Εισαγγελική παρέμβαση προκάλεσε το drone show πάνω από την Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, από γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών.
Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, Αριστείδης Κορέας, έδωσε εντολή για την διενέργεια της έρευνας με αφορμή και τη μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου Πολιτισμού προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχουν τελεστεί διάφορες παραβάσεις του νόμου περί αρχαιοτήτων και άλλες αξιόποινες πράξεις.
Την έρευνα θα διενεργήσει το Τμήμα Ασφαλείας Ακροπόλεως.
Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, διευκρίνισε επί του θέματος, σε εκπομπή του ΣΚΑΪ που παραχώρησε συνέντευξη, ότι «δεν έγινε νόμιμα η διαδικασία και θα σας πω ότι είναι φανερή αυτή, η πολύ κακή, η πολύ δυσάρεστη εικόνα που είναι σαν το παπούτσι της Adidas να κλωτσάει την Ακρόπολη. Αισθητικά δηλαδή, για να ξεκινήσω από αυτό».
«Η μήνυση έχει κατατεθεί ήδη, κατά παντός υπευθύνου» γνωστοποίησε η κα Μενδώνη. «Όμως, εδώ υπάρχουν και άλλα ζητήματα. Φαίνεται να υπάρχει μια άδεια από το διοικητικό συμβούλιο του Ζαππείου, όπως και από την πολιτική αεροπορία να σηκωθούν τα drones».
Να σημειωθεί ότι αναρτημένη στη Διαύγεια είναι άδεια για τη συγκεκριμένη εταιρεία, με παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου πλάι στο Μέγαρο του Ζαππείου.
«Εδώ, είναι ακριβώς το μη νόμιμο» εξήγησε η υπουργός και πρόσθεσε: «Δηλαδή, εδώ έχουμε ένα θέμα με την Ακρόπολη. Μπορεί να πει κανείς ότι η εικόνα, η λήψη, η γωνία που τραβήχτηκε η φωτογραφία είναι αυτή που δίνει την ψευδαίσθηση ότι όλο αυτό, έχει γίνει πάνω από την Ακρόπολη. Εδώ, όμως έχουμε ένα άλλο μνημείο, νεότερο μνημείο, που είναι το Ζάππειο, που αν μη τι άλλο, η διοίκησή του, όφειλε πριν δώσει την άδεια, να ζητήσει έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού. Έχουμε, δηλαδή, και εδώ παραβίαση του αρχαιολογικού νόμου».
Η κα Μενδώνη ανέφερε επίσης ότι συμφωνεί με τις ενστάσεις από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ. «Είναι μια πολύ άσχημη εικόνα αυτή η οποία δίδεται. Εκεί, όμως, που η αντιπολίτευση κάνει πολύ μεγάλο λάθος, είναι όταν λέει και εμπλέκει το Υπουργείο Πολιτισμού χωρίς να το έχει ψάξει ότι «πώς είναι δυνατόν να αδειοδότησε και λοιπά», δηλαδή να λένε, ότι “εδώ δεν έδωσε σε άλλους και άλλους, βλέπε Λάνθιμο, και το δίνει στην Αdidas”.
Μια σοβαρή αντιπολίτευση θα έπρεπε, αντί να λέει, «πού είναι το ΚΑΣ» και «τι κάνει το Υπουργείο Πολιτισμού», πρώτα να ψάξει και να δει τι έκαναν εμπλεκόμενοι. Το Υπουργείο Πολιτισμού και οι υπηρεσίες του, δεν έχουν δουλειά να ψάχνουν τι κατατίθεται από την διοίκηση του Ζάππειου – το οποίο όφειλε να ζητήσει άδεια – και τί είδους υπερπτήση γίνεται με drone».
Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων: Η πτήση έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου
Με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, σχετικά με το διαφημιστικό drone show πάνω από την Ακρόπολη, αναφέρει πως «η πτήση έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου», προσθέτοντας ότι το διοικητικό της συμβούλιο «τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση».
Η ανακοίνωση της Επιτροπής έχει ως εξής:
«Η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, σε συνέχεια δημοσιευμάτων, ενημερώνει ότι:
Τηρώντας τις διατάξεις των Νόμων, αποφάσισε -κατόπιν των εγγράφων που της χορηγήθηκαν από την αιτούσα εταιρεία- τη μίσθωση χώρου 200 τμ στις 15 Μαΐου για τη διεξαγωγή drone show. H πτήση των εν λόγω drones έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου.
Το ΔΣ τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση, ενώ σημειώνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν ανάλογες εκδηλώσεις ιδιωτικών και δημοσίων φορέων.
Οι φωτογραφίες που είδαν το φως τη δημοσιότητας δεν έχουν ληφθεί στο πλαίσιο οποιασδήποτε σύμβασης με την Επιτροπή».
Αντιδράσεις από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ
Για το θέμα εξέδωσαν ανακοινώσεις ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ: «Η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να “πατά” την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή “έξυπνα” διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού.
Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού; Ζητούμε:
- Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.
- Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.
- Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.
Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».
Ανακοίνωση επί του θέματος εξέδωσε και ο ΣΥΡΙΖΑ όπου αναφέρει: «Η εικόνα μέσω σμήνους drones του αθλητικού παπουτσιού που “πατά” πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;», ρωτάει η Κουμουνδούρου».
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος