«Βάρδια»: Ο Γρηγόρης Ρέντης, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ για τους μισθοφόρους στον Κόλπο του Άντεν, μιλάει στην ΕΡΤ

H «Βάρδια» (Dogwatch) είναι ένα βραβευμένο ντοκιμαντέρ για τους μισθοφόρους που προστατεύουν πλοία από επιθέσεις πειρατών. Ο δημιουργός του, Γρηγόρης Ρέντης, μίλησε στην εκπομπή Συνδέσεις της ΕΡΤ και στην Χριστίνα Βίδου και τον Κώστα Παπαχλιμίντζο για την ιδιαίτερα επίκαιρη ταινία του, για την πειρατεία στον Κόλπο του Άντεν, που προϋπήρχε των επιθέσεων των Χούθι ανταρτών.

Όπως εξήγησε ο σκηνοθέτης, ο Κόλπος του Άντενψ είναι ένα σημείο που από τα αρχαία χρόνια πλήττεται από πειρατική δραστηριότητα. «Εμείς ακολουθήσαμε μια διαδρομή από τη Σρι Λάνκα, προς το Σουέζ της Αιγύπτου. Περάσαμε λοιπόν από τον Κόλπο του Άντεν, από το Bab-el-Mandeb, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως η Πύλη των Δακρύων, και σε μια περίοδο που η πειρατική δραστηριότητα από τους Σομαλούς πειρατές ήταν έντονη και οι μισθοφόροι απαραίτητοι. Το πρώτο ταξίδι το έκανα το 2017. […] Υπήρχε και ο πόλεμος στην Υεμένη που ήταν σε εξέλιξη και ο κίνδυνος μιας επίθεσης ήταν υπαρκτός. Αλλά και ο κίνδυνος από τη μεριά της Υεμένης ήταν υπαρκτός, να φύγει κάποια ρουκέτα, να γίνει κάποια τρομοκρατική ενέργεια».

Ομολογουμένως, τα γυρίσματα είχαν ένα μεγάλο ποσοστό κινδύνου. «Ίσως και με αυτή την εμπειρία συνειδητοποίησα τη διαφορά μεταξύ κινδύνου και φόβου», σχολιάζει ο δημιουργός της ταινίας. «Δηλαδή είναι πολύ διαφορετικό να παίρνεις ένα ελεγχόμενο ρίσκο και πολύ διαφορετικό να φοβάσαι. Οπότε είναι πολύ σημαντικό να διατηρείς μια ψυχραιμία, να ακολουθείς κάποιες διαδικασίες και έτσι να μπορέσεις να πορευτείς και να περάσεις αυτά τα επικίνδυνα νερά»

Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στους μισθοφόρους που προστατεύουν τα πλοία από τους πειρατές: «Οι μισθοφόροι ουσιαστικά ανεβαίνουν στο πλοίο χωρίς αυτό να σταματήσει και μένουν στο πλοίο να το προστατεύσουν για τη διαδρομή που είναι επικίνδυνη για την περιοχή που είναι γνωστή ως high risk area. Και εκεί πέρα, όταν ολοκληρωθεί αυτό το κομμάτι, αποβιβάζονται και περιμένουν το επόμενο πλοίο για να επιβιβαστούν και να συνεχίσουν τη διαδρομή προς την άλλη μεριά», εξηγεί ο Γρηγόρης Ρέντης.

«Αυτό έχει εξελιχθεί μέσα στα χρόνια πάρα πολύ. Όταν ξεκίνησε η πειρατεία και άρχισαν οι μισθοφόροι να πηγαίνουν στην περιοχή, πήγαιναν χωρίς να είναι ένοπλοι, και λειτουργούσαν περισσότερο ως σύμβουλοι ασφάλειας. Μαζί με το πλήρωμα τοποθετούσαν συρματόπλεγμα γύρω από το πλοίο, πίδακες νερού, οι οποίοι θα απέτρεπαν ένα ρεσάλτο και στη συνέχεια μαζί με τον καπετάνιο και το πλήρωμα και τις πληροφορίες που υπήρχαν εκείνη την περίοδο, θα άλλαζαν τη διαδρομή ή θα την επηρέαζαν. Με τα χρόνια επιτράπηκαν τα όπλα -μόνο γι’ αυτό το συγκεκριμένο σημείο- οπότε υπάρχει και μια μόνιμη βάρδια ένοπλη και ακολουθούνται διάφορες διαδικασίες. Όταν πλησιάζουν πλοιάρια, οι Σομαλοί πειρατές λειτουργούσαν περισσότερο καμουφλαρισμένοι ως ψαράδες, οπότε με μικρά πλοιάρια πλησίαζαν το όποιο πλοίο και αποκάλυπταν τις προθέσεις τους», λέει.

Το πέρασμα μέσα από τον κόλπο του Άντεν αποτελεί την πιο δημοφιλή διαδρομή της ναυσιπλοΐας παγκοσμίως, μαζί με τη Διώρυγα του Παναμά. «Αν δεν κάνω λάθος, περνάνε γύρω στο 12% των εμπορικών πλοίων από αυτό το σημείο και με οποιαδήποτε διατάραξη αυτού του περάσματος, αποσταθεροποιείται ολόκληρη η παγκόσμια οικονομία», τονίζει ο σκηνοθέτης. «Η αλήθεια είναι ότι αυτό που συμβαίνει τώρα, είναι πολύ διαφορετικό από τους Σομαλούς πειρατές, που είχαν ως στόχο να πάρουν λύτρα. Τώρα η πρόθεση έχει μία πολιτική χροιά».

Το ντοκιμαντέρ ΒΑΡΔΙΑ (DOGWATCH) του Γρηγόρη Ρέντη κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 18 Ιανουαρίου στον κινηματογράφο ΔΑΝΑΟ, όπου θα προβάλλεται και στις 20 και 21 Ιανουαρίου 2024.

Δείτε το τρέιλερ εδώ:

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος