Ένα ευρέως συνταγογραφούμενο φάρμακο βρέθηκε ότι επιβραδύνει την εξέλιξη του διαβήτη τύπου 1

Πρόκειται για ένα φάρμακο για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Ένα φάρμακο για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα επιβραδύνει αποτελεσματικά την εξέλιξη του διαβήτη τύπου 1, σύμφωνα με τα ευρήματα της πρώτης κλινικής δοκιμής σε ανθρώπους που διεξήγαγαν ερευνητές του Ινστιτούτου Ιατρικών Ερευνών St Vincent’s Institute (SVI) στη Μελβούρνη. Πρόκειται για το φάρμακο βαρισιτινίμπη (baricitinib) το οποίο φαίνεται ότι βοηθά τους ανθρώπους να διατηρήσουν τη φυσική τους ικανότητα να παράγουν ινσουλίνη.

«Όταν διαγιγνώσκεται για πρώτη φορά ο διαβήτης τύπου 1, υπάρχει ακόμη σημαντικός αριθμός κυττάρων που παράγουν ινσουλίνη», εξήγησε ο καθηγητής Τόμας Κέι, διευθυντής του SVI.

«Θέλαμε να δούμε αν μπορούμε να προστατεύσουμε την περαιτέρω καταστροφή αυτών των κυττάρων από το ανοσοποιητικό σύστημα. Δείξαμε ότι η βαρισιτινίμπη είναι ασφαλής και αποτελεσματική στην επιβράδυνση της εξέλιξης του διαβήτη τύπου 1 σε άτομα που έχουν διαγνωστεί πρόσφατα», πρόσθεσε.

Οι ερευνητές διεξήγαγαν μια τυχαιοποιημένη, διπλά ανώνυμη κλινική δοκιμή στην οποία συμμετείχαν 91 άτομα ηλικίας 10 έως 30 ετών, τα οποία είχαν διαγνωστεί με τη νόσο τις τελευταίες 100 ημέρες από την έναρξη της δοκιμής. Από αυτούς, οι 60 έλαβαν βαρισιτινίμπη, ενώ οι υπόλοιποι 31 έλαβαν εικονικό φάρμακο. Όλοι οι συμμετέχοντες συνέχισαν τη θεραπεία με ινσουλίνη. Οι ερευνητές παρακολούθησαν τη δοσολογία ινσουλίνης, την ενδογενή παραγωγή ινσουλίνης, τη γλυκόζη αίματος και τα επίπεδα HbA1c (που υποδηλώνουν τη μέση γλυκόζη αίματος σε διάστημα 2-3 μηνών).

Η βαρισιτινίμπη δρα αναστέλλοντας ένα ένζυμο που ρυθμίζει το ανοσοποιητικό σύστημα και φαίνεται να επιβραδύνει την εμφάνιση των συμπτωμάτων του διαβήτη τύπου 1 μέσω της εξασθένισης της ανοσολογικής απόκρισης κατά των κυττάρων που παράγουν ινσουλίνη, της βελτίωσης του ελέγχου της γλυκόζης και της μείωσης των μακροπρόθεσμων κινδύνων για την υγεία.

Ο Κέι εξήγησε ότι πρόκειται για μια πιο βολική και αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση για τα άτομα με διαβήτη τύπου 1.

«Είμαστε πολύ αισιόδοξοι ότι αυτή η θεραπεία θα γίνει κλινικά διαθέσιμη. Αυτό θα φέρει τεράστια αλλαγή στον τρόπο διαχείρισης του διαβήτη τύπου 1 και πιστεύουμε ότι υπόσχεται θεμελιώδη βελτίωση της ικανότητας ελέγχου του διαβήτη τύπου 1», δήλωσε η καθηγήτρια Έλεν Τόμας, επικεφαλής της προκλινικής μελέτης.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως τα άτομα με διαβήτη τύπου 1 που έλαβαν το φάρμακο χρειάστηκαν σημαντικά λιγότερη ινσουλίνη για τη θεραπεία. Ωστόσο, κανένας από τους συμμετέχοντες δεν μπόρεσε να απεξαρτηθεί πλήρως από την ινσουλινοθεραπεία.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «New England Journal of Medicine».

ΠΗΓΗ: Interesting Engineering