Έρευνα: Ο ρόλος του μικροβιώματος του εντέρου στην καταπολέμηση της κατάθλιψης

Σύμφωνα με Αμερικανούς ερευνητές, οι σημαντικοί στρεσογόνοι παράγοντες που προκαλούνται και επιδεινώνονται από την πανδημία της COVID-19, σχετίζονται με τη δραματική αύξηση των ψυχικών ασθενειών και ειδικά των καταθλιπτικών διαταραχών.

Στην Αμερική, μέσα σε ένα μήνα από την αρχή της πανδημίας, καταγράφηκε αύξηση στη συνταγογράφηση φαρμάκων κατά του άγχους (34,1%), των αντικαταθλιπτικών (18,6%) και των κοινών φαρμάκων κατά της αϋπνίας, στις Ηνωμένες Πολιτείες.

«Κατά τη διάρκεια ενός τόσο σύντομου χρονικού διαστήματος, αυτή η απότομη αύξηση υποδηλώνει το μέγεθος της άμεσης και εκτεταμένης επίδρασης της COVID-19 στην ψυχική υγεία», δήλωσε ο Δρ. Γκανούμ, διευθυντής του Κέντρου Ιατρικής Μυκητολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κλίβελαντ και καθηγητής δερματολογίας και παθολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Case Western Reserve.

Ο Γκανούμ και οι συνεργάτες του εξέτασαν την τρέχουσα βιβλιογραφία γύρω από το μικροβίωμα και τη σχέση εντέρου-εγκεφάλου, για να βρουν μια πιθανή συμπληρωματική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης και των καταθλιπτικών διαταραχών που έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

«Ο αντίκτυπος του μικροβιώματος του ανθρώπινου εντέρου στη συναισθηματική υγεία είναι ένας νέος αναδυόμενος τομέας», εξηγεί ο ερευνητής. «Αν και πρέπει να διεξαχθούν περισσότερες έρευνες, τα σημερινά στοιχεία είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρα και υποδηλώνουν ότι τουλάχιστον ένα μέρος της απάντησης για την κατανόηση της κατάθλιψης, μπορεί να βρίσκεται στο μικροβίωμα».

Το μικροβίωμα είναι το συλλογικό γονιδίωμα των μικροβίων (που αποτελούνται από βακτήρια, μύκητες, πρωτόζωα και ιούς) που ζουν μέσα και πάνω στο ανθρώπινο σώμα, αλλά κυρίως στο έντερο. Οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι αυτά τα μικρόβια παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία και την ασθένεια.

Έρευνα: Ο ρόλος του μικροβιώματος του εντέρου στην καταπολέμηση της κατάθλιψης

Μελέτες δείχνουν επίσης ότι το μικροβίωμα επηρεάζει τον εγκέφαλο και τα συναισθήματά μας. Το μικροβίωμα του εντέρου και ο εγκέφαλος επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω νευρικών, φλεγμονωδών και ορμονικών σηματοδοτικών οδών. Έτσι, το ένα μπορεί να στείλει μηνύματα που επηρεάζουν το άλλο.

«Παρά το κόστος που έχει η κατάθλιψη τόσο στα άτομα όσο και στην κοινωνία, η κατανόηση και η αποτελεσματική αντιμετώπιση των καταθλιπτικών διαταραχών είναι δύσκολη», λέει ο επιστήμονας. «Η τρέχουσα έρευνα που ασχολείται με τη διάγνωση και τη θεραπεία της κατάθλιψης και των σχετικών διαταραχών, βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να αναπτυχθούν οι πολυπλοκότητες που αφορούν τον τρόπο αντιμετώπισής τους».

Ο επιστήμονας είπε επίσης, ότι ορισμένες μελέτες έχουν ρίξει φως στην πιθανή συσχέτιση μεταξύ της λοίμωξης της COVID-19 και της διαταραχής του μικροβιώματος, αλλά απαιτείται περαιτέρω έρευνα που θα περιλαμβάνει μεγαλύτερα μεγέθη του πληθυσμού.

Ωστόσο, οι ερευνητές βρήκαν περισσότερα στοιχεία που υποστηρίζουν τη σχέση μεταξύ εντέρου και εγκεφάλου και τη σχέση μεταξύ της κατάθλιψης και του μικροβιώματος του εντέρου. Θεωρούν αυτή τη σύνδεση ως έναν πιθανό νέο και πιο αποτελεσματικό στόχο για τη διαχείριση της κατάθλιψης.

«Είναι σαφές ότι η σύνθεση του εντερικού μικροβιώματος στα άτομα με καταθλιπτικές διαταραχές είναι διαταραγμένη και στερείται των κατάλληλων επιπέδων ωφέλιμων μικροοργανισμών», εξηγεί ο Γκανούμ. «Πιστεύουμε ότι η ενθάρρυνση της ανάπτυξης τέτοιων ωφέλιμων μικροοργανισμών και η αποκατάσταση της ισορροπίας του εντερικού μικροβιώματος, μπορεί να είναι ένα πολλά υποσχόμενο βήμα προς την ανακούφιση της κατάθλιψης μέσω του άξονα έντερο-εγκέφαλος».

Οι ερευνητές προτείνουν μια πολύπλευρη προσέγγιση για τη διαχείριση της κατάθλιψης που περιλαμβάνει την επανεξισορρόπηση και τη διατήρηση του μικροβιώματος του εντέρου μέσω της διατροφής, των προβιοτικών και συγκεκριμένων αλλαγών στον τρόπο ζωής.

Έρευνα: Ο ρόλος του μικροβιώματος του εντέρου στην καταπολέμηση της κατάθλιψης

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες συμβουλεύουν τα εξής:

– Υγιεινή διατροφή εμπλουτισμένη με φρούτα και λαχανικά. Αυτοί οι διατροφικοί παράγοντες φαίνεται να σχετίζονται με μειωμένα ποσοστά κατάθλιψης, πιθανώς λόγω των αντιφλεγμονωδών, νευροπροστατευτικών και πρεβιοτικών ιδιοτήτων τους.

– Χορήγηση προβιοτικών τα οποία εξυπηρετούν την κρίσιμη λειτουργία της επανεξισορρόπησης του μικροβιώματος και της θεραπείας της κατάθλιψης.

– Συχνή άσκηση, ποιοτικός ύπνος και μείωση του στρες.

«Η κατανάλωση προβιοτικών όχι μόνο θα πρέπει να αποκαταστήσει την ισορροπία του εντέρου, αλλά μπορεί και να μειώσει την πιθανότητα αποικισμού του εντέρου από ευκαιριακά παθογόνα, όπως αναφέρθηκε σε πολλές μελέτες που ανέλυσαν το μικροβίωμα του εντέρου σε ασθενείς που είχαν μολυνθεί με COVID-19».

Η σχετική μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Frontiers of Nutrition.

ΠΗΓΗ: Medicalxpress