Κ. Τασούλας στο Πρώτο: Σημαντική μετατόπιση Τζόνσον για τα Γλυπτά μετά την επίσκεψη Μητσοτάκη – Δεν είναι ματς, θα κερδίσει και η Αγγλία (audio)

«Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας στα μέσα Νοεμβρίου ήταν στο Λονδίνο, επαναδρομολόγησε το θέμα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα και στη συνάντησή του με τον Μπόρις Τζόνσον έκανε λόγο για μια προσπάθεια που δεν έχει τον χαρακτήρα ενός “πυροτεχνήματος”. Και έγινε κατορθωτό μετά από εκείνη την επίσκεψη να γίνει μια σημαντική μετατόπιση και της στάσης της βρετανικής κυβέρνησης. Ο κ. Τζόνσον, μέχρι πρότινος, ήταν αρνητικός και θεωρούσε ότι τα Γλυπτά έπρεπε να μείνουν στο βρετανικό μουσείο γιατί νομίμως αποκτήθηκαν».

Αυτό τόνισε ο πρόεδρος της Βουλής και πρώην υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τασούλας, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη, αναφορικά με την εντυπωσιακή στροφή στο θέμα που πραγματοποίησαν οι Times του Λονδίνου, μετά από 50 χρόνια.

«Μετά την επίσκεψη Μητσοτάκη στο Λονδίνο, το “μπαλάκι” από την Ντάουνινγκ Στρήτ πέρασε στο βρετανικό μουσείο, δηλαδή η βρετανική κυβέρνηση έπαψε να έχει θέση που ήταν αρνητική και είπε ότι ήταν θέμα του μουσείου. Και τώρα, μετά και τη δημοσιότητα που πήρε η εκδήλωση για την επιστροφή ενός θραύσματος από το Παλέρμο στο Μουσείο της Ακρόπολης, βλέπουμε μια σημαντική μεταστροφή της ποιο παραδοσιακής και βαρύνουσας εφημερίδας του Λονδίνου που γίνεται ο μεγαλύτερος συνήγορος της επανένωσης των Μαρμάρων, με ένα κείμενο το οποίο δεν θα το έγραφε ούτε ο πιο ένθερμος Έλληνας θιασώτης αυτής της επιστροφής. Αυτό δεν σημαίνει ότι έκλεισε το θέμα, αλλά είναι ένα καλό βήμα. Δεν είναι τόσο νομικό το ζήτημα όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, αλλά αξιακό και πολιτικό», εξήγησε ο ίδιος.

Ο κ.Τασούλας εκτίμησε ότι η υπόθεση έχει πάρει διαστάσεις με κόστος πολιτικό για τη βρετανική πλευρά και «πρέπει να τη δούμε και με μια ματιά που δεν έχει ποδοσφαιρική ορολογία. Δεν είναι ένα ματς που ο ένας θα νικήσει και ο άλλος θα χάσει. Νομίζω ότι αν ολοκληρωθεί αυτό το θέμα, θα ανεβάσει σημαντικά το γόητρο της Αγγλίας. Τολμώ να πω ότι είναι για την Ελλάδα ένα θέμα τεράστιας εθνικής και πολιτισμικής σημασίας, αλλά είναι και για την Αγγλία εξίσου».

Υπογράμμισε ότι «θα είναι και μια νίκη της Αγγλίας, υπό την έννοια ότι μια τέτοια χειρονομία ταιριάζει σε ένα κράτος, σε ένα έθνος, σε μια κυβέρνηση και σε ένα μουσείο που αντιμετωπίζουν  το θέμα της επανένωσης των Γλυπτών με μια νοοτροπία εντελώς υπερβατική και “αριστοκρατική” με την καλή έννοια. Θα είναι πολύ σημαντική κίνηση και για το γόητρο της Μ. Βρετανίας».


Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν κάποια σοβαρά ίχνη καλής έκβασης και μεταστροφής όχι μόνο της βρετανικής κοινής γνώμης η οποία υπήρξε γενικώς συμπαθούσα προς την επανένωση των γλυπτών. «Τώρα το πράγμα φαίνεται πολύ πιο αισθητό και αυτό εντόπισαν και οι “κεραίες” των Times και συντάχθηκαν με αυτό το εντυπωσιακό κύριο άρθρο». Πρόσθεσε, δε, ότι μπορεί στη μετάφραση να αποδόθηκε ως επιτακτική η ανάγκη επιστροφής των Μαρμάρων, αλλά η λέξη που χρησιμοποίησε ο συντάκτης στον τίτλο του άρθρου, έχει και άλλη ερμηνεία και μπορεί να αποδοθεί και ως «ακαταμάχητη».

«Δηλαδή είναι ένα στάδιο πιο πάνω από το επιτακτικό, η υπόθεση είναι ακαταμάχητη. Αυτή είναι η έννοια που ήθελε να δώσει ο συντάκτης του κειμένου», εκτίμησε ο πρώην υπουργός Πολιτισμού.

«Είναι μια εφημερίδα που εκδίδεται από το 1785, δηλαδή περίπου 2,5 αιώνες και έχει μια κυκλοφορία της τάξεως των 15 εκατομμυρίων φύλλων το μήνα, γύρω στο μισό εκατομμύριο φύλλα την ημέρα. Θεωρείται ότι εκφράζει τους ηγετικούς κύκλους της Αγγλίας, συνεπώς ήταν μια σημαντική μεταστροφή. Ήταν μια σαφής θέση που είχε και στοιχεία υψηλής αυτοκριτικής, καθώς παραδέχονται ότι στήριξαν για  50 χρόνια τη βρετανική κυβέρνηση στο θέμα της παραμονής των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο, αλλά τώρα οι καιροί άλλαξαν και πρέπει να προσαρμοστούν, και συνεπώς πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος, χωρίς “παιχνιδάκια” για να επιστραφούν στην Ελλάδα», υπογράμμισε.

Έκανε ιδιαίτερη έμφαση στο παράδειγμα που επικαλείται η εφημερίδα για να διευκολύνει το κοινό στην Αγγλία να καταλάβει ότι ένα έργο Τέχνης είναι διαμελισμένο, ότι δηλαδή δεν είναι ενιαίο, ακέραιο. Όπως είπε, ο αρθρογράφος καλείς τους αναγνώστες να φανταστούν ότι μπορεί κάποιος να αφαιρέσει τον «Άμλετ» από τον τόμο με τα Άπαντα του Σαίξπηρ – που περιλαμβάνει 36 έργα και εκδόθηκε μετά τον θάνατο του Άγγλου συγγραφέα το 1623 – και να ισχυριστεί ότι μετά την αφαίρεση αυτού του έργου, αυτό θα είναι κανονικό. «Ε, δεν θα είναι κανονικό. Είναι ένα εντυπωσιακό παράδειγμα για να δείξει τη σημασία της αποκατάστασης της ακεραιότητας σε ένα σημαντικό πολιτιστικό αγαθό», σημείωσε.

«Μου θυμίζει ένα παλαιότερο παράδειγμα ενός Άγγλου πολιτικού, ο οποίος ήταν και αυτός υπέρ της επιστροφής, και είχε καλέσει τους συμπατριώτες του να φανταστούν το άγαλμα του Νέλσον στην πλατεία Τραφάλγκαρ να είναι μέχρι τη μέση, δηλαδή να είναι τα πόδια του και να λείπει ο κορμός. Αυτό ακριβώς δείχνει και το σημείο στο οποίο φαίνεται να βρίσκεται τώρα το πράγμα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τασούλας.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ