ΗΠΑ: Επιστήμονες δημιούργησαν εισπνεόμενους αισθητήρες για την έγκαιρη ανίχνευση του καρκίνου του πνεύμονα

Η μέθοδος αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος όπου η προσβασιμότητα σε αξονικούς τομογράφους είναι περιορισμένη.

Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανέπτυξαν μια απλοποιημένη μέθοδο για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του πνεύμονα, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος όπου η προσβασιμότητα σε αξονικούς τομογράφους είναι περιορισμένη. Συγκεκριμένα, ερευνητές από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ) δημιούργησαν εισπνεόμενους αισθητήρες νανοσωματιδίων που ανιχνεύουν τον καρκίνο του πνεύμονα.

«Σε όλο τον κόσμο, ο καρκίνος γίνεται όλο και πιο διαδεδομένος σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Η επιδημιολογία του καρκίνου του πνεύμονα σε παγκόσμιο επίπεδο οφείλεται στη ρύπανση και το κάπνισμα, οπότε γνωρίζουμε ότι πρόκειται για περιβάλλοντα όπου η προσβασιμότητα σε αυτού του είδους την τεχνολογία θα μπορούσε να έχει μεγάλο αντίκτυπο», δήλωσε η Σαντζίτα Μπάτια, καθηγήτρια Επιστημών και Τεχνολογίας Υγείας και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών στο ΜΙΤ.

Οι αισθητήρες παρέχουν αποτελέσματα σε 20 λεπτά

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η νέα τεχνολογία χρησιμοποιεί νανοαισθητήρες που χορηγούνται μέσω εισπνευστήρων ή νεφελοποιητών, δίνοντας δυνητικά μια πιο προσιτή και αποτελεσματική εναλλακτική λύση στις υπάρχουσες διαγνωστικές μεθόδους. Οι νανοαισθητήρες προορίζονται για τον εντοπισμό πρωτεϊνών που σχετίζονται με τον καρκίνο στους πνεύμονες.

Αυτοί οι αισθητήρες αποτελούνται από πολυμερή νανοσωματίδια επικαλυμμένα με έναν αναμεταδότη, όπως ένας γραμμωτός κώδικας DNA, ο οποίος διασπάται από το σωματίδιο όταν ο αισθητήρας συναντήσει ένζυμα που ονομάζονται πρωτεάσες, τα οποία συχνά είναι υπερδραστήρια στους όγκους. Αυτοί οι αναμεταδότες συσσωρεύονται τελικά στα ούρα και αποβάλλονται από τον οργανισμό.

Χρησιμοποιώντας μια χάρτινη ταινία, οι ερευνητές ανέπτυξαν μια δοκιμασία πλευρικής ροής που ανιχνεύει αυτούς τους γραμμωτούς κώδικες. Όταν ανιχνεύονται οι εν λόγω πρωτεΐνες, οι αισθητήρες εκπέμπουν ένα μοναδικό σήμα που συσσωρεύεται στα ούρα. Η ύπαρξη αυτού του σήματος μπορεί να εντοπιστεί εύκολα χρησιμοποιώντας μια απλή χάρτινη ταινία.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα αποτελέσματα της εξέτασης είναι έτοιμα περίπου 20 λεπτά μετά τη συλλογή του δείγματος ούρων. Η νέα διαγνωστική μέθοδος εντόπισε τον καρκίνο του πνεύμονα σε πρώιμο στάδιο σε δοκιμές σε γενετικά τροποποιημένα ποντίκια με όγκους στον πνεύμονα παρόμοιους με αυτούς που παρατηρούνται στους ανθρώπους.

Στην επόμενη φάση, η ομάδα σχεδιάζει να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα των αισθητήρων χρησιμοποιώντας δείγματα ανθρώπινων βιοψιών. Σκοπεύει επίσης να διεξάγει κλινικές μελέτες και σε ανθρώπους.

Οι ερευνητές σημειώνουν πως η μέθοδός τους θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τον έλεγχο του καρκίνου του πνεύμονα, παρέχοντας γρήγορα αποτελέσματα κατά τη διάρκεια μιας μόνο επίσκεψης.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Science Advances».

ΠΗΓΗ: Interesting Engineering