Η θεραπεία με αναστολείς Parp θα μπορούσε να αποτρέψει την εμφάνιση ορισμένων όγκων

Array

Η Σού Χέιγουαρντ διαγνώστηκε για πρώτη φορά με καρκίνο των ωοθηκών το 2017. Υποβλήθηκε σε υστερεκτομή και έκανε συνεδρίες χημειοθεραπείας. Όμως ο καρκίνος της επέστρεψε μέσα σε ένα χρόνο.

«Φέρω μια μεταλλαγμένη εκδοχή ενός γονιδίου γνωστού ως BRCA1, το οποίο με καθιστά ευάλωτη στον καρκίνο του μαστού και των ωοθηκών», δήλωσε η Χέιγουαρντ, η οποία εργάζεται στο νοσοκομείο John Radcliffe της Οξφόρδης.

«Αυτό εμφανίζεται σε οικογένειες. Η μητέρα μου πέθανε από καρκίνο και υποθέτουμε ότι και η μητέρα της πέθανε από την ίδια νόσο», πρόσθεσε.

Αυτή τη φορά οι γιατροί της στράφηκαν σε μια νέα θεραπεία κατά των όγκων. Μετά από δεκαετίες έρευνας – μεγάλο μέρος της οποίας διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο – οι επιστήμονες ανέπτυξαν μια σειρά φαρμάκων γνωστών ως αναστολείς Parp.

«Έκανα και άλλες συνεδρίες χημειοθεραπείας και στη συνέχεια ακολούθησα αγωγή με τον αναστολεα Parp που ονομάζεται ολαπαρίμπη (olaparib). Έκτοτε δεν έχω καρκίνο», δήλωσε η γυναίκα στον Observer.

Η αυξανόμενη χρήση των αναστολέων Parp σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο έχει αυξήσει τις ελπίδες ότι πολλά άτομα που είναι επιρρεπή σε ορισμένους οικογενείς καρκίνους, θα έχουν τη δυνατότητα να θεραπευθούν απλά και αποτελεσματικά τα επόμενα χρόνια. Πράγματι, μπορεί να είναι δυνατόν μια μέρα να χρησιμοποιηθούν αναστολείς Parp όχι μόνο για τη θεραπεία ασθενών με καρκίνο, αλλά και για την πρόληψη της εμφάνισής του.

Η λέξη Parp είναι η συντομογραφία της πολυμεράσης της πολυ (ADP-ριβόζης) 1 (PARP-1), αποτελεί βασικό μέλος οικογένειας πυρηνικών ενζύμων που συμμετέχουν στην επιδιόρθωση του DNA. Ένας αναστολέας Parp λειτουργεί ως αντικαρκινική θεραπεία εμποδίζοντας το ένζυμο ενός καρκινικού κυττάρου να επιδιορθωθεί, οδηγώντας το σε θάνατο.

«Η αποκάλυψη του τρόπου με τον οποίο το ένζυμο Parp βοηθά τα κύτταρα να επιδιορθωθούν οδήγησε στην ανακάλυψη χημικών ουσιών που θα μπορούσαν να διακόψουν αυτή τη διαδικασία. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα δεκαετιών έρευνας σε εργαστήρια βιολογίας σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και αυτό είναι που μας οδήγησε σε αυτά τα νέα φάρμακα», δήλωσε στη Guardian ο Χέρμπι Νιούελ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Newcastle.

«Ουσιαστικά βρήκαμε την αχίλλειο πτέρνα των καρκινικών κυττάρων και μάθαμε πώς να χρησιμοποιούμε αυτές τις πληροφορίες για να τα καταστρέψουμε», δήλωσε ο ειδικός στον καρκίνο καθηγητής Στιβ Τζάκσον του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ. Η ομάδα ερευνητών του έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανακάλυψη και ανάπτυξη του αναστολέα Parp olaparib.

«Όταν αναπτύξαμε για πρώτη φορά τους αναστολείς Parp, τους δώσαμε σε ασθενείς με προχωρημένο στάδιο του καρκίνου», δήλωσε ο Τζάκσον. «Δεν είχαν τίποτα να χάσουν. Δεν ήμασταν σίγουροι για το τι να περιμένουμε, αλλά διαπιστώσαμε ότι υπήρχε ένας μεγάλος αριθμός ασθενών που ανταποκρίθηκαν πολύ καλά».

Βλέπουμε επίσης ότι ένα σημαντικό ποσοστό των ασθενών επιβιώνει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, πρόσθεσε ο Τζάκσον. «Μια γνωστή μου με προχωρημένο στάδιο καρκίνου, άρχισε να παίρνει έναν αναστολέα Parp πριν από σχεδόν εννέα χρόνια και τώρα είναι απολύτως απαλλαγμένη από συμπτώματα».

Τώρα, οι επιστήμονες θέλουν να εξετάσουν την προληπτική χρήση αναστολέων Parp. Άτομα που φέρουν μεταλλαγμένα γονίδια BRCA θα μπορούσαν να λάβουν αυτά τα φάρμακα πριν εμφανίσουν καρκίνο. Αυτό θα μπορούσε να έχει σημαντικά οφέλη. Επί του παρόντος, οι γυναίκες από οικογένειες που έχουν προσβληθεί επιλέγουν μερικές φορές να υποβληθούν σε μαστεκτομή ή υστερεκτομή για να προλάβουν την εμφάνιση κληρονομικού καρκίνου του μαστού ή των ωοθηκών. Η τακτική λήψη αναστολέων Parp θα μπορούσε να αποτρέψει  τέτοιες επεμβάσεις.

«Ωστόσο, η λήψη αυτών των φαρμάκων ενέχει παρενέργειες και είναι πλέον θέμα χρόνου να βρούμε πώς θα μπορούσαμε να εξισορροπήσουμε τον κίνδυνο αυτών των παρενεργειών με το πιθανό όφελος της πρόληψης της ανάπτυξης όγκων», πρόσθεσε ο Νιούελ.

ΠΗΓΗ: Guardian