBL Heidelberg.

«Γνωρίζουμε ότι το μικροβίωμα μπορεί να αντανακλά την κατάσταση της υγείας ενός ασθενούς και να παρέχει μια σειρά βιοδεικτών για την αξιολόγηση της σοβαρότητας των ασθενειών. Αυτό που συχνά παραβλέπεται, ωστόσο, είναι ότι η φαρμακευτική αγωγή που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία μιας νόσου, επηρεάζει την κατάσταση του μικροβιώματος», πρόσθεσε η Ρίμα Τσακαρούν, μία από τις κύριες συγγραφείς της μελέτης και κλινική επιστήμονας στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου της Λειψίας.

Με την ανάπτυξη μιας στατιστικής προσέγγισης που λαμβάνει υπόψη τις επιδράσεις πολλαπλών παραγόντων, οι ερευνητές μπόρεσαν να μελετήσουν τις επιδράσεις των φαρμάκων και των ασθενειών ξεχωριστά.

Οι ερευνητές ευελπιστούν ότι τα αποτελέσματα αυτά θα δώσουν νέες πληροφορίες που θα μπορούσαν ενδεχομένως να βοηθήσουν στην επαναπροσδιορισμό ορισμένων φαρμάκων καθώς και στον σχεδιασμό εξατομικευμένων στρατηγικών θεραπείας και πρόληψης.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Nature».

ΠΗΓΗ: Eurekalert