Από κοινοτική δέσμευση σε ελληνική αυτοδέσμευση έχει εξελιχθεί για την κυβέρνηση η λειτουργία μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, ώστε στο εξής να γίνονται «έξυπνες» και στοχευμένες κινήσεις για την πάταξη της ανεργίας, σύμφωνα με την αναπληρώτρια υπουργό Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου.
Μιλώντας σε εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης, με αντικείμενο τον θεσμό της μαθητείας, η κα Αντωνοπούλου επισήμανε: «Η χώρα υποχρεώθηκε το 2014 να στήσει έναν μηχανισμό διάγνωσης. Τότε ήταν δέσμευση, καθώς αν δεν το έκανε δεν θα είχε πρόσβαση σε κοινοτικούς πόρους. Σήμερα είναι αυτοδέσμευση».
Στόχος της κυβέρνησης είναι να υπάρχει σχεδιασμός για τέσσερα ή και για δέκα χρόνια μετά.
Στη διαδικασία αυτή, υπήρξαν τέσσερα εμπόδια:
- η απουσία συνολικού σχεδίου στον τομέα της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού,
- το γεγονός ότι δεν υφίστατο σύστημα ανατροφοδότησης για όσους σχεδίαζαν και σχεδιάζουν τα προγράμματα απασχόλησης,
- το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, αντί να έχει ολοκληρωθεί και προχωρήσει, οπισθοδρόμησε «σε πιο χαοτικές καταστάσεις το 2013-2014, σε σχέση με πέντε χρόνια νωρίτερα»,
- παρότι αναγκαία, η σύνδεση της προσφοράς εργασίας-κατάρτισης με τις επιχειρήσεις, πολλοί λίγες εταιρείες λειτουργούν σήμερα ως «οργανωτές» προγραμμάτων μαθητείας.
Όπως ανέφερε η κα Αντωνοπούλου, «το πρώτο που κάναμε ήταν να θεσπίσουμε πλαίσιο που στηρίζεται στο τι λέει η αγορά εργασίας».
Πρόσθεσε δε ότι η πολιτική της κυβέρνησης κινείται σήμερα σε δύο επίπεδα.
Το πρώτο είναι ο προσανατολισμός των πολιτικών απασχόλησης και η πραγματική σύνδεσή τους με την αγορά. Για παράδειγμα, ανέφερε η υπουργός, τα προγράμματα για άτομα ηλικίας 18-24 ετών, είναι προσανατολισμένα στη λογισμική, τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, το εξωστρεφές και λιανικό εμπόριο, όπως πρότειναν οι κοινωνικοί εταίροι και στη συνέχεια στοιχειοθετήθηκε επιστημονικά. Στην περίπτωση των ηλικιών 29-64, η επικέντρωση έγινε σε 42 επαγγέλματα σε οκτώ κλάδους, ώστε τα προγράμματα «να πιάσουν τόπο». Μεταξύ άλλων επιλέχθηκε η πρακτική της εναλλαγής μάθησης και πρακτικής άσκησης, ώστε οι καταρτιζόμενοι να καλύπτουν τα κενά τους.
Το δεύτερο επίπεδο στο οποίο επικεντρώνεται η κυβερνητική πολιτική είναι η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για την αναβάθμιση της ποιότητας της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Παιδείας για:
- τη διαμόρφωση νέου θεσμικού πλαισίου πιστοποίησης και λειτουργίας κέντρων δια βίου μάθησης,
- την ανάπτυξη μηχανισμών και διαδικασιών πιστοποίησης προγραμμάτων εισροών και εκροών,
- τη διασφάλιση συμβατότητας των προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης με τα ζητούμενα από την αγορά επαγγέλματα,
- την ανάπτυξη μηχανισμών παρακολούθησης του εκπαιδευτικού έργου μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας που στήνεται, αλλά και η πιστοποίηση επικαιροποιημένων προσόντων των εκπαιδευτών.
«Στη διαδικασία αυτή, οι δείκτες που πρέπει να έχουμε στη διάθεσή μας σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με την απορρόφηση των συμμετεχόντων στην αγορά εργασίας για περίοδο έξι μηνών και ενός έτους, την καταγραφή των ποσοστών συμμετοχής σε εξετάσεις πιστοποίησης αλλά και επιτυχίας ή αποτυχίας σε αυτές τις εξετάσεις και η αξιολόγηση της χρήσης πιστοποιημένων δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας», πρόσθεσε η κα Αντωνοπούλου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος