Ηλικία ή γενετική; Τι είναι πιο σημαντικό καθώς γερνάμε

Array

Υπάρχουν πολλά στοιχεία που καθορίζουν το πώς γερνάμε. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα γονίδια, το περιβάλλον και η ηλικία μας. Αλλά ποιο βασικό στοιχείο έχει τον πιο βαθύ αντίκτυπο στη γήρανση;

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια – Μπέρκλεϋ, η γήρανση και το περιβάλλον παίζουν μεγαλύτερο ρόλο στην πορεία της υγείας μας, παρά η γενετική.

Η γήρανση επηρεάζει την υγεία περισσότερο από τα γονίδια

Στη μελέτη, η ερευνητική ομάδα εξέτασε πώς τα γονίδια, η γήρανση και το περιβάλλον επηρέασαν περίπου 20.000 γονίδια. Διαπίστωσαν ότι τόσο η γήρανση όσο και το περιβάλλον επηρεάζουν τα γονίδιά μας καθώς μεγαλώνουμε, περισσότερο από ό,τι η γενετική παραλλαγή. Αυτός ο παράγοντας καθορίζει πράγματα όπως τα επίπεδα των ορμονών, τον μεταβολισμό και τον τρόπο με τον οποίο το σώμα αυτοεπιδιορθώνεται. Επίσης, επηρεάζει τη διάγνωση για ορισμένες ασθένειες όπως η άνοια ή ο διαβήτης.

Γονίδια και παραλλαγές

Ο Πίτερ Σάντμαντ, επίκουρος καθηγητής βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϋ και συν-συγγραφέας της μελέτης, ανέφερε ότι έχουν γίνει πολυάριθμες μελέτες για τον προσδιορισμό του τρόπου με τον οποίο τα γονίδια μεταβάλλονται από την ανθρώπινη γενετική ποικιλομορφία. Η μελέτη διερωτάται πώς η εν λόγω διακύμανση επηρεάζεται από την ηλικία ενός ατόμου. Ο ερευνητής δήλωσε ότι «το πρώτο αποτέλεσμα που βρήκαμε ήταν ότι η γενετική έχει λιγότερη σημασία όσο μεγαλώνουμε».

Αυτό σημαίνει ότι η γενετική σύσταση μπορεί να βοηθήσει στην πρόβλεψη της γονιδιακής έκφρασης σε πιο νέα ηλικία, ωστόσο δεν είναι τόσο χρήσιμη στην πρόβλεψη της έκφρασης αργότερα. Σε αυτή τη μελέτη, η ηλικία αναφοράς ήταν τα 55 έτη και άνω.

Το παράδειγμα που χρησιμοποιήθηκε στη μελέτη αφορούσε πανομοιότυπους διδύμους. Παρόλο που οι πανομοιότυποι δίδυμοι έχουν τον ίδιο τύπο γονιδίων, ο παράγοντας αυτός είναι άσχετος καθώς γερνούν, παρουσιάζοντας απόκλιση στη γονιδιακή τους έκφραση, με αποτέλεσμα να γερνούν διαφορετικά παρά το γεγονός ότι έχουν τα ίδια γονίδια.

Η μελέτη

Στη μελέτη συμμετείχαν 948 άτομα με μέση ηλικία τα 55 έτη. Στη συνέχεια, οι ερευνητές προσδιόρισαν τις επιπτώσεις της γήρανσης σε 27 ανθρώπινους ιστούς. Αφού τους μελέτησαν, ανακάλυψαν ότι οι ανθρώπινοι ιστοί είναι πιο πιθανό να έχουν καρκινικές μεταλλάξεις στους όγκους καθώς γερνούν.

Η μελέτη υποδηλώνει ότι όλοι γερνάμε διαφορετικά, ανεξάρτητα από τη γενετική. Τα ευρήματα της μελέτης συμβαδίζουν με την υπόθεση του Medawar, σύμφωνα με την οποία, «τα γονίδια που ενεργοποιούνται όταν είμαστε νέοι περιορίζονται περισσότερο από την εξέλιξη, επειδή είναι κρίσιμα για να διασφαλίσουμε ότι θα επιβιώσουμε για να αναπαραχθούμε, ενώ τα γονίδια που εκφράζονται αφού φτάσουμε στην αναπαραγωγική ηλικία δέχονται λιγότερες εξελικτικές πιέσεις».

«Σε όλους τους ιστούς του σώματός σας, η γενετική έχει περίπου την ίδια σημασία. Δεν φαίνεται να παίζει μεγαλύτερο ρόλο σε έναν ιστό ή σε έναν άλλο ιστό», δήλωσε ο Σάντμαντ. «Αλλά η γήρανση είναι πολύ διαφορετική μεταξύ των διαφόρων ιστών. Στο αίμα, το παχύ έντερο, τις αρτηρίες, τον οισοφάγο, τον λιπώδη ιστό, η ηλικία παίζει πολύ ισχυρότερο ρόλο από τη γενετική στην καθοδήγηση των προτύπων γονιδιακής έκφρασης».

Συνολικά, λένε οι ερευνητές, η ηλικία ενός ατόμου παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο στον καθορισμό της υγείας του σε σύγκριση με την έκφραση των γονιδίων.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό «Nature Communications».

ΠΗΓΗ: Interesting Engineering