Μπορούν τα “καλά” βακτήρια του εντέρου να μας προστατεύσουν από τον καρκίνο;

Νέα επιστημονική μελέτη στις ΗΠΑ αποκάλυψε πως τα «καλά» βακτήρια του εντέρου έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου.

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει πως μερικά εντερικά βακτήρια μπορούν να δημιουργήσουν ή να εμποδίσουν τη παχυσαρκία. Η νέα έρευνα παρουσιάζει τον ευεργετικό ρόλο που μπορεί να παίξουν οι μικροσκοπικοί, μονοκύτταροι οργανισμοί στην επιβράδυνση και σε μερικές περιπτώσεις, ολική αποτροπή εμφάνισης του καρκίνου.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια – Λος Άντζελες (UCLA), με επικεφαλής τον καθηγητή παθολογίας Ρόμπερτ Σίστλ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “PLΟS OΝΕ”. Οι επιστήμονες πειραματίστηκαν με γενετικά τροποποιημένα ποντίκια, τα οποία εμφάνιζαν λευχαιμία, λέμφωμα και άλλες μορφές καρκίνου.

Σε μία ομάδα πειραματόζωων εισήχθησαν σε μεγάλες ποσότητες «καλά» αντιφλεγμονώδη βακτήρια, ενώ μια άλλη ομάδα έλαβε το τυπικό μίγμα «καλών» και «κακών» μικροοργανισμών που συνήθως συνυπάρχουν στο έντερο.

Τα ποντίκια που είχαν ενισχυθεί με «καλά» βακτήρια εμφάνισαν καρκίνο με σημαντική καθυστέρηση. Συγκεκριμένα, το λέμφωμα (καρκίνος του λεμφικού συστήματος) εμφανίσθηκε σε διπλάσιο χρόνο σε σχέση με τα άλλα ποντίκια. Ακόμη, τα πειραματόζωα με τα «καλά» βακτήρια έζησαν τετραπλάσιο χρονικό διάστημα και εμφάνιζαν μικρότερη φλεγμονή και λιγότερες βλάβες στο DNA τους.

Οι επιστημονικές αναλύσεις  δείχνουν πως τα ζώα με «καλά» βακτήρια παρήγαγαν πολλούς μεταβολίτες (ουσίες που παράγονται από την φυσική μεταβολική δράση του εντέρου), που είναι γνωστό στην επιστημονική κοινότητα, ότι επιβραδύνουν τον καρκίνο.

«Όλα αυτά τα ευρήματα ενισχύουν την πεποίθηση ότι η κατάλληλη ¨χειραγώγηση¨ της μικροβιακής σύνθεσης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μια αποτελεσματική στρατηγική για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση του καρκίνου», δήλωσαν οι ερευνητές. Επιπλέον, πρόσθεσαν πως μελλοντικά η μη επεμβατική και εύκολη χρήση των κατάλληλων σκευασμάτων προβιοτικών (ζωντανών μικροοργανισμών), θα μπορούσε να λειτουργήσει προληπτικά στον ανθρώπινο οργανισμό.

Με το πέρασμα εκατομμυρίων ετών, τα βακτήρια εξελίχθηκαν και διαχωρίστηκαν σε «καλά» και «κακά» είδη. Τα «καλά» είδη καθυστερούν τη φλεγμονή, ενώ τα «κακά» ενισχύουν και συμβάλουν στην εμφάνιση της. Η φλεγμονή παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση πολλών ασθενειών, όπως καρκίνο, νευροεκφυλιστικές, καρδιοπάθειες, αρθρίτιδα, στη γήρανση κ.α.

Το πιο διαδεδομένο εντερικό βακτήριο είναι ένας λακτοβάκιλλος, ο οποίος υπάρχει σε γιαούρτια και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα. Ο μικροοργανισμός αυτός χρησιμοποιήθηκε και στα νέα πειράματα με τα ποντίκια. Όπως διαφαίνεται από τις επιστημονικές μελέτες, τα βακτήρια μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στη πρόληψη του καρκίνου, αλλά και άλλων ασθενειών.

Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ