Τέμπη: Τι αναφέρει το πόρισμα της Αρχής για τη σύμβαση 717

Στην ογκώδη δικογραφία, 185 σελίδων, για την τραγωδία στα Τέμπη προστέθηκε και το πολυσέλιδο πόρισμα των επιθεωρητών της αρχής Διαφάνειας για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και την πορεία της επίμαχης σύμβασης 717.

Σύμφωνα με την δημοσιογράφο της ΕΡΤ Κάτια Νιάκαρη, την έκθεση συνέταξαν δύο ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και το τελικό πόρισμα συντάχθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021.

Αντικείμενου ελέγχου ήταν η εξέταση της υλοποίησης της σύμβασης έργου 717 με τίτλο: «Ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης –Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς στον Άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας»

Η υπογραφή σύμβασης ήταν στις 26/9/2014 και όριζε:

  • ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
  • 7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου. Εδώ υπάρχουν και 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες.

Συμπέρασμα επιθεωρητών:

  • Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
  • Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών
  • Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
  • Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.

Για την τηλεδιοίκηση Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη

Για την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».

Τέλος, το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει, όπως αναφέρεται στην έκθεση, την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.

Για την ΟΣΕ ΑΕ:

-να μεριμνά για την έγκαιρη έκδοση των αδειών εργασίας προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη υλοποίηση των εκτελούμενων έργων σιδηροδρομικού δικτύου αρμόδιότητας του.

– να μεριμνά για την επαρκή στελέχωση σε προσωπικό των σταθμών της (όπως σταθμάρχες , κλειδούχοι, τεχνίτες γραμμής), προκειμένου να λειτουργεί για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών της.

Πρότεινε μάλιστα ότι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση τους.

Από την Δευτέρα 27/3 οι απολογίες

Στην ασφαλή επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων και την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού ρίχνει το βάρος η κυβέρνηση. Ο πρωθυπουργός σε ανάρτηση του, υπογραμμίζει ότι έχει συγκροτηθεί και λειτουργεί συντονιστικό κέντρο διαχείρισης κρίσεων του ΟΣΕ για να επιτηρεί καλύτερα τα συστήματα και να προχωρήσει γρήγορα η αναβάθμιση των προδιαγραφών ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου.

«Δέσμευσή μας να ξεκινήσουν και πάλι σταδιακά τα δρομολόγια των σιδηροδρόμων με αυξημένα μέτρα ασφάλειας. Ανά πενθήμερο θα προστίθενται επιπλέον γραμμές, έτσι ώστε να υπάρξει πλήρης ανάπτυξη πριν από το Πάσχα… Θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να ξανακερδίσει ο ελληνικός σιδηρόδρομος την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού» αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σκοπός ζωής έχει γίνει για τον Αντώνη Ψαρόπουλο, που έχασε την 20χρονη κόρη του στα Τέμπη, η διερεύνηση των αιτιών του πολύνεκρου δυστυχήματος: «Πιστεύω ότι σε δύο με τρεις εβδομάδες θα υπάρχει ένα καταρχήν πόρισμα επειδή όμως οι παράμετροι αυτής της υπόθεσης είναι πάρα πολλοί θα γίνει ενδελεχέστατη διερεύνηση των πάντων όχι μόνο των συνθηκών του ατυχήματος αλλά και άλλων παραμέτρων».

Τη Δευτέρα (27/3) και την Τρίτη (28/3) απολογούνται οι δύο σταθμάρχες που κατηγορούνται για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή. Την Πέμπτη (30/3) απολογείται ο προϊστάμενος επιθεωρητής. Για προσπάθεια συγκάλυψης από την κυβέρνηση, μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Στον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης, τον τερματικό σταθμό του επιβατικού τρένου που δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό του, αναγνώσθηκαν μέσα σε κλίμα οδύνης τα ονόματα των θυμάτων, νέων ανθρώπων στην πλειονόητα.

Τραγικές φιγούρες οι γονείς της 26χρονης σοπράνο, Ελισάβετ Χατζηβασιλείου, η οποία σκοτώθηκε σε ένα από τα μπροστινά βαγόνια, μαζί με την γάτα της. Δρομείς από τη Φαλάνη έτρεξαν από την πόλη της Λάρισας μέχρι το σημείο της τραγωδίας, όπου πολίτες, εναποθέτουν λουλούδια και ανάβουν κεριά στη μνήμη των 57 θυμάτων

Η δεύτερη φάση επαναλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου θα καθυστερήσει. Οπότε στις 27 Μαρτίου δεν θα επανεκκινήσουν τα δρομολόγια του προαστιακού από Αθήνα προς Κιάτο και Αίγιο, αλλά ούτε και τα υπεραστικά δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα, που έχουν διακοπεί προσωρινά.

Ρεπορτάζ: Έλενα Αποστολίδου, Κωνσταντίνα Θεοχαρούλη, Ρεγγίνα Σαβούρδου, Κάτια Νιάκαρη – Επιμέλεια: Ειρήνη Βασάλου

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος