Μελέτη: Η κλιματική αλλαγή θα επιδεινώσει τις εγκεφαλικές ασθένειες

Η κλιματική αλλαγή θα επηρεάσει πολλούς ανθρώπους που πάσχουν από νευρολογικές παθήσεις με διαφορετικούς τρόπους, λένε οι ερευνητές.

Η κλιματική αλλαγή είναι πιθανό να επιδεινώσει ορισμένες εγκεφαλικές παθήσεις, όπως το εγκεφαλικό επεισόδιο, η ημικρανία, η μηνιγγίτιδα, η επιληψία, η σκλήρυνση κατά πλάκας, η σχιζοφρένεια, η νόσος Αλτσχάιμερ και η νόσος του Πάρκινσον, σύμφωνα με νέα ανασκόπηση μελετών.

Οι ακραίες θερμοκρασίες, οι μεγαλύτερες από τις συνηθισμένες διακυμάνσεις της κατά τη διάρκεια της ημέρας και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι καύσωνες, οι καταιγίδες και οι πλημμύρες, μπορούν να επιδεινώσουν τις νευρολογικές καταστάσεις, προειδοποιούν οι ερευνητές της ανασκόπησης.

Σε άρθρο της που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «The Lancet Neurology», η ερευνητική ομάδα τονίζει την επείγουσα ανάγκη κατανόησης του αντίκτυπου της κλιματικής αλλαγής σε άτομα με νευρολογικές παθήσεις, προκειμένου να προστατευθεί η υγεία τους και να αποτραπεί η επιδείνωση των ανισοτήτων.

Αναλύοντας δεδομένα από 332 μελέτες που δημοσιεύθηκαν μεταξύ 1968 και 2023, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η κλίμακα των πιθανών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στις νευρολογικές ασθένειες θα είναι σημαντική. Εξέτασαν 19 διαφορετικές παθήσεις του νευρικού συστήματος, που επιλέχθηκαν με βάση τη μελέτη Global Burden of Disease 2016, συμπεριλαμβανομένων των εγκεφαλικών επεισοδίων, της ημικρανίας, του Αλτσχάιμερ, της μηνιγγίτιδας, της επιληψίας και της σκλήρυνσης κατά πλάκας. Η ομάδα ανέλυσε επίσης τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής σε αρκετές σοβαρές αλλά κοινές ψυχιατρικές διαταραχές, όπως το άγχος, η κατάθλιψη και η σχιζοφρένεια.

«Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για την επίδραση του κλίματος σε ορισμένες παθήσεις του εγκεφάλου, ιδιαίτερα το εγκεφαλικό επεισόδιο και τις λοιμώξεις του νευρικού συστήματος. Οι κλιματικές μεταβολές που αποδείχθηκε ότι είχαν επίδραση στις ασθένειες του εγκεφάλου, περιλάμβανε ακραίες θερμοκρασίες (χαμηλές και υψηλές) και μεγαλύτερες διακυμάνσεις θερμοκρασίας κατά τη διάρκεια της ημέρας- ειδικά όταν οι θερμοκρασίες ήταν ασυνήθιστες για την εποχή» δήλωσε ο επικεφαλής της ανασκόπησης, Σάντζεϊ Σισόντιγια, καθηγητής στο Ινστιτούτο Νευρολογίας Queen Square του University College του Λονδίνου.

«Οι νυχτερινές θερμοκρασίες μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικές, καθώς οι υψηλότερες θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια της νύχτας μπορεί να διαταράξουν τον ύπνο. Ο κακός ύπνος είναι γνωστό ότι επιδεινώνει μια σειρά από εγκεφαλικές παθήσεις» δήλωσε ο ερευνητής.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι τα εγκεφαλικά επεισόδια αυξάνονταν κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα. Εν τω μεταξύ, τα άτομα με άνοια είναι ευάλωτα σε καταστάσεις που σχετίζονται με τη θερμοκρασία.

«Η μειωμένη επίγνωση του κινδύνου συνδυάζεται με τη μειωμένη ικανότητα αναζήτησης βοήθειας ή μετριασμού των πιθανών βλαβών, όπως για παράδειγμα να πίνουν περισσότερο νερό όταν κάνει ζέστη. Έτσι, οι μεγαλύτερες διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, οι θερμότερες ημέρες και τα κύματα καύσωνα οδηγούν σε αυξημένες εισαγωγές στα νοσοκομεία που σχετίζονται με την άνοια και θνησιμότητα» έγραψαν οι ερευνητές.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι οι νεότερες μελέτες είναι πιθανό να βρουν περισσότερες συσχετίσεις μεταξύ της κλιματικής αλλαγής και των εγκεφαλικών παθήσεων, δεδομένου ότι οι περιβαλλοντικοί παράγοντες που ερευνήθηκαν στις προηγούμενες έρευνες μπορεί να μην ήταν αρκετά σοβαροί ώστε να επηρεάσουν τους εγκεφάλους των ανθρώπων. Ως αποτέλεσμα, λένε, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι η έρευνα είναι ενημερωμένη και λαμβάνει υπόψη όχι μόνο την παρούσα κατάσταση της κλιματικής αλλαγής αλλά και τη μελλοντική.

«Αν δεν αρχίσουμε να αντιμετωπίζουμε την κλιματική αλλαγή ως μέρος της νευρολογικής φροντίδας, τα οφέλη της επιστημονικής προόδου κινδυνεύουν να χαθούν. Ίσως το πιο σημαντικό, οι νευρολογικές ασθένειες προσφέρουν γνώσεις για το τι θα μπορούσε να συμβεί σε έναν υγιή εγκέφαλο, πέρα από τα εξελικτικά προερχόμενα όρια και τη συμπεριφορική ικανότητα προσαρμογής» κατέληξε ο ερευνητής.

ΠΗΓΗ: Medicalxpress