Έρευνα: Το 99% των χημικών που παράγονται βλάπτουν τον πλανήτη

Ερευνητές από το Ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο της Ζυρίχης υπολόγισαν για πρώτη φορά τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της παραγωγής χημικών ουσιών όπως αρώματα, φυτοφάρμακα, λιπάσματα, εξετάζοντας όχι μόνο τις ρυπογόνες εκπομπές, αλλά και τις άμεσες επιπτώσεις στους πόρους του πλανήτη, όπως η κατανάλωση νερού ή οξίνιση του ωκεανού, γράφει το focus.it.

«Η μέθοδός μας συγκρίνει τους πόρους που καταναλώνονται από χημικά με τον οικολογικό προϋπολογισμό του πλανήτη μας», εξηγεί ο Gonzalo Guillén Gosálbez, συντονιστής της μελέτης που δημοσιεύτηκε στο Green Chemistry.

Τα αποτελέσματα είναι αποθαρρυντικά καθώς πάνω από το 99% των 492 ουσιών που αναλύθηκαν δεν είναι περιβαλλοντικά βιώσιμες.

Η παραγωγή τους, η οποία συχνά ξεκινά από ορυκτές πρώτες ύλες, καταναλώνει περισσότερους φυσικούς πόρους από αυτούς που μπορεί να προσφέρει η Γη μακροπρόθεσμα.

«Η κλιματική αλλαγή δεν είναι η μόνη πτυχή που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Εάν εστιάσουμε μόνο σε λύσεις που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών του διοξείδιο του άνθρακα (CO2), μπορεί να καταλήξουμε να μετατοπίσουμε το περιβαλλοντικό βάρος σε άλλες κατηγορίες, προκαλώντας παράπλευρες ζημιές», τονίζει ο Javier Pérez-Ramírez, ένας από τους συγγραφείς.

Πάνω από το 99% των 492 χημικών ουσιών που αναλύθηκαν υπερβαίνουν τουλάχιστον ένα από τα όρια, σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και 100 ή και 200 φορές.

Γενικά, τα πλανητικά όρια που ξεπερνιούνται συχνότερα είναι εκείνα που σχετίζονται με τις εκπομπές του άνθρακα, και επομένως σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, την οξίνιση των ωκεανών και την ακεραιότητα της βιόσφαιρας.

«Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο. Μπορούμε και πρέπει να δράσουμε τώρα και να εγκαταλείψουμε τη χρήση ορυκτών πρώτων υλών υπέρ πιο βιώσιμων οικολογικών προϊόντων», καταλήγει ο Guillén Gosálbez.

Πηγή: ATSH