Επιστήμονες διαπίστωσαν ότι ο ιδρώτας των άλλων βοηθάει στη μείωση του κοινωνικού άγχους

Τα άτομα που έκαναν μία συνεδρία θεραπείας ενσυνειδητότητας μαζί με την έκθεση σε οσμές ανθρώπινου σώματος παρουσίασαν περίπου 39% μείωση των βαθμολογιών άγχους.

Μια ομάδα Ευρωπαίων ερευνητών διαπίστωσε ότι η έκθεση σε οσμές από τον ιδρώτα των άλλων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση της θεραπείας ορισμένων προβλημάτων ψυχικής υγείας.

Σε μια προκαταρκτική μελέτη, οι ερευνητές κατάφεραν να δείξουν ότι το κοινωνικό άγχος μειώθηκε όταν οι ασθενείς υποβλήθηκαν σε θεραπεία ενσυνειδητότητας ενώ εκτέθηκαν σε ανθρώπινα «χημικά σήματα», ή αυτό που συνήθως αναφέρουμε ως οσμή του σώματος.

«Η ψυχική μας κατάσταση μας κάνει να παράγουμε μόρια ή χημειοσήματα στον ιδρώτα μας που επικοινωνούν τη συναισθηματική μας κατάσταση και προκαλούν αντίστοιχες αντιδράσεις στους δέκτες. Τα αποτελέσματα της προκαταρκτικής μας μελέτης δείχνουν ότι ο συνδυασμός αυτών των χημειοσημάτων με τη θεραπεία της ενσυνειδητότητας φαίνεται να παράγει καλύτερα αποτελέσματα στη θεραπεία του κοινωνικού άγχους από ό,τι μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη θεραπεία της ενσυνειδητότητας», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια της νέας μελέτης, Ελίζα Βίνια, του Ινστιτούτου Καρολίνσκα της Στοκχόλμης.

Η μελέτη περιλάμβανε τη συλλογή ιδρώτα από εθελοντές και στη συνέχεια την έκθεση ασθενών που υποβάλλονταν σε θεραπεία για κοινωνικό άγχος σε αυτά τα χημικά σήματα, που εξήχθησαν από αυτά τα δείγματα. Τα δείγματα ιδρώτα συλλέχθηκαν από εθελοντές που παρακολουθούσαν σύντομα αποσπάσματα από ταινίες που επιλέχθηκαν για να προκαλέσουν συγκεκριμένες συναισθηματικές καταστάσεις, όπως φόβο ή ευτυχία. Αυτό έγινε για να διαπιστωθεί αν τα συγκεκριμένα συναισθήματα που βιώνονταν κατά την εφίδρωση είχαν διαφορετικές επιδράσεις στη θεραπεία.

Αφού συγκεντρώθηκε ο ιδρώτας, οι ερευνητές συγκέντρωσαν 48 γυναίκες (ηλικίας 15 έως 35 ετών), οι οποίες έπασχαν από κοινωνικό άγχος, και τις χώρισαν σε 3 ομάδες των 16 ατόμων η καθεμία. Κατά τη διάρκεια δύο ημερών, οι γυναίκες υποβλήθηκαν σε θεραπεία ενσυνειδητότητας για το κοινωνικό άγχος. Ταυτόχρονα, όλες οι ομάδες εκτέθηκαν σε μια διαφορετική οσμή, η οποία προέκυπτε από δείγματα ιδρώτα ανθρώπων που είχαν δει διαφορετικούς τύπους βίντεο κλιπ, καθώς και σε μια ομάδα ελέγχου, η οποία εκτέθηκε μόνο σε καθαρό αέρα.

«Διαπιστώσαμε ότι οι γυναίκες της ομάδας που εκτέθηκαν στον ιδρώτα ανθρώπων που είχαν παρακολουθήσει αστείες ή τρομακτικές ταινίες, ανταποκρίθηκαν καλύτερα στη θεραπεία ενσυνειδητότητας από εκείνες που δεν είχαν εκτεθεί. Μας εξέπληξε λίγο η διαπίστωση ότι η συναισθηματική κατάσταση του ατόμου που παρήγαγε τον ιδρώτα δεν διέφερε στα αποτελέσματα της θεραπείας. Έτσι, μπορεί να υπάρχει κάτι σχετικά με τα ανθρώπινα χημικά σήματα στον ιδρώτα γενικά που επηρεάζει την ανταπόκριση στη θεραπεία», εξήγησε η ερευνήτρια.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα που έκαναν μία συνεδρία θεραπείας ενσυνειδητότητας μαζί με την έκθεση σε οσμές ανθρώπινου σώματος παρουσίασαν περίπου 39% μείωση στις βαθμολογίες άγχους. Στην ομάδα που έλαβε μόνο τη θεραπεία παρατηρήθηκε 17% μείωση στις βαθμολογίες άγχους μετά από μία συνεδρία θεραπείας.

«Ελπίζουμε ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε έναν νέο τρόπο βοήθειας των ατόμων με Διαταραχή Κοινωνικού Άγχους, για παράδειγμα αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα των αυτόνομων παρεμβάσεων ηλεκτρονικής υγείας (όπως οι εφαρμογές διαλογισμού) ή παρέχοντας μια πρόσθετη ευκαιρία για όσους δεν ανταποκρίνονται στην τρέχουσα θεραπεία. Ωστόσο, προειδοποιούμε ότι πρόκειται για μια μελέτη απόδειξης της έννοιας, γι’ αυτό και ξεκινάμε τώρα μια μεγαλύτερη μελέτη για να επιβεβαιώσουμε τα ευρήματα», είπε η Βίνια.

Ο ανθρώπινος ιδρώτας είναι πολύπλοκος και μεταβλητός ως προς τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρει πληροφορίες. Οι ερευνητές συνεργάζονται με αναλυτές του Πανεπιστημίου της Πίζας, οι οποίοι κατάφεραν να εντοπίσουν πάνω από 300 ξεχωριστές ενώσεις στον ανθρώπινο ιδρώτα. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αν μπορέσουν να εντοπίσουν και να απομονώσουν τα μόρια που προκαλούν τα αποτελέσματα που παρατηρήθηκαν στη μελέτη, τότε η θεραπευτική χρήση θα γίνει ευκολότερη.

ΠΗΓΗ: Medicalxpress