Επιστήμονες ανακάλυψαν νέο όργανο στον ανθρώπινο λαιμό

Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα σύνολο σιελογόνων αδένων που βρίσκεται βαθιά στο άνω μέρος του λαιμού. Μέχρι σήμερα οι ειδικοί πίστευαν ότι στην περιοχή του ρινοφάρυγγα πίσω από τη μύτη, υπήρχαν μόνο μικροσκοπικοί σιελογόνοι αδένες.

Όμως, οι ερευνητές του Ολλανδικού Ινστιτούτου Καρκίνου ανακάλυψαν ένα νέο σύνολο σιελογόνων αδένων μήκους περίπου 3,9 εκατοστών τους οποίους ονόμασαν “σωληνοειδείς” λόγω της θέσης τους πάνω από ένα κομμάτι χόνδρου που ονομάζεται torus tubarius. Οι αδένες αυτοί πιθανώς λιπαίνουν και υγραίνουν τον άνω λαιμό πίσω από τη μύτη και το στόμα, έγραψαν οι ερευνητές στο περιοδικό Journal of Radiotherapy and Oncology.

Η ανακάλυψη ήταν τυχαία καθώς οι ερευνητές του Ολλανδικού Ινστιτούτου Καρκίνου χρησιμοποίησαν έναν συνδυασμό αξονικών τομογραφιών και τομογραφιών εκπομπής ποζιτρονίων (PET) που ονομάζεται PSMA PET-CT για να μελετήσουν τον καρκίνο του προστάτη.

Στη σάρωση PSMA PET-CT, οι γιατροί εγχέουν ένα ραδιενεργό “ιχνηθέτη” στον ασθενή. Αυτός ο ιχνηθέτης συνδέεται καλά με την πρωτεΐνη PSMA, η οποία είναι αυξημένη στα καρκινικά κύτταρα του προστάτη. Κλινικές δοκιμές έδειξαν ότι η σάρωση PSMA PET-CT είναι καλύτερη από τη συμβατική απεικόνιση για την ανίχνευση μεταστατικού καρκίνου του προστάτη.

Η σάρωση PSMA PET-CT είναι επίσης πολύ καλή για την ανίχνευση ιστού σιελογόνων αδένων, η οποία είναι επίσης υψηλή σε PSMA. Μέχρι τώρα, υπήρχαν τρεις γνωστοί μεγάλοι σιελογόνοι αδένες: ένας κάτω από τη γλώσσα, ένας κάτω από τη γνάθο και ένας στο πίσω μέρος της γνάθου, πίσω από το μάγουλο. Εκτός από αυτούς μπορεί να υπάρχουν περίπου χίλιοι μικροσκοπικοί σιελογόνοι αδένες διασκορπισμένοι σε ολόκληρο τον βλεννογόνο ιστό του λαιμού και του στόματος, δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης και ογκολόγος ακτινοβολίας του Ολλανδικού Ινστιτούτου Καρκίνου, Wouter Vogel. Για να επιβεβαιώσουν την ανακάλυψή τους, οι επιστήμονες εξέτασαν 100 ασθενείς και διαπίστωσαν ότι όλοι τους είχαν τους συγκεκριμένους αδένες.

Η ανακάλυψη αυτή θα μπορούσε να είναι σημαντική για τη θεραπεία του καρκίνου. Οι γιατροί που χρησιμοποιούν ακτινοθεραπεία για τη θεραπεία καρκίνου του κεφαλιού και του λαιμού προσπαθούν να αποφύγουν τους τρεις κύριους σιελογόνους αδένες, επειδή η βλάβη τους μπορεί να δυσκολέψει τους ασθενείς στην κατάποση και στην ομιλία.

Οι ερευνητές εξέτασαν αρχεία από περισσότερους από 700 ασθενείς με καρκίνο που υποβλήθηκαν σε θεραπεία στο Πανεπιστημιακό Ιατρικό Κέντρο του Γκρόνινγκεν και διαπίστωσαν ότι όσο περισσότερη ακτινοβολία είχαν λάβει οι ασθενείς στην περιοχή των άγνωστων αδένων, τόσο περισσότερες παρενέργειες είχαν από τη θεραπεία τους. Επομένως, η νέα ανακάλυψη θα μπορούσε να σημαίνει λιγότερες παρενέργειες για καρκινοπαθείς.

«Το επόμενο βήμα μας είναι να ανακαλύψουμε πώς μπορούμε να προστατέψουμε καλύτερα αυτούς τους νέους αδένες και σε ποιους ασθενείς», δήλωσε ο Vogel.

ΠΗΓΗ: Livescience