Νόσος Πάρκινσον: Επιστήμονες δημιούργησαν προβιοτικά βακτήρια που μπορούν να παράγουν σταθερά επίπεδα L-DOPA στο έντερο

Ερευνητές κατασκεύασαν προβιοτικά βακτήρια που μπορούν να συνθέσουν το φάρμακο L-DOPA (Λεβοντόπα), το οποίο αποτελεί τη βάση της θεραπείας της νόσου του Πάρκινσον. Προκλινικές δοκιμές έδειξαν ότι η νέα θεραπευτική προσέγγιση είναι όχι μόνο ασφαλής και καλά ανεκτή, αλλά και ότι εξαλείφει τις παρενέργειες που τελικά αναπτύσσονται όταν η L-DOPA λαμβάνεται από το στόμα.

Εδώ και δεκαετίες, οι επιστήμονες πειραματίζονται με τρόπους μηχανικής των βακτηρίων ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες μας. Οι συγγραφείς της μελέτης κατάφεραν να σχεδιάσουν ένα νέο στελέχος του ανθρώπινου προβιοτικού E.coli Nissle 1917 που έχει δημιουργηθεί για να παράγει συνεχώς L-DOPA, το οποίο αποτελεί πρόδρομο μόριο της ντοπαμίνης.

Ωστόσο, έχει αποδειχθεί ότι μετά από περίπου πέντε χρόνια θεραπείας με L-DOPA, τα άτομα εμφανίζουν συχνά παρενέργειες γνωστές ως δυσκινησίες, οι οποίες αναφέρονται σε μια κατηγορία κινητικών διαταραχών που χαρακτηρίζονται από ακούσιες μυϊκές κινήσεις. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, αυτές οι παρενέργειες συνδέονται με το γεγονός ότι η παροχή του L-DOPA στον εγκέφαλο δεν είναι συνεχής.

Στη νέα μελέτη που αποσκοπούσε στην επίλυση αυτού του προβλήματος, οι ερευνητές διερεύνησαν κατά πόσον τα βακτήρια που παράγουν L-DOPA στο ανθρώπινο έντερο, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε συνεχή ροή του φαρμάκου στον εγκέφαλο και κατάφεραν να κάνουν τα τροποποιημένα βακτήρια να καταναλώσουν μια χημική ουσία που ονομάζεται τυροσίνη και να αποβάλλουν το L-DOPA.

«Αξιοποιούμε τη μεταβολική ικανότητα των ωφέλιμων μικροβίων που ζουν στο έντερό μας για να συνθέσουν ένα μόριο που αποτελεί το χρυσό πρότυπο θεραπευτικής στρατηγικής για τη νόσο του Πάρκινσον», εξήγησε ο Anumantha Kanthasamy, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Τζόρτζια.

«Αυτή η τεχνολογία μικροβιακής βιομηχανικής νέας γενιάς έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε οι ασθενείς με Πάρκινσον να μπορούν να παρασκευάζουν το δικό τους L-DOPA με τα μικρόβια του εντέρου τους», πρόσθεσε.

(PIYUSH PADHI, UNIVERSITY OF GEORGIA)

Παραγωγή φαρμάκου για τη νόσο του Πάρκινσον στο έντερο

Οι ερευνητές έδειξαν επίσης ότι η χρήση των τροποποιημένων βακτηρίων είχε ως αποτέλεσμα να σταθεροποιηθούν τα επίπεδα L-DOPA στο αίμα, τα οποία βελτίωσαν τις κινητικές και γνωστικές ικανότητες σε ποντίκια. Αυτό έδειξε ότι τα τροποποιημένα βακτήρια παρήγαγαν αποτελεσματικές ποσότητες του φαρμάκου.

«Μετά από αρκετές επαναλήψεις και τη βελτίωση της τεχνολογίας χορήγησης φαρμάκων με βάση το μικροβίωμα του εντέρου, αναπτύξαμε ένα προβιοτικό βακτήριο που μπορεί να παράγει σταθερά επίπεδα L-DOPA με τρόπο που μπορεί να ρυθμιστεί σε μεγάλο βαθμό ώστε να παρέχει τη δόση που απαιτείται για κάθε ασθενή», δήλωσε ένας από τους επιστήμονες που συμμετείχαν στο έργο.

Η ομάδα επικεντρώνεται τώρα στην τροποποίηση της στρατηγικής για τη θεραπεία άλλων παθήσεων που απαιτούν συνεχή δοσολογία φαρμάκου, ενώ η επόμενη φάση της έρευνας θα είναι η βελτιστοποίηση των τροποποιημένων βακτηρίων για την προετοιμασία των δοκιμών σε ανθρώπους.

ΠΗΓΗ: Interesting Engineering