ΗΠΑ – Μελέτη: Οι έγκυες που ζουν κοντά σε γεωργικές καλλιέργειες έχουν υψηλότερα επίπεδα γλυφοσάτης στον οργανισμό τους

Οι έγκυες που ζούσαν σε απόσταση 500 μέτρων από μια γεωργική καλλιέργεια είχαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα γλυφοσάτης στα ούρα τους σε σχέση με εκείνες που ζούσαν πιο μακριά, σύμφωνα με τη μελέτη.

Η γλυφοσάτη, το δραστικό συστατικό του ευρέως χρησιμοποιούμενου ζιζανιοκτόνου Roundup, έχει βρεθεί στο επίκεντρο αντιπαραθέσεων και συζητήσεων λόγω των αυξανόμενων ανησυχιών σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις της στην ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Τώρα, μια νέα αμερικανική μελέτη διαπιστώνει πως οι έγκυες γυναίκες που ζουν κοντά σε γεωργικές καλλιέργειες έχουν υψηλότερα επίπεδα της χημικής ουσίας στο σώμα τους, κατά την περίοδο ψεκασμών.

Η επιστημονική ομάδα που απαρτίζεται από ερευνητές των Πανεπιστημίων Καλιφόρνια (Μπέρκλεϊ) και Ουάσιγκτον, το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο Boise και τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) των ΗΠΑ, δήλωσε ότι τα ευρήματα είναι ανησυχητικά, δεδομένου ότι πρόσφατες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η έκθεση στη γλυφοσάτη κατά τη διάρκεια της κύησης συνδέεται με μειωμένη εμβρυϊκή ανάπτυξη και άλλα προβλήματα υγείας.

«Εάν το αναπτυσσόμενο έμβρυο είναι ιδιαίτερα ευάλωτο στη γλυφοσάτη, είναι κρίσιμο να κατανοήσουμε το μέγεθος και τις πηγές έκθεσης κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης αναπτυξιακής περιόδου», έγραψαν οι συγγραφείς της μελέτης που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Environmental Health Perspectives».

Τα ευρήματα εξέπληξαν τους ερευνητές καθώς καμία από τις γυναίκες που συμμετείχαν στη μελέτη ή κάποιο άλλο μέλος των οικογενειών τους δεν χρησιμοποιούσε γλυφοσάτη ή άλλα ζιζανιοκτόνα.

«Τι συμβαίνει; Μεταφέρεται περισσότερο από ό,τι νομίζουμε; Μήπως προσκολλάται σε σωματίδια του εδάφους τα οποία στη συνέχεια μεταφέρονται με τη σκόνη στα σπίτια; Μήπως βρίσκεται στο πόσιμο νερό; Μέχρι να το καταλάβουμε αυτό δεν μπορούμε να προτείνουμε τις σωστές παρεμβάσεις», έγραψαν οι ερευνητές.

Η ερευνητική ομάδα παρακολούθησε τα επίπεδα γλυφοσάτης στα ούρα των εγκύων που συμμετείχαν στη μελέτη, για μια περίοδο δέκα μηνών.

«Συλλέξαμε 1.395 δείγματα ούρων από 40 έγκυες γυναίκες που ζούσαν στο νότιο Άινταχο. Αυτό περιλάμβανε εβδομαδιαία δείγματα ούρων από τον Φεβρουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2021», έγραψαν οι ερευνητές.

Υψηλά επίπεδα γλυφοσάτης ανιχνεύθηκαν στα ούρα των εγκύων που ζούσαν κοντά σε γεωργικές καλλιέργειες, κατά την περίοδο ψεκασμών. Οι έγκυες που ζούσαν πιο μακριά απο τις γεωργικές καλλιέργειες, επίσης ανιχνεύθηκαν με γλυφοσάτη, αλλά η συχνότητα και οι συγκεντρώσεις παρέμεναν σχετικά αμετάβλητες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

«Διαπιστώσαμε ότι οι έγκυες που ζούσαν σε απόσταση 500 μέτρων από μια γεωργική καλλιέργεια είχαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα γλυφοσάτης στα ούρα τους σε σχέση με εκείνες που ζούσαν πιο μακριά. Είναι σημαντικό ότι είδαμε αυτές τις διαφορές μόνο κατά την περίοδο που οι αγρότες ψεκάζουν τα χωράφια τους με γλυφοσάτη, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο γεωργικός ψεκασμός είναι η πηγή αυτής της έκθεσης», έγραψαν οι ερευνητές.

«Η έρευνά μας διαπίστωσε επίσης ότι η κατανάλωση βιολογικών τροφίμων, τα οποία παράγονται χωρίς τη χρήση συνθετικών φυτοφαρμάκων, θα μπορούσε να μειώσει τα επίπεδα γλυφοσάτης στις γυναίκες που ζουν μακριά από αγροτικές καλλιέργειες, αλλά όχι σε εκείνες που ζουν κοντά», σημείωσαν.

Οι επιστήμονες γνωρίζουν πολύ λίγα για τα επίπεδα και τις πηγές έκθεσης των εγκύων γυναικών στη γλυφοσάτη. Ο δυνητικός κίνδυνος και αυτή η έλλειψη δεδομένων είναι ο λόγος για τον οποίο οι ερευνητές της μελέτης επικεντρώθηκαν σε αυτή την ομάδα.

«Η διαπίστωσή μας ότι η διαβίωση κοντά σε γεωργικές καλλιέργειες σχετίζεται με υψηλότερα επίπεδα γλυφοσάτης στον οργανισμό παρέχει σημαντικές νέες πληροφορίες σχετικά με το ποιος εκτίθεται σε αυτό το ζιζανιοκτόνο. Ωστόσο, εξακολουθούμε να μην γνωρίζουμε ακριβώς πώς συμβαίνει αυτή η έκθεση», έγραψαν οι ερευνητές.

Αν και η γλυφοσάτη κυκλοφορεί στην αγορά για περισσότερα από 50 χρόνια, μόλις τα τελευταία χρόνια οι ερευνητές άρχισαν να τεκμηριώνουν την έκταση της έκθεσης του ανθρώπου. Το 2022, μια ερευνητική ομάδα του CDC ανέφερε ότι από τα 2.310 δείγματα ούρων που συλλέχθηκαν, πάνω από το 80% είχαν ανιχνεύσιμα επίπεδα γλυφοσάτης. Επιπλέον, σε μια πρόσφατη πληθυσμιακή έρευνα στη Γαλλία, η γλυφοσάτη βρέθηκε στο 99% των δειγμάτων ούρων που συλλέχθηκαν από σχεδόν 7.000 συμμετέχοντες.

Το 2015, η Διεθνής Υπηρεσία για την Έρευνα του Καρκίνου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, κατέταξε τη γλυφοσάτη ως «πιθανώς καρκινογόνο για τον άνθρωπο», ενώ το 2019 το Υπουργείο Περιβάλλοντος (EPA) των ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «δεν είναι πιθανό να είναι καρκινογόνο για τον άνθρωπο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Νοέμβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανανέωσε την άδεια χρήσης της γλυφοσάτης για δέκα ακόμη χρόνια, έπειτα από την ψηφοφορία μεταξύ των κρατών μελών από την οποία δεν προέκυψε πλειοψηφία που θα όριζε την τύχη του επίμαχου ζιζανιοκτόνου.

ΠΗΓΗ: Guardian, Fast Company